- tis 04 aug 2015, 12:26
#994150
Ja, trots att detta motormässigt väl är den ultimata mellanmjölks-V60in så måste jag säga att denna är bäst hittils. Lagom bra och trevlig på allt. Som bekant är detta V60 nummer 3 och med det kan man ju dra en del slutsatser motormässigt vilket kanske kan vara lite intressant för er övriga V60 spekulanter.
Bilen är en V60 D3 Summum 2012 i gubbröd metallic med svart skinn. 17" med den lite märkliga uppsättningen Pirelli P7 fram och P-Zero bak.
+ Jag saknar inte kraften i D5 motorn alls! Det förvånade mig faktiskt men upp till säg 3000 rpm märker jag i praktiken ingen skillnad alls mot min D5 vilket täcker 98% av min körning.
+ Motorn är faktiskt markant tystare än D5. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor. Brööööööööööööölet från D5an är både mer dämpat och på nåt sätt mer raffinerat. Motorljud i all ära men under 2000rpm låter inte D5 kul ändå.
+ Automatlådan mindre usel än de tidigare Volvolådor jag haft (V70 3.2, V60 D5). Fortarande hopplöst efter alla mina bilar med ZF-lådor men nu klarar lådan åtminstone att låsa växlarna närmast direkt.
+ V60, som alltid, är i mina ögon en närmast perfekt kompromiss mellan komfort och sport. Ingen aning om jag har Touringchassi eller Sportchassi men bilen är hög som ett hus och absolut inte stötig så det är väl det förstnämnda.
+ Inget driver support och aktiv farthållare. Det funkade skit i min förra V60 så det är inget jag saknar.
- Varför i hela friden klarar inte Volvo att göra en färddator som visar rätt?! Datorn visar 0,59 när bilen i verkligheten drar 0,72. Detta är utan någon dieselvärmare eller andra felkällor. Värdelöst.
- Bagaget är närmast imponerande litet. Väntat förvisso men varför ska en Volvo vara mindre än en E91? Så snygg är den inte.
- Klonk någonstans när man kör över större fartgupp
- Lilla skärmen
- Ingen dragkrok. Knappast bilens fel men det är en naturlag att när man inte har det som behöver man det som mest. Tur att jag har mamsens gamla ruttna ford på gården som får fungera som rullande dragkrok.
Bilen är en V60 D3 Summum 2012 i gubbröd metallic med svart skinn. 17" med den lite märkliga uppsättningen Pirelli P7 fram och P-Zero bak.
+ Jag saknar inte kraften i D5 motorn alls! Det förvånade mig faktiskt men upp till säg 3000 rpm märker jag i praktiken ingen skillnad alls mot min D5 vilket täcker 98% av min körning.
+ Motorn är faktiskt markant tystare än D5. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor. Brööööööööööööölet från D5an är både mer dämpat och på nåt sätt mer raffinerat. Motorljud i all ära men under 2000rpm låter inte D5 kul ändå.
+ Automatlådan mindre usel än de tidigare Volvolådor jag haft (V70 3.2, V60 D5). Fortarande hopplöst efter alla mina bilar med ZF-lådor men nu klarar lådan åtminstone att låsa växlarna närmast direkt.
+ V60, som alltid, är i mina ögon en närmast perfekt kompromiss mellan komfort och sport. Ingen aning om jag har Touringchassi eller Sportchassi men bilen är hög som ett hus och absolut inte stötig så det är väl det förstnämnda.
+ Inget driver support och aktiv farthållare. Det funkade skit i min förra V60 så det är inget jag saknar.
- Varför i hela friden klarar inte Volvo att göra en färddator som visar rätt?! Datorn visar 0,59 när bilen i verkligheten drar 0,72. Detta är utan någon dieselvärmare eller andra felkällor. Värdelöst.
- Bagaget är närmast imponerande litet. Väntat förvisso men varför ska en Volvo vara mindre än en E91? Så snygg är den inte.
- Klonk någonstans när man kör över större fartgupp
- Lilla skärmen
- Ingen dragkrok. Knappast bilens fel men det är en naturlag att när man inte har det som behöver man det som mest. Tur att jag har mamsens gamla ruttna ford på gården som får fungera som rullande dragkrok.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i