- fre 22 apr 2016, 00:51
#1069655
Har sedan tidigare en projekttråd om denna bil på Svenska 200 Klubbens forum. Tänkte det kunde vara kul att låta den flytta in även här! :)
Klipper in det väsentliga nu och sen kommer trådarna att uppdateras parallellt.
Det handlar alltså om en mintgrön (?) Volvo 245 DL från 1977. Bilen var i ganska risigt skick när den inhandlades år -08, men kände bara att jag måste ha en sådan igen då x:et drog med min förra gröning från -77 samma år...
Sen hände inte så värst mycket, på bilfronten iallafall. Men hösten -13 så fick jag plötsligt lust att sätta fart med denna!
Tanken då var extrabil, och inte minst att kunna köra 240 även på vintern utan att behöva må dåligt över skadorna som saltet orsakade - denna var ju redan ganska rostig och skulle aldrig kunna bli fin.
Fuska ihop rostskadorna och besiktiga var väl planerna från början, men naturligtvis så har det spårat ur och nu siktar vi högre än så... 8)
(mån okt 28, 2013)

Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.
Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:

Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.
Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.
En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!! :shock:

Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.

Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.

Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..

Ny blank plåt.

..Även i golvet.

Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.
Höger:

Vänster:

Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen. :twisted:

Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slipade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?
Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..
Klipper in det väsentliga nu och sen kommer trådarna att uppdateras parallellt.
Det handlar alltså om en mintgrön (?) Volvo 245 DL från 1977. Bilen var i ganska risigt skick när den inhandlades år -08, men kände bara att jag måste ha en sådan igen då x:et drog med min förra gröning från -77 samma år...

Sen hände inte så värst mycket, på bilfronten iallafall. Men hösten -13 så fick jag plötsligt lust att sätta fart med denna!
Tanken då var extrabil, och inte minst att kunna köra 240 även på vintern utan att behöva må dåligt över skadorna som saltet orsakade - denna var ju redan ganska rostig och skulle aldrig kunna bli fin.
Fuska ihop rostskadorna och besiktiga var väl planerna från början, men naturligtvis så har det spårat ur och nu siktar vi högre än så... 8)
(mån okt 28, 2013)

Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.
Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:

Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.
Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.
En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!! :shock:
Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.
Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.
Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..
Ny blank plåt.
..Även i golvet.
Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.
Höger:
Vänster:
Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen. :twisted:
Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slipade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?
Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..