Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja, trots att detta motormässigt väl är den ultimata mellanmjölks-V60in så måste jag säga att denna är bäst hittils. Lagom bra och trevlig på allt. Som bekant är detta V60 nummer 3 och med det kan man ju dra en del slutsatser motormässigt vilket kanske kan vara lite intressant för er övriga V60 spekulanter.
DSC_9546 kopia.jpg
DSC_9546 kopia.jpg (444.87 KiB) Visad 883 gånger
DSC_9549 kopia.jpg
DSC_9549 kopia.jpg (572.54 KiB) Visad 866 gånger
Bilen är en V60 D3 Summum 2012 i gubbröd metallic med svart skinn. 17" med den lite märkliga uppsättningen Pirelli P7 fram och P-Zero bak.

+ Jag saknar inte kraften i D5 motorn alls! Det förvånade mig faktiskt men upp till säg 3000 rpm märker jag i praktiken ingen skillnad alls mot min D5 vilket täcker 98% av min körning.

+ Motorn är faktiskt markant tystare än D5. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor. Brööööööööööööölet från D5an är både mer dämpat och på nåt sätt mer raffinerat. Motorljud i all ära men under 2000rpm låter inte D5 kul ändå.

+ Automatlådan mindre usel än de tidigare Volvolådor jag haft (V70 3.2, V60 D5). Fortarande hopplöst efter alla mina bilar med ZF-lådor men nu klarar lådan åtminstone att låsa växlarna närmast direkt.

+ V60, som alltid, är i mina ögon en närmast perfekt kompromiss mellan komfort och sport. Ingen aning om jag har Touringchassi eller Sportchassi men bilen är hög som ett hus och absolut inte stötig så det är väl det förstnämnda.

+ Inget driver support och aktiv farthållare. Det funkade skit i min förra V60 så det är inget jag saknar.

- Varför i hela friden klarar inte Volvo att göra en färddator som visar rätt?! Datorn visar 0,59 när bilen i verkligheten drar 0,72. Detta är utan någon dieselvärmare eller andra felkällor. Värdelöst.

- Bagaget är närmast imponerande litet. Väntat förvisso men varför ska en Volvo vara mindre än en E91? Så snygg är den inte.

- Klonk någonstans när man kör över större fartgupp

- Lilla skärmen

- Ingen dragkrok. Knappast bilens fel men det är en naturlag att när man inte har det som behöver man det som mest. Tur att jag har mamsens gamla ruttna ford på gården som får fungera som rullande dragkrok.
av Lövet
MartinS skrev:Kul, lycka till med nya bilen.
Tackar! Än så länge inga moln på horisonten annat än att bilen levererades tämligen strömlös och vägrade starta efter leverans och varnade för öppen motorhuv. Lyckligtvis löste en rejäl CTEK-laddning det som det verkar.
Varför är jag inte förvånad? ;)
Kul oavsett, det är en snygg bil i en snygg färg. Var det inte ekonomiskt försvarbart med en facelift eller var det något annat som spelade in?
av Lövet
grillchips skrev:Varför är jag inte förvånad? ;)
Kul oavsett, det är en snygg bil i en snygg färg. Var det inte ekonomiskt försvarbart med en facelift eller var det något annat som spelade in?
Visst är faceliften snyggare, tveklöst, men jag tycker det är för mycket pengar för ett par andra strålkastare. Ska jag upp över 200k och dessutom tvingas åka fyrcylindrigt finns det nog annat som lockar mer. F31 framförallt. Men det får nog bli nästa gång.
Det är ju en ganska kass mikrobrytare i det ena huvlåset, kanske är det på väg att ge upp. Men bytet är inte allt för komplicerat och ett "nytt" lås med brytare kostar inte många spänn på bildelsbasen.

Årsmodell på bilen? Är det en 11:a-12:a med tidur är det ju inte konstigt om batteriet kanske börjar känna sig lite viset?

Jag är personligen inte så förtjust i "kärring-röd", men silc-metal railsen gör dig riktigt bra mot den färgen tycker jag. Dom lyfter faktiskt färgen lite.
Jag nollställer min färddator vid varje tankning och hittills skiljer det max +/- 1 dl i genomsnittlig förbrukning mellan färddatorns snitt och vad jag mäter vid pump.

Vad jag är mest förundrad över är din bilhistorik. Från V70 3,2 till BMW bensin till diesel till bensin till volvo bensinare till diesel till bensin till BMW V8 (!) tillbaka till volvo diesel. Och då säger du till och med "motorljud i all ära, men..." :shock:
Låter helt galet med färddatorn. Jag har ju samma drivlina och det skiljer ca 3-5cl milen. Ligger jag på 0,52 på färddatorn över en tank sett är det nästan alltid prick 0,55 tankat. Kanske går att låta meken kalibrera om den på nåt vis vid service.
crumpets skrev:Låter helt galet med färddatorn. Jag har ju samma drivlina och det skiljer ca 3-5cl milen. Ligger jag på 0,52 på färddatorn över en tank sett är det nästan alltid prick 0,55 tankat. Kanske går att låta meken kalibrera om den på nåt vis vid service.
Upplever detta i nuvarande D5:a, den gamle XC70 2,5T auto hade exakt samma förbrukning på färddatorn som vid pump.
Finns de som säger att felvisningen beror på "dålig" svensk diesel med RME-inblandning, "riktig" diesel som man kan köpa till t.ex. båt ger mer korrekta värden. Verkar också som att man i Tyskland kan välja dieselkvalitet vid pump..

Mike
Det finns de som skyller allt på detta. Det är så felaktigt som det bara kan bli. Färddatorn går på spridarnas öppningstider och då spelar det noll roll vilken soppa. Innan det adapterat sig kommer du få sämre effekt i motorn pga för korta öppningstider men färddatorn ska ej nånsin visa fel pga detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]