Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Har sedan tidigare en projekttråd om denna bil på Svenska 200 Klubbens forum. Tänkte det kunde vara kul att låta den flytta in även här! :)
Klipper in det väsentliga nu och sen kommer trådarna att uppdateras parallellt.

Det handlar alltså om en mintgrön (?) Volvo 245 DL från 1977. Bilen var i ganska risigt skick när den inhandlades år -08, men kände bara att jag måste ha en sådan igen då x:et drog med min förra gröning från -77 samma år... :P

Sen hände inte så värst mycket, på bilfronten iallafall. Men hösten -13 så fick jag plötsligt lust att sätta fart med denna!
Tanken då var extrabil, och inte minst att kunna köra 240 även på vintern utan att behöva må dåligt över skadorna som saltet orsakade - denna var ju redan ganska rostig och skulle aldrig kunna bli fin.
Fuska ihop rostskadorna och besiktiga var väl planerna från början, men naturligtvis så har det spårat ur och nu siktar vi högre än så... 8)

(mån okt 28, 2013)

Bild

Målet är inte mycket mer än en permanent vinterbil/slit-och-släng.
Den ska brukas, men den ska samtidigt bara bli bättre och bättre.

Som läget är nu så säger nog den här dumpen det mesta:
Bild

Ingen godkänd bes. på snart 14 år!
Den var dock in för ett gästspel år 2008. Den tidigare ägaren gjorde ett försök då och fick en tung arbetsorder med sig... Både inner- och yttertröskeln på vänster sida blev bytt då och svetsjobbet var det absolut inget fel på.
Tyvärr så blev det inte mer gjort innan jag tog över bilen, och kvar att åtgärda är nu i grova drag: Tröskel höger sida, golv, skärmkanter samt båda baljorna.

Utöver detta en rostig länkarm, bromsar och en hel del annat också. Mest akut nu är dock att få svetsat rosten medan vädret fortfarande tillåter detta. När det är klart kan jag rulla in bilen i mitt nyisolerade varmgarage och ta resten där i lugn och ro.

En lite kul grej med den här bilen är ändå miltalet!! :shock:
Bild

Trodde först att mätaren hade stannat för 25 år sen eller så, eller att den var "skruvad". Men enligt papper från tidigare bes. så verkar den ha snurrat på... Och tittar man under oljelocket så är det inte mycket avlagringar alls så jag tror f-n att miltalet kan stämma!
Skicket är dock inte direkt vad man kan förvänta sig av en Volvo som bara gått 16.000 mil! Gissningsvis så har den rullat korta sträckor, och med vägsalt med i bilden så blir det mest bara en fråga om tid snarare än körsträcka.

Bild

Under huven.
B21A+M45. Bytt förgasare och felkopplat överallt. Men det löser vi sen i garaget.
Bild

Dags att laga rost!
Började med att kapa ut den dåliga tröskeln lite..
Bild

Ny blank plåt.
Bild

..Även i golvet.
Bild

Nästa etapp blir att göra klart tröskeln och sen ta itu med baljorna.

Höger:
Bild

Vänster:
Bild

Efter att ha tröttnat på min 5-liters Atal-gas som tar slut fortare än snabbt och kostar skjortan, så fick det bli den här modellen. :twisted:
Bild

Omodifierad CO2-släckare. Tog en vanlig regulator, slipade ner upphöjningen i kopplingen samt flyttade över muttern från släckaren. Verkar funka alldeles utmärkt även fast regulatorn förvandlas till en isklump efter en stund.
Den lilla flaskan som skymtar i bild är "nödgasen" så att jag inte behöver stå utan. Återstår att se hur länge släckaren räcker, och vad det kan kosta att fylla en sådan?

Fortsättning följer! Om det inte blir storm imorgon så dukar jag fram svetsen igen och fortsätter..
av volvo244gle
(fre nov 01, 2013)

Bild

Har kladdat ihop tröskeln och börjat på med högra baljan, alltid något. :)

(mån nov 04, 2013)

Ledig, +7 grader ute och inget regn.
Fick ihop baljan på högersidan med hjälp av några plåtlappar.
Bild

Bild

Och från utsidan..
Bild

Inget jobb jag är särskilt stolt över, men prio 1 nu är att bilen genom bes. så fort som möjligt.

Vänstersidan var ju inte riktigt lika fin... Här är det nästan på gränsen att man bör överväga att byta balja va? :D
Bild

Bild

Bild

Tyvärr så tillåter inte min ekonomi några sådana utsvängningar den här månaden, men en diskmaskin som låg och solade sig på slänghögen ställde upp med ny balja som tur var!! :roll:
Bild

Så där ja! :mrgreen:
Bild

Bild

Antar att det är illa när utrangerade vitvaror får bidra med plåt, men det blir förhoppningsvis ett riktigt baljbyte på båda sidor till sommaren.
Det som återstår nu är att täta upp allt med karosserikitt eller något annat kladd, samt rostskydda då diskmaskinsplåten lär frätas igenom på mindre än en vecka annars.

Baken färdig, vänsta hjulhus nästa...
Bild

Bild

Bild

Helt upprostat runt bältesinfästningen, det lär inte bilbekämpningen gilla.

Brukar använda mig av pappersbitar som går snabbt och enkelt att klippa och forma. Och när man är nöjd med sin pappersmall så är det bara att göra en kopia, i plåt. :)
Bild

Bild

Från insidan..
Bild

Bör kanske lägga in lite mer plåt där?

(ons nov 06, 2013)

Det var inte mycket kvar, och ville verkligen få klart plåtjobbet så att bilen kan rullas in i garaget.

Bild

Bild

Klart! Nästa bekymmer var bakluckan...
Den gick inte att öppna utifrån p.g.a. hela luckan hade rostat sönder och separerat i nederkant.

Bild

Bild

Hade visserligen två helt rostfria luckor stående, men tyckte det var synd att offra även dem till vägsaltet så det blev till att bränna ihop den gamla luckan igen. Får väl se hur länge det håller...

Bild

Bild

Och nu är Esab:en parkerad i källaren för den här gången och all besiktningsrost åtgärdad! :)
Det som återstår av utejobbet är att slipa ner svetsarna samt de värsta rostfläckarna, sen rullar vi in i värmen!

Avslutar med några mysiga stämningsbilder den här gången. 8-)

Bild

Bild

Bild
av volvo244gle
(fre nov 29, 2013)

Här händer det inte mycket p.g.a. jobb och andra saker som måste prioriteras. :roll:
Mina planer på att ha bilen bes. och i trafik lagom till 1:a dec är ju bara att glömma, men hoppas kunna få lite gjort till veckan då jag har två lediga dagar.

I nuläget så ser det dessutom ut så här i garaget:
Bild

Har smällt upp en fet Panasonic luftvärmepump på 8 Kw och håller som bäst på att isolera så att det i alla fall ska gå att ha plusgrader därinne när man skruvar.
Taket är mer eller mindre klart nu, isolering av dörr, lyse och en del eldragning återstår.
Snart dags att rulla in 245'an och sätta igång med andra ord... 8-)

(sön jan 12, 2014)

Bilen står i alla fall i inne i garaget numera och jag har börjat på med inredningen.
Rengöring och renovering av bilens vansinnigt skitiga och snuskiga stolar, säten och mattor står på schemat.
Här är det förarstolens klädsel som får sig en välbehövlig omgång i tvättmaskinen.
Bild

(fre jan 24, 2014)

Det här är dessvärre en av de äckligaste bilar jag har hållt på med, så det är bara tvätta allt och skrubba resten med såpa som gäller.

Är i full färd med det nu:
Bild
Bild

Gött att kunna hålla till i garaget i alla fall. 8-)
Återstår lite pyssel, men det väsentliga som isolering, lyse, el och värme är klart.

Bild
Bild

(mån feb 10, 2014)

Varit sjukskriven och ganska handikappad med höger tumme i gips ett tag, och varför inte en släng av skitsjukan på det också? Men nu är det nya tag och garaget som gäller!..

Började med att riva ner tyget i taket som hängde ner... Kunde konstatera att asfaltspappen släppt så väck med den.
Bild

När jag märkte hur mycket asfalten i taket vägde så fick jag idén att göra mig av med lite mer vikt! Tog en stund, men blev en hel kasse full med bitar och säkert 15-20 kg.
Säkert inte helt bra för komforten att göra så, men det här blir ändå ingen långfärdsbil.
Bild

Det äckliga taket fick sig en omgång på 40 C i tvättmaskinen när jag ändå hade det nere.
Gjorde gott det!
Sen var det bara att få det på plats igen. Inget jobb jag rekommenderar utan en god portion tålamod men det gick tillslut...
Bild

Tröttnade på insidan och gav mig på bromsarna istället. Smörja upp oken, samt nya belägg borde räcka.
Och ny bromsvätska givetvis. Den som var i är garanterat inte bytt det här seklet, utan överdrift.
Bild
Bild

(mån feb 10, 2014)

Står i valet och kvalet om jag ska slå till på ett par nya bärarmar fram nu! Vänster är som sagt slut med stora hål i, men höger var inte heller så vacker och det är ju inte direkt något man vill ska haverera under färd...

Blev inte mycket tid över idag, men hann i alla fall serva bromseriet på höger fram.
Två av luftningsnipplarna släppte fint med hjälp av gasolvärme, den 3:e var inte lika medgörlig.. Men det löste sig, och en ny nippel monterades.
Bild

(ons feb 12, 2014)

Fortsatte med bromsarna under gårdagen men fick ge upp med den här skiten:
Bild

Nipplen gick av, såklart.
Försökte med grispitt men vilket dj-vla skämt sådana är!! Är de bra till någonting egentligen, mer än att generera extrajobb!?
Det enda som hände var att nippeln klövs i flera bitar nere i hålet och pitten fjädrade. Slutade innan jag drog av eländet.
Testade då att knacka in en torx-bits, men sa bara knäck och så satt resterna av det fast istället.
Återstod bara svetsen, och efter att ha röjt garaget från allt brännbart så brände jag dit en mutter.. Funkade inte.
Dit med en mutter till; gick inte. Och en till... Och en till.. Och en till..
Slutade med att jag fick byta ok! Inte ok när det ska dj-vlas på det viset tycker jag! :lol:
Hade jag skippat grisk*ken och gått på med svetsen direkt så hade jag troligtvis fått ut nippeln.

Drog sen av två nipplar till på vänster framok, men skit samma. Lutar åt nya bromsar runtom nästa gång det börjar strula, och uppgradera till ventilerade skivor fram kan ju vara trevligt det med.

Idag har jag dock pysslat med något lite roligare!
Bild

Ny fin regskylt och 3 x SIM med 35 W xenon. :D
Kanske inte riktigt prio ett att få dit lysena, men som sagt lite roligare än att hålla på med rostiga bromsar...

Har även beställt nya främre länkarmar idag! Vänster är som sagt slut, och höger med visade det sig när jag undersökte saken närmare..
Blev några nya bussningar och lite annat smått och gott också, och om Vparts är lika snabba som vanligt så har jag grejerna imorgon. :)
av volvo244gle
(lör feb 15, 2014)

Prylarna jag beställt dök upp i förrgår! :)
Den dagen ägnades dock helt åt slipning och rengöring.

Nu när bromsarna funkar så var det inga problem att rulla ut i friska luften.
Bild

Alla svetsar och rostskador nerslipade, hade att göra en stund om vi säger så!
Dags för skurhink och vattenslang...
Bild

Invändig helrekond. 8-) Skönt med gamla bilar utan känslig elektronik.
Bild

In i värmen igen!
Bild

Har kört full blås och haft 23-24 grader där inne ett par dygn nu.

Återstår spackling, målning och rostskydd innan utsidan är klar.
Någon som vet vart man kan hitta lack på sprayburk till bra pris? Brukade köpa på OKQ8 förr men de har slutat med färg tydligen... Och helst skulle man väl haft tag i riktig 2K så det inte rostar igenom på en gång.

( lör feb 15, 2014)

Dagen ägnades åt motorn. Bestämde mig för att behålla Pierburg-förgasaren då SU:n som satt där original såg ganska sliten och allmänt sönderskruvad ut..
Bara att byta insug således då CDUS 175 har sin tomgångsjustering på detta.
Bild

Det var ingen helt trivial operation p.g.a. en "överbliven" vattenkanal i insuget, som för övrigt kom från en B230A (740 -86).
Gillar inte alls sådana lösningar, men fick bli kemisk metall då jag inte kunde hitta någon passande plugg.
Bild

Kvar nu är att plugga EGR-anslutningen med något.
Lutar åt se över bränsleröret och förmodligen tankarmaturen med innan uppstart då det inte gick att suga fram soppa utan massa luftbubblor i, trots att det är nästan full tank.

(mån feb 17, 2014)

Är inne på insprutning, men samtidigt så är ju enkelheten hos en förgasare oslagbar.
Får hur bilen känns först och inte minst få den igenom besiktningen...
Lutar i så fall mot antingen Regina-sprut från en 740 -92 eller ett SAAB Trionic T5.5.

Regina är inte så kasst som ofta påstås i forumen.
MAP istället för LMM och betydligt robustare styrenhet än LH 2.4 ser i alla fall jag som plus. 8-) Enkelt att montera också då man bör kunna utelämna lambda m.m.. och förhoppningsvis trigga via befintlig tändning. (brytarlöst är monterat)

Trionic blir lite mer utmanade att få plats, men löser man bara triggningen så... Alltid kul med fördelarlöst/DI och möjlighet att enkelt kunna mappa systemet med en vanlig PC!
Ett klart plus också med laddtrycksstyrning/APC ifall det här skulle spåra ur helt och sluta med en brutal turbokonvertering av den gamla B21:an... ;)

Men just nu ägnar jag mig åt lite mer grundläggande saker i bränslesystemet...
Bild

Läckage i böjen ovanför bakaxeln precis som jag misstänkte, och även på 3-4 andra ställen längs detta rör. Det blir nytt ända fram till motorrummet nu.
Hade glömt mobilen inne så fotade aldrig tankarmaturen, men den var inte heller i bästa skicket. Kunde inte se något läckage, men sugröret var rostigt och tunnt som papper så hela armaturen togs upp för renovering.

(ons feb 19, 2014)

Monterade den renoverade tankarmaturen idag..
Kapade av det rostiga sugröret på ovansidan och stack ner en bit kopparrör som sen löddes fast med silverlod.

Ska rostskyddas innan luckan skruvas fast igen.
Bild

Fick även dit den nya bränsleledningen:
Bild
Bild

Gött att ha ordning på den biten!
Åtgärdade torkarmotorn också (glappkontakt), så nu är det bara främre bärarmarna och inredningen kvar innan bes. 8-)
av volvo244gle
(lör feb 22, 2014)

Håller på med inredningen för tillfället.
Klädsel och dynor är tvättade och jag har börjat sätta ihop stolarna.

Nöjer mig dock med ytlig rengöring av baksäte och ryggstöd. Det är inte direkt gjort i en handvändning att riva isär dessa...
Bild

Våtdammsugare is the shit!! :D
Bara spraya på rikligt med tvättmedel+vatten, suga upp detta och sen upprepa med ett par omgångar rent vatten.
Bild

Golvmattorna fick bada i tvättmedelslösning, och vattnet blev rena lervällingen på en gång. Mattorna får ligga och dra ett tag nu så att skiten löser sig riktigt.
Bild

(mån feb 24, 2014)

Gav mig på bakluckan idag och skruvade bl.a. dit en fungerande torkarmotor + länkage.

Tänkte passa på att montera en c-låsmotor också när jag ändå hade allt isär, men det sket sig totalt p.g.a. bilen har de äldre låskolvarna! Det går inte att manövrera låsmekanismen om inte rätt nyckel sitter i låset.
Jämför man med ett modernare lås så är det ju "frikopplat" så att både låsmotorn och nyckeln oberoende kan påverka mekanismen.
Är väl samma på framdörrarna antar jag? :roll: Lutar åt att jag skjuter planerna på fjärrstyrt c-lås på framtiden.

Drygt, för märk väl att jag skrev "rätt nyckel"...
Har en hel knippe som följde med bilen.
En nyckel passar endast i förardörren, två passar endast i passagerardörren, en + de tre till passagerardörren funkar i bakluckan. Sen är det två nycklar till av annan modell som enbart går till tändningslåset.
Och då har jag inte testat vad som ev. passar i handskfackets lås.

Bytte luckans högra gångjärn som var lite trött...
Bild

Kablarna inuti var av. Skarvade med en frisk bit från en annan baklucka.
Bild

Blev en liknande operation på andra sidan med.

Hann även med att kitta fast locken i golvet samt svetsfogar i baljor m.m..
Snart dags att börja plocka tillbaka inredningen! :)

(mån mar 10, 2014)

Har legat lågt några dagar nu p.g.a. jobb och andra projekt, men nu är det dags att ta sig an länkarmarna.
Allt kom isär grymt bra! Inga fastrostade/runddragna/avdragna skruvar eller annat jäkelskap som man är van vid. :D

Blir byte av länkarmar, samtliga "stora" bussningar samt spindelleder när man ändå har loss allt runtomkring.
Bild

Passade på att lackera lite med när jag ändå var på G.
Färgkoden var tydligen bara nästan rätt fick jag se, men jag tycker inte det blev så stor nyansskillnad? Klart godkänt!
Bild

Hehe.. :D Högg tag i första bästa gröna färgburk jag hittade på Biltema.
Lutar som sagt åt "riktig" lack sen. Förhoppningsvis så stoppar dock denna lite bättre än bara zinkgrund tills vidare.

(mån apr 07, 2014)

r varit lite klent med produktiv garagetid nu ett tag p.g.a. den här lille hjälpredan som skall underhållas då mamma jobbar. ;)

Bild

Lyckades få dit de nya bärarmarna i alla fall med nya bussningar och spindelleder.
Bild

Är även i stort sett klar med motorrummet. Har fått dit luftfilter och lite annat..
Ska byta ut den gula höfläkten också mot den modernare varianten med viskoskoppling.
Bild

För tillfället så har jag börjat montera tillbaka inredningen, det är lite pyssel..
Fattas en del småsaker också som jag måste åka till skroten och hämta. Bl.a. kurvhandtagen, solskydden och fästena till dessa som var helt söndervittrade i plasten.

Bild

Bild

Bild

Stolar och baksäte står kvar i källaren, men snart dags att slänga i även dessa.
Bild

(ons apr 09, 2014)

Har ett litet dilemma nu! Vilken originalstereo ska man stoppa i tro?
Här kommer de tre finalisterna efter att jag inventerat samlingen:

Bild

Polisradion, och boostern med equalizer är givna, men sen var ju frågan...
I nuläget lutar det mest åt den undre "MTS", mest för att jag redan har servat den och för att den har många knappar. ;)
Fast den är egentligen "för ny" för den här bilen...

(fre apr 18, 2014)

Blir nog den längst ner, flest knappar vinner! 8-) Displaybelysningen har ett trevligare mörkgrönt sken i verkligheten. Alla glödlampor är utbytta till LED.

Har provspelat den gamla Biltema-boostern och den pumpar på bra! Effekten kommer absolut räcka till, och ingången på fronten fungerar klockrent för Spotify genom mobilen när man tröttnar på radio eller något av blandbanden.

Har fixat med bakvagnen idag och både rostskyddat och fått dit plastinnerskärmar.
Båda genomslagsgummina lossnade bara jag petade på dem. Är det något som man måste eller bör ersätta?

Bild

Gött att äntligen kunna kliva av pallbockarna och ner på fyra hjul igen! :)
Bild
av volvo244gle
(ons apr 30, 2014)

Har mest bara blivit småjobb på bilen den senaste veckan.
Men fått ut den i friska luften nu i alla fall! :D Bara därför lär det väl börja snöa snart...

Letade fram några stiliga hjul med! Tyvärr är två däck snedslitna och lär väl knappast gå genom bes.
Bild

Bild

Börjar bli färdig med insidan.
Bild

Sen är det bara motorn kvar...
Körde slut på en startmotor och några batterier innan han startade. :lol: Men gick inget vidare...
Drog tjuvluft mellan insug och förgasare så bara att riva väck och göra om. Det där blåa siliconkladdet jag smetat på istället för packning var visst ingen lysande idé.
Bild

Passade på att ta in förgasaren i köket också för lite omvårdnad.
Var inte poppis fem timmar efteråt när hon kom hem och det fortfarande doftade bensin i halva kåken.. ;)
Bild

Isärskruvad för rengöring..
Bild

Fick tag på en sämre begagnad packning, och en annan förhoppningsvis lite lämpligare packningsgegga.
Bild

Återmonterat och klart! Startade mycket lättare nu. :)
Bild

Nu ska jag bara få den att gå som den ska, på bensin. Sen ska det slipas nål... Hehe..

(sön maj 11, 2014)

Hällde bensin i en plastflaska och kopplade till soppapumpen, körde lite och skruvade fram och tillbaka på CO-skruven i botten på förgasaren tills jag tyckte att bilen gick bra.
Därefter byttes innehållet i flaskan ut mot etanol E85.
Startade och lät den gå tills motorn började få smak på spriten.. Den gick som väntat inget vidare och orkade bara hålla sig igång med choken ute.

Så det var det bara att börja slipa... ;)
Bild

Vart dåligt med bilder, men följde i princip den här guiden: http://www.babeln.se/140/etanol/

Resultatet? Motorn går som på bensin, fast med alkohol i tanken. :D
Tvekar lite vid acceleration, men bra körbarhet som det verkar. Jag kunde dock inte testa så mycket mer än fram och tillbaka på uppfarten, så det verkliga provet blir väl när kärran är påställd och på väg in till bilprovningen.

(ons jul 02, 2014)

Bild

Provmonterat en radio och fyllt på med knappar! :D Ser så tråkigt och tomt ut annars. Och givetvis så kommer alla knappar vara inkopplade så småningom, annars är det ju ingen nytta med det.
Lite retsamt med den ensamma täckbrickan bara, men tror jag ska ha en orange knapp i någon låda. Gröna fanns det visst hur många som helst av så blir väl en till sådan i värsta fall.. :mrgreen:

Bild

Kan även meddela att bilen numera är påställd, och att bes. är bokad!!..
Bild

Nästa onsdag kl 13:51 gäller det alltså, om det inte dyker upp jobb eller kör ihop sig så klart.
Wish me luck... ;)

Kvar att fixa tills dess är i princip bara höger torkararm. Godset i fästet har gått sönder så den ligger i princip bara på plats nu, utan att utöva något tryck mot rutan.

(lör jul 05, 2014)

Var ute en stund idag och det blir i alla fall byte av hela mekanismen till den modernare!
Delarna kommer från en 245 -90.
Bild

De gamla torkararmarna satt som berget, antagligen fastärjade. Klurade dock inte någon längre stund på det utan problemet löstes på ett snabbt och smidigt vis.
Bild

Återstår bara att montera mekanismen från 90:an då.. Som det ser ut så behöver jag inte riva allt för mycket. Verkar räcka med att ta ur handskfack och instrumenthus bara.

(sön jul 06, 2014)

Som jag misstänkte så var det inga som helst problem att göra bytet med brädan på plats.
Bild

Och så vart det! Nya mekanismen på plats komplett med torkararmsgummin från Biltema... ;)
Chefsmekanikern såg ju inte allt för nöjd ut, men blir nog kalas det här tror jag!..
Bild

(mån jul 07, 2014)

Gjorde ett sista ryck idag och satte ihop inredningen.
Passade på att uppgradera spännningsregleringen till tank- och tempmätarna när jag ändå hade ur huset, så nu visar de betydligt mer rätt än förut. ;)

Original så sitter det någon elektromekanisk historia som fixar stabiliserad spänning till mätarna genom växelvis värmning av en bimetallkontakt.
Det funkar ju sådär, och regleringen tenderar att bli lite off efter 40 år eller så.
Ersatte denna rakt av med en halvledarbaserad regulator från ett senare instrumenthus, var inga problem alls! Får väl se om den klarar sig i längden utan kylfläns, men är ju inga fruktansvärda effekter som den måste reglera heller...
Bild

Skiftade hjul också. :)
De bakre var lite snedslitna så onödigt att bjuda bes. på det kände jag..
Bild

Insidan fick sig en omgång "Cockpit Matt" och givetvis en gran för att döda av den sista unkna lukten!
Bild

Tvättade av utsidan när jag ändå höll på. Det fanns visst en lack under all mossa. :roll:
Nästan så att man skulle satsa lite mer seriöst på färgen snart!..
Bild

Utmanade faktiskt ödet med en lite längre provkörning också... Allt verkar fungera och motorn går fin-fint på 100% E85!
Enda bekymret var ett skrapande/sjungande/malande oljud från bakaxeln. Tror inte att det kommer från varken färd- eller handbromsen, så återstår väl bara hjullager eller något som är slut i diffen?
Funkar säkert ett tag till, men ljudet överröstar nästan motorn så det låter ganska mycket... Känns som ett bakaxelbyte kan vara den vettigaste lösningen kanske.

Men nu är det bara tänka positivt, konstatera att bilen är redo och att den kan se fram emot bes. på onsdag. 8-)

(ons jul 09, 2014)

Here we go!
Bild

Bakbromsarna ser inte så jämna ut, börjar bra! :roll:
Bild

Och så fick man domen i sin hand...
Bild

Tänkte slå på stort och ta deras E-diagnos också, men glömde fråga... Attans! Jag som hade smort upp dataporten på förgasaren med extra mycket WD40. ;)
Men inte så tokigt ändå med tanke på att det var 6 år sen sist denna bil var på besök, och 13 år sen den sist godkändes...

Bakbromsarna som sagt, en av kolvarna måste ha fastnat igen nu när bilen stått ett tag, eller så finns det luft kvar.
Lutar väl åt att byta till ett fräschare ok precis som jag redan gjort på vänster sida.

Sen den andra "tomgångsvarvtal felaktigt" var ju retsam! En enkel grej att justera, men tomgången är normal då motorn är genomvarm.
Får väl ställa upp den till 1.500 rpm nästa gång eftersom reglaget som kallas choke inte är något som bes. känner till?
Var på plats i god tid för en gång skull så motorn hann dessvärre kallna.

Satte 245'an i arbete direkt efter besöket på bilbekämpningen!
Lite virke till staketbygget, så är det bara hem och fortsätta snickra när jag är trött på gamla bilar. 8-)
Bild

Var en dj-kla fin och varm kväll (fan vad gött att det äntligen blev sommar!!) så tänkte att jag kan lika gärna åtgärda 2:orna på en gång så slipper jag tänka mer på det sen.

Tomgången ställdes upp genom att vrida på skruven på insuget samt justera munstycket tills det verkade bra. Mer kan man inte göra utan mätinstrument...
Får väl se vad CO-halten blir sen då. Gränsen är hela 4,5 och med 100% E85 i tanken borde det vara grönt kan man tycka.

Höger bakre bromsok såg fint ut, och kolvarna rörde sig utan problem. Luft? Jodå, verkade som det då jag fick ut flera stora bubblor den här gången. Luftade själv i vintras och fick nog inte till det då! Nu fick sambon sitta och trycka ner och släppa upp pedalen medan jag manövrerade luftnippeln enligt konstens alla regler.
Bromsarna kändes i alla fall bra under provkörningen så får väl hoppas att bes. tycker det samma.

Undersökte det där missljudet från bakaxen också och det känns nästan som hjullagren. Med klossarna ur oket så gick det att vicka skivan (som sitter fast med en skruv i navet) flera mm upp och ner samt ut och in. Så ska det väl inte vara? :roll:
Frågan är då om ska lägga nästan 700 spänn på att byta lager på båda sidor...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... LVO-74933/

Det får man definitivt en bra beg. axel för, men undrar vad som är jobbigast att byta... Klarar man lagren utan specialprylar?
Gas att värma med samt avdragare finns i alla fall.

Avslutade mekkvällen med en tur ner till hamnen.
Bild
av volvo244gle
(ons jul 16, 2014)

Lutar åt att försöka att byta hjullager trots allt, känns som det ändå blir mindre jobb än att först leta upp en passande bakaxel i okänt skick och sen skruva dit den också...

1.425 spänn gick kalaset på, men då blir det nya bromssköldar med.

Bild

(tis jul 29, 2014)

Var ute och körde en sväng härom kvällen och tyckte att motorn lät ovanligt sportig. 8-) Ända tills det började klonka och skrapa...

Hoppsan!!..
Bild

Verkar vara kröken över bakaxeln som har gett sig så bara till att byta..

Tänkte försöka hinna med de bakre hjullagren nu i veckan också. Kan vara gött att ha det klart oavsett innan jag åker in och prövar lyckan igen på efterkontrollen.

(tor sep 04, 2014)

Gav mig på att byta bakre hjullager, men de gamla såg fina ut... Problemet verkar sitta längre in mot mitten av bakaxeln.

Bild

Känns som axelbyte med andra ord... Men inget jag tänker bry mig om den närmaste tiden. Har det funkat hittills så funkar det säkert ett tag till.

De nya bromssköldarna kom dit i alla fall! Den ena hade de missat att stansa ut ett hål i, och den andra krävde viss modifiering för att inte ta i bromsoket. Visst är det underbart med kvalité på grejerna? ;)
Bild

Fixade till avgaset också.
Bild

Sen var det äntligen dags för återbesök.
Bild

Gött som fan! :D
Bild

Nu kan man koppla av ett par år! CO-halten låg på 2,5 (endast E85 i tanken) och bromsvärdena var perfekta.

(mån okt 13, 2014)

Har väl inte hänt så värst mycket med bilen, mer än att den rullat totalt 30 problemfria mil och gjort av med ungefär den dubbla mängden bränsle. 8-)
Inte så katastofalt kanske då det varit mycket kortkörningar.

Börjar dock tröttna mer och mer på chokande och tjurig förgasare... Undrar om inte vinterns projekt ändå får bli att montera insprutning?

En riktig lack, eller åtminstone ommålning i rätt kulör, finns också på agendan.
Kanske blir en förbättring om jag parkerar här ett tag? ;)

Bild

Bild

(ons jan 21, 2015)

Projektet lagt på is!
Åtminstone över vintern. ;)
Bild

Alldeles för mycket jobba och annat bilfix har fått gå före. Fick dessutom tag på en mer lämplig kärra att förstöra i saltslaket: En V70N -02, både skattad och bes. över vintern. Ingen rost, blank svart lack, helt nya vinterdäck på LM-fälg och fullsmetad med utrustning som telefon, navigator, träpanel, svart helskinn etc..
9.000 spänn var den allt värd tycker jag, trots en del elfel och behov av nya bromsbelägg. Det är ju nästan bara innestående skatten och hjulen det... :lol:

Skönt dock att ha 245:an som backup! Det är trots allt bara sopa av snön och sätta sig i och köra.

(fre mar 13, 2015)

Snön börjar så smått försvinna och 245:an har tinat fram igen. Motorn small igång nästan på en gång också efter vintervilan, men nu är beslutet taget.. Den skall bort.
Ja, förgasaren alltså. ;)
Är trött på host, hack, ryck, blödder och ojämn gasrespons. Det blir elektronisk insprutning istället. Sen får jag väl antingen chansa eller montera tillbaka insuget med förgasaren när det är dags för bes. nästa gång.

Har flera olika system att välja mellan, men lutar mest åt det lite udda Regina-sprutet som satt på 740 årsmodell -92.
Varför då? Jo så vitt jag kan se så borde det lira tillsammans med befintlig brytarlös tändning som jag tidigare monterat.
Regina använder även en tålig MAP-sensor som kan placeras inne i kupén om man så vill. Den behöver bara en vakuumledning. Styrenheten ("hjärnan") verkar även vara mer robust uppbyggd och saknar bl.a. hybridkretsen som kan få LH 2.4 att lägga av.

Nackdelen med Regina är den speciella lambda-sonden med titandioxid som är både dyrare och svårare att få tag på.

Övriga alternativ är LH 2.2, LU-Jet från Volvo 360 eller varför inte Trionic T5 från en Saab 9000? :twisted:

Kommer börja med bränslebiten som bl.a. innebär att modifiera tankarmaturen för pump samt en matande soppaledning fram till motorrummet där filtret kommer placeras.

Bjuder på en bild från garaget där bilen nu står och väntar på att jag ska sätta igång.
Bild

(tor mar 26, 2015)

Idag blev det äntligen en förmiddag i garaget innan kvällsjobb väntade. :D

Monterat bort förgasaren med tillbehör samt ersatt den mekaniska bränslepumpen med en täckbricka.
Blir till att spara allt jag skruvat bort i en låda ifall jag behöver återställa motorn.
Kvar att lösa är det överblivna hålet under fyrans port. Insuget på F-motorn saknar ju förvärmning via kylvätskan.
Tanken är att gänga upp hålet så att pluggen som ska sitta där passar, eller så får jag göra en fuling och kladda dit kemisk metall.
Bild

Den andra vattenanslutningen tänkte jag använda till sprutets tempgivare. Den passar fint i nippelns hål, och med en bit slang plus två klämmor så lär det det fungera men kanske inte optimalt.
Bild

Hann även med att ta upp tankarmaturen samt börja dra en matande soppaledning fram till motorrummet.
Hålet i tanken är inte stort på de äldre tankarna, men hoppas att det ska gå att knöla ner min pump (från en Ford Escort -95) tillsammans med flottören till tankmätaren.
Lämpligt nog så verkar det vara fördragen el till en elektrisk bränslepump. Andra änden av den gula kabeln slutar i ett kontaktstycke ovanför säkringarna.
Bild

(mån apr 13, 2015)

Tankarmaturen som modifierats med elektrisk pump. Fick föra ner pumpen separat först, därefter flottören. Sen blev det i princip till att sätta ihop armaturen på plats nere i tanken. :P Lite lättare att göra denna operation på senare modeller om vi säger så!
De äldre insprutarna har väl pumpen på utsidan av tanken har jag för mig?
Bild

Äntligen på plats! Men fick dessvärre ta upp den igen då elanslutningen som jag räddat från en nyare armatur glappade...
Fick bli en lösning där jag använde originalanslutningen för tankmätaren, samt separata ledningar ner till pumpen via det oanvända röret.
Bild

Bild

Ledningar för matning och retur upp till armaturen.
Bild

Ledningarna framme i motorrummet.
Här syns även min lösning med tempgivaren, men kommer göra om detta.
Vackert blev det inte, och insåg dessutom att denna givare jordas genom anslutningen. Det lutar åt en bussning istället så att givaren kan passa i nippelns hål.

Bild

Insuget på plats! :)
Bytt gasvajer också samt börjat plocka dit kringkomponenterna.
Bild

Bild

Soppafiltret (Biltema 523003) fick plats här.
Och med detta så är bränslebiten klar, och allt verkar pumpa och fungera som det ska.

Nu återstår i princip bara lite komplettering av motorn (slangar, tomgångsventil etc..) samt sno ihop ett elsystem som passar till mitt insprut, sen borde vi vara klara för uppstart! 8-)

Bild
av Schmoyoho
Ännu en tråd med någon som restaurerar en gammal klenod (finns en medlem som håller på och putsar upp en 854 från -92), mycket kul att se :)

"Tänkte slå på stort och ta deras E-diagnos också, men glömde fråga... Attans! Jag som hade smort upp dataporten på förgasaren med extra mycket WD40" Det är ingen höjdare - jag har provat. Försökte skoja till det i fjol när jag besiktade en 244 1980 och frågade om de inte skulle läsa ut felkoder på bilen också. Fick ett snett leende tillbaka och någon sekund senare svaret att nä det fanns ju inte på den tiden. Man kan ju inte mer än försöka :oops:
av volvo244gle
(tor apr 23, 2015)

Tillverkade en bussning i mässing för motortempgivaren, men blev inte helt hundra tyvärr med gängorna så nu klurar jag på en annan lösning för denna.
Bild

Kanske skippa givaren helt och använda det överblivna choke-reglaget tillsammans med en skjutpotentiometer för manuell kontroll av resistansen?
Vill ju inte bli för bekväm och mista förgasarkänslan helt! :D Och motortempgivaren finns just för att insprutet skall kunna "choka" och ger mer bränsle då motorn är kall.

I övrigt så jobbar jag mest med det här för tillfället:
Bild

Misshandlad men i stort sett komplett motorhärva från en 245 GLT -91 som det skall klippas och klistras en del med...

I princip så blir det lösningen som beskrivs här, där LH 2.4 jobbar fristående och triggas från den vanliga brytarlösa tändningen.
Men jag kommer som sagt använda Regina-sprutet istället. 8-)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=288874

Tittar man på pinouten för EZK och LH så är det egentligen inga konstigheter.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in ... 20Diagrams

Bara att jämföra med schemat för Regina som finns en bit ner här:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

Alltså: Peta ur stift 8 (burn-off) och sen stoppa ner det på t.ex. pin 11.
Samt troligtvis dra fram en ny ledning och sätta den på pin 10.
Sen fimpa kontakten för MAF (LMM) och koppla dit Reginas MAP+IAT istället.

Dessutom annan kontakt för IAC (tomgångsmotorn) som får klistras dit, men i övrigt borde det vara klart sen.
Eller missar jag något viktigt nu?

En senare fråga är förstås pin 34, hastighetssignalen... Används enligt beskrivningen på en av länkarna i princip bara för bränsleavstängningen under motorbroms. Praktiskt och ekonomiskt, men ingen nödvändighet.
Bakaxeln är som nämnt troligtvis i behov av byte. Kanske blir det en nyare axel med elektrisk givare? Annars får jag kanske snickra ihop en lösning med gammal ABS-givare mot kardanen eller liknande.

EDIT: Blandade ihop det lite ovanför. Enligt beskrivningen så används hastighetssignalen för att kompensera tomgången under t.ex. motorbroms.
Den används ganska logiskt sett även till nu-är-det-dags-att-växla-lampan (på USA-bilar, de kan väl inte köra en manuell annars), men så vitt jag kan se så saknar Regina-sprutet den finessen?

Nåja, lär väl märkas vad som ev. sker när denna signal inte finns på plats.

(ons apr 29, 2015)

Börjar få fason på härvan efter diverse lödövningar, brottande med gammal klibbig eltejp samt massa pillande med stift i jobbiga Bosch-kontakter.

Tändsystemet EZ-116K är utrensat och de enda spår som finns kvar av detta är matningarna för batteriström (minnet), tändning samt de olika signalerna som styrenheterna skickar mellan sig.
D.v.s. knackuppfetning till bränslet, lastsignal från bränslet och RPM-signal till bränslet.
Även dessa kommer rensas bort, det är bara RPM-ledningen jag vill ha kvar.

Utöver detta så passerade gasspjällets tomgångskontakt tändboxen. Dess ledning (gul/vit) får skarvas.
Kabeln till "lambda-lampan" (rosa/vit) från tändboxen är parallellkopplad med den samma från bränsleboxen.
Utöver detta så var det som sagt bara att skrota bort ledningarna för knackgivare, ena halvan av tempgivaren, tändmodulen etc.. tills endast det som hade med bränslet att göra återstod.
Bild

Rensat och hoplött!
Ledningen till spjällkontakten skarvades, och RPM-ledningen drogs till en egen kontakt.
Bild

Bränsleboxens kontakt, anpassad till Regina.
Pin 6 (gul/grön), lämnades orörd. Den är jord även på LH och går till LMM, numera MAP+IAT.
Pin 7 (röd/vit) lämnades också orörd. Det är signalledningen från LMM, och numera signal från MAP.
Pin 8 (vit) flyttades till Pin 10, går nu till IAT. Var avbränningen för LMM tidigare.
Plusmatningen till LMM via orange kabel, kopplad till systemreläet, klipptes och blev skarvad med en bit kabel och sattes på pin 11. Blev plusmatning (5 V) till MAP.
Smidigt att det gick att "återanvända" alla kablar till LMM! :)
Bild

Andra sidan av kontakten:
Har som sagt gjort mig av med allt som pratar med tändningen, och även kabeln för växlingsindikatorn som jag ändå inte kommer använda.
Bild

Och i andra änden... Var i princip bara att fimpa LMM-kontakten och löda in nya för MAP och IAT på dess plats!
Bild

Fick även byta ut själva kontakten till IAC.
Ingen lödning här - var bara att peta ur- och flytta över stiften till den bredare kontakten.
Bild

Modifieringen av tändningens härva var inga konstigheter.
Peta ur Pin 6 (blå/gul) och löd på en ny ledning som går till tidigare nämnda RPM-signal. :)
Använde en skärmad kabel som jordades i denna ände. Är ju bara några få volt det handlar om och ledningen kan säkert plocka upp en del störningar.
Bild

Tändningens härva nu, med inbyggd avtappning för RPM-signalen.
Bild

Härvorna tejpade och klara!
Bild

Bara trassla ut dem här igen då, ansluta alla små kontakter och se hur mycket som brinner upp sen när det är dags att spänningssätta och förhoppningsvis provstarta! :D
Bild

Rundar av med ett par bilder som kanske kan vara intressanta.

Kablarna till insprutningen, från bilens sida och uppifrån och ner:

* Röd, två stycken. Plusmatning från batteriet. På de äldre LH 2.4-härvorna så går denna separat till batteriet och avsäkras där.

* Gul/röd, tjock. Matningen till bränslepumpar.

* Blå, tändningsplus. Skall ha ström även då startmotorn går.

* Gul/röd, tunn. Matningen till lambdans värmeelement. Dras till tändning den med, eller till samma som pumpmatningen? Måste nog mäta hur det är kopplat på en annan bil, men spelar nog ingen större roll hur man gör.

* Blå/svart. Hastighetssignalen. Ansluts baktill på hastighetsmätaren, om man har elektronisk sådan.

* Vit/rosa. Till motorelektronik/lambda-lampan.

* Rosa. Till startmotorns solenoid, så systemet vet att motorn vevas runt och kan aktivera kallstartspridaren o.s.v..

* Röd/grå och grön. Endast relevanta om man har AC, kan tas bort annars.
De används för tomgångskompensering då kompressorn skall starta, samt då den går.
Bild

Några bilder på Regina-boxen:

Den är betydligt enklare uppbyggd än LH 2.4 kan jag ju säga.
I princip en enda krets, microcontrollern (Motorola ZC407531VFN) som sköter om allt.
Notera att det inte heller finns något separat EPROM! Det går alltså inte att "chippa" dessa boxar på normalt vis då programvaran redan ligger inbakad i ovan nämnda uC.
Den lilla kretsen med 8 ben (S139006, från ST) ser vid en första anblick ut att hantera RPM-signalen.
Finns inte mycket info om dessa båda kretsar på nätet, antagligen är de specialare...
Bild
Bild
Bild

(tis maj 05, 2015)

Det börjar närma sig.. Motorrummet är klart!...
"B21F" :mrgreen:
Bild
Bild

Har även haft ner främre röret och svetsat i en anslutning för lambda-sonden.
Bild

Nu återstår bara att göra klart elen i kupén, sen skall nyckeln vridas om!
Och om allt går som det ska så sker det i morgon. :P
Bild

(ons maj 06, 2015)

Blev tyvärr inga bilder från inkopplingen, men det var ganska okomplicerat.

Konstantström (B+) från säkringarna, liksom tändningsström.
En ledning till startmotorns manöver.
Matning till soppapumpen, via den fördragna ledningen som slutade i ett kontaktstycke ovanför säkringarna.
Kopplade även så att denna matar lambans förvärmning via en separat säkring på 10 A.

Lampan för motorelektronik ("lamba-lampan") kopplades helt enkelt till anslutningen för choken.

Men nog med skitsnack, såhär gick uppstarten: ;)

Kall och grinig med etanol i tanken, men annars inga större bekymmer!
Är det här Sveriges enda B21A med Regina-sprut? :D

Tog en provtur på ca 3 mil nu ikväll och den går som en dröm!
Känns minst lika pigg som en senare 240 med B230F och allt verkar lira som det ska.
Bild

Det här är en modifiering som verkligen kan rekommenderas om man är trött på förgasare.
Tack vare att det går att använda en vanlig brytarlös tändning med hall-givare i fördelaren för att trigga sprutet, så slipper man allt krångel med att byta svänghjul o.s.v...

Kvar att göra är att fixa till det här med motortempgivaren. Såg att det kommit några droppar kylvätska där nu efter provkörningen... :roll:
Kommer även montera ett larm, men blir inga bilder från det då jag inte vill avslöja min specialkoppling. ;)
Blir iallafall ett vanligt Cargard 950s eller ev. ett VGAII.
Det senare är trevligt då det även har inbyggd fördröjning av kupébelysningen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Heh, ja vad ska man säga... Den var väl inte vacker direkt :P
En undran bara, varför stoppade du inte ner en roligare motor på en gång istället? En B230FT/FK kostar ju mindre än en helkväll på pubben :lol:

Känns ändå som du lägger ner mer tid och pengar på den för att bara vara en vintern/slitåsläng/"inte-vara-rädd-om"-bil :) Fast du kanske skrev om det någonstans(ska var ärlig och säga att jag inte orkade läsa all text :| )

Larmet behöver du nog knappast smyga med. Finns inte så många olika sätt att montera ett VGAII/CG950s ;) Speciellt inte VGAII.

Ok, jag var lite otydlig, på lågtrycks[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

IMG_0962.png

XC90 har inte elfällbara säten utan de t[…]

Montera dragkrok V90cc

Det var många år sedan som dragkrokar […]