- mån 11 maj 2015, 20:26
#973087
Hej,
Har äntligen fått tummen ur att starta min första garaget-tråd men det är inte för att dela med mig av bilens framtid utan mer för att få hjälp om att avgöra den. Jag har idag hand om en släktings 244 GL från 1980. Personen i fråga är bilens enda ägare under dess nästintill fullservade 22000-milade liv.
Lite speciellt är att det endast byggde 400 st sådana här bilar, osäker på om det gäller Sverige eller öht. Men detta är en av de. Under huven finnes en B21A på cirka 104 hk kopplad till en M46-växellåda (4-vxl + överväxel). Andra utmärkande detaljer är den svarta lacken, stripes:en på sidorna samt den gråa inredningen som mig veterligen endast fanns till dessa 400 exemplar.
Bilen var helt original och i bra sådant skick, fullservad och med komplett dokumentation över service och besiktningar samt älskad av sin ägare. Tyvärr skar motorn 2010 men byttes kort därpå. Idag är rosten nära att få övertaget karossmässigt och all dokumentation är olyckligtvis borta. Ställdes av 2011 då ägaren slutade köra bil på grund av ålder men togs i trafik igen 2013 av mig. Har sedan dess gjort lättare underhållsarbeten för att hålla den funktionsduglig.
Även om det varit kul att få tillfälle att meka lite i en "riktig" bil så känner jag att om bilen inte snart blir bättre omhändertagen karossmässigt kommer den hamna på skroten, och där tar tyvärr både min kunskap och mitt intresse slut (sistnämnda pga renoveringskostnader). Den värsta rosten har bedömts gå att åtgärda som enklare svetsjobb, vä bakdörr behöver nog bytas och ytrost som nyligen börjat komma lite här och var skulle behöva åtgärdas => omlackering runtom.
Men detta är ingen säljesannons utan mer en förfrågan för input. Bör man slumpa bort bilen till någon symbolisk slant och hoppas någon finner det inom sig att renovera den? Eller är det skroten nästa för vad jag känner snart är en klassiker (gamla 240-karossen dvs, äldsta med runda lyktor börjar ju redan bli sällsynt). Även dessa gamla rektangulära lyktor börjar bli lite ovanliga och inte minst färgen. Sedan jag insett det har jag hållit ögonen öppna både i trafiken och på blocket men oftast bruna/guldiga, blåa eller möjligtvis någon vit man stöter på.
Fotade några bilder lite hastigt nyss, alldeles rykande färska.





Har äntligen fått tummen ur att starta min första garaget-tråd men det är inte för att dela med mig av bilens framtid utan mer för att få hjälp om att avgöra den. Jag har idag hand om en släktings 244 GL från 1980. Personen i fråga är bilens enda ägare under dess nästintill fullservade 22000-milade liv.
Lite speciellt är att det endast byggde 400 st sådana här bilar, osäker på om det gäller Sverige eller öht. Men detta är en av de. Under huven finnes en B21A på cirka 104 hk kopplad till en M46-växellåda (4-vxl + överväxel). Andra utmärkande detaljer är den svarta lacken, stripes:en på sidorna samt den gråa inredningen som mig veterligen endast fanns till dessa 400 exemplar.
Bilen var helt original och i bra sådant skick, fullservad och med komplett dokumentation över service och besiktningar samt älskad av sin ägare. Tyvärr skar motorn 2010 men byttes kort därpå. Idag är rosten nära att få övertaget karossmässigt och all dokumentation är olyckligtvis borta. Ställdes av 2011 då ägaren slutade köra bil på grund av ålder men togs i trafik igen 2013 av mig. Har sedan dess gjort lättare underhållsarbeten för att hålla den funktionsduglig.
Även om det varit kul att få tillfälle att meka lite i en "riktig" bil så känner jag att om bilen inte snart blir bättre omhändertagen karossmässigt kommer den hamna på skroten, och där tar tyvärr både min kunskap och mitt intresse slut (sistnämnda pga renoveringskostnader). Den värsta rosten har bedömts gå att åtgärda som enklare svetsjobb, vä bakdörr behöver nog bytas och ytrost som nyligen börjat komma lite här och var skulle behöva åtgärdas => omlackering runtom.
Men detta är ingen säljesannons utan mer en förfrågan för input. Bör man slumpa bort bilen till någon symbolisk slant och hoppas någon finner det inom sig att renovera den? Eller är det skroten nästa för vad jag känner snart är en klassiker (gamla 240-karossen dvs, äldsta med runda lyktor börjar ju redan bli sällsynt). Även dessa gamla rektangulära lyktor börjar bli lite ovanliga och inte minst färgen. Sedan jag insett det har jag hållit ögonen öppna både i trafiken och på blocket men oftast bruna/guldiga, blåa eller möjligtvis någon vit man stöter på.
Fotade några bilder lite hastigt nyss, alldeles rykande färska.




