Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornel
Köpte bilen 2013-06-13, lokalt i Mora.

Bild
Bilden i annonsen på blocket.

Syftet var att ha den som bruksbil, kunna kasta in röjsågen och åka upp till fäbostugorna, transportera mor lite hit och dit, göra vardagliga ärenden och ha en stabil bil som alltid ställer upp.

Är alltså en 745 från 1990, automat och är "vit" (jag tycker den mer är beige, eller kanske gräddvit?), har gått drygt 33 000 mil i juni 2015.

På gång (mest på gång högst upp):
  • Tona (om) rutorna, från B-stolpen och bakåt (6/7 klart), biltemas 45% (39771).
  • Se över bakbromsarna (skivor, belägg, backar och ok).
  • Byta spindel och styrleder.
  • Andra bakljus (semivita).
  • Invändig städning.
  • Tvätt.
  • Kontrollbesiktning.
Att göra (mest vill ha högst upp):
  • Andra framblinkers (ofärgade).
  • Överdragsklädsel.
  • Se över frambromsarna (skivor, belägg, och kanske ok).
  • Cigguttag i skuffen.
  • Original voltmeter (då jag har ett tomt hål vid hastighetsmätaren och yttertempen saknar en kompis).
  • Patcha bort husvagnsläget (sitter juh en knapp på växelspaken som gör att den kör på lägre växlar om man drar tungt och uppför (vilket jag inte gör), det läget åker i lite nu och då och kan vara svårt att få ur, men går att patcha bort med en bygel).
  • Någon form av baslåda/rör (någon som har något bra tips, gärna så att det är enkelt att plocka bort om man vill ha massor med lastutrymme), håller på att fördra lågnivå och ström.
  • Andra högtalare fram (vad passar där egentligen där?).
  • Fixa bakrutetorkaren.
Gjort (okronologisk ordning):
  • Grundservice (olja, filter x 2, stift, kylarvätska).
  • Sommarhjul (alu) + nya däck.
  • Bytt tändkablar.
  • Vinterhjul (alu) + nya däck.
  • Orfärgade sidoblinkers.
  • Bytt kasettbandaren mot nått bättre.
  • Fixat avsaknaden av tankluckan.
  • Bytt avgassystemet (halvsystem).
  • Bytt katalysator + lambdasond.
  • Nytt batteri.
  • Grundservice (olja, filter x 2, stift, kylarvätska, termostat, framlampor).
  • Bytt grenrörspackningar.
  • Bytt torkarblad.
Senast redigerad av 2 bjornel, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ser fräsch ut inte direkt mycket rost som syns. Sen skulle nog inte en polering och vaxning skada heller då kanske det kommer fram mer av den vitafärgen.
Användarvisningsbild
av bjornel
DayDreamer skrev:Ser fräsch ut inte direkt mycket rost som syns. Sen skulle nog inte en polering och vaxning skada heller då kanske det kommer fram mer av den vitafärgen.
Är väl lite ytrost här och var, får se om det ska smidas någon åtgärdsplan för detta.

Just nu är det iaf mestadels mekaniskt fokus (bortsett från gårdagens omtoning bakom b-stolparna, 5/7 klart).

Bild
Toningen av vänstersidan klar, blev helt okej med tanke på jag inte tonat något på över tio år och biltemas billigare film.
Användarvisningsbild
av bjornel
Idag blev förarsidan klar med min lilla modd.

Bild
Före: Bara omtonade rutor fram till B-stolpen.

Bild
Efter: Lite maskande och spraylackering.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Svarta stolpar passar verkligen på en vit bil, speciellt en tonad sådan :-)-)
Bakstötisen och sidolisterna ser lite deprimerade ut dock, fram med värmepickan :wink:

Hur ser den ut under då? 7/940 har ju sina tråkiga ställen där dom börjar rosta...
Användarvisningsbild
av bjornel
Lucif3r skrev:Svarta stolpar passar verkligen på en vit bil, speciellt en tonad sådan :-)-)
Ja, visst gör det :D
Lucif3r skrev:Bakstötisen och sidolisterna ser lite deprimerade ut dock, fram med värmepickan :wink:
Ska köra en ordentlig tvätt efter jag meckat klart å lite bumpershine kanske vore på sin plats...
Lucif3r skrev:Hur ser den ut under då? 7/940 har ju sina tråkiga ställen där dom börjar rosta...
Överlag ganska lite, mestadels ytrost. Får se om det blir något litet projekt av det senare i höst/vinter.
Användarvisningsbild
av bjornel
Lucif3r skrev:Bakstötisen och sidolisterna ser lite deprimerade ut dock, fram med värmepickan :wink:
Värmepickan gjorde ett bra jobb ganska så direkt, tack för tipset.

Bild
Ganska markant skillnad efter lite blåsande.

Börjar kännas ganska bra när man ser lite resultat av allt jobb, iofs har mycket av jobbet under skalet (helservice, bromsfix, avgassystemsjobb och lite på framvagnen).

Bild
Känns ganska bra, nu fattas bara de nya bakljusen, som borde komma till veckan.

Bild
Tycker jag fick till bakrutan ganska okej med, hoppas att jag undvek att cutta någon av värmeslingorna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ser bra ut :-)-) Blir nog kanon med nya baklysen, helröda är väl inte så snyggt direkt :P

Ang. toningen så bör man alltid skära ut dom på utsidan av rutan. Dels är det ju en betydligt trevligare arbetsställning, och sen slipper man ju riskera slingorna. Enklare att se hur man ska skära också, om man lägger någon stark lampa i bagaget som lyser mot bakrutan.
Användarvisningsbild
av bjornel
DayDreamer skrev:Ser väldigt bra ut :)
Tackar!
Lucif3r skrev:Ser bra ut :-)-) Blir nog kanon med nya baklysen, helröda är väl inte så snyggt direkt :P
Nja, men helröda var iaf bättre än matta, trötta original.
Men nu är de iaf monterade och klara!

Bara kontroll av ljusbilden, avgas och bromsvärdena kvar nu då.

Bild
På plats, mycket trevlig skillnad.
Lucif3r skrev:Ang. toningen så bör man alltid skära ut dom på utsidan av rutan. Dels är det ju en betydligt trevligare arbetsställning, och sen slipper man ju riskera slingorna. Enklare att se hur man ska skära också, om man lägger någon stark lampa i bagaget som lyser mot bakrutan.
Jo jag vet, men det blev ändå någon skärning invändigt. Mest för att jag skar ut en rektangel för bromsljuset och en cirkel för torkaraxeln, detta för att underlätta appliceringen lite för att ha en hel kant runt om (då det var lite svårt att få dit den om man skar ur hela bromsljuset ut till kanten på utsidan).
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]