Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#973087
Hej,

Har äntligen fått tummen ur att starta min första garaget-tråd men det är inte för att dela med mig av bilens framtid utan mer för att få hjälp om att avgöra den. Jag har idag hand om en släktings 244 GL från 1980. Personen i fråga är bilens enda ägare under dess nästintill fullservade 22000-milade liv.

Lite speciellt är att det endast byggde 400 st sådana här bilar, osäker på om det gäller Sverige eller öht. Men detta är en av de. Under huven finnes en B21A på cirka 104 hk kopplad till en M46-växellåda (4-vxl + överväxel). Andra utmärkande detaljer är den svarta lacken, stripes:en på sidorna samt den gråa inredningen som mig veterligen endast fanns till dessa 400 exemplar.

Bilen var helt original och i bra sådant skick, fullservad och med komplett dokumentation över service och besiktningar samt älskad av sin ägare. Tyvärr skar motorn 2010 men byttes kort därpå. Idag är rosten nära att få övertaget karossmässigt och all dokumentation är olyckligtvis borta. Ställdes av 2011 då ägaren slutade köra bil på grund av ålder men togs i trafik igen 2013 av mig. Har sedan dess gjort lättare underhållsarbeten för att hålla den funktionsduglig.

Även om det varit kul att få tillfälle att meka lite i en "riktig" bil så känner jag att om bilen inte snart blir bättre omhändertagen karossmässigt kommer den hamna på skroten, och där tar tyvärr både min kunskap och mitt intresse slut (sistnämnda pga renoveringskostnader). Den värsta rosten har bedömts gå att åtgärda som enklare svetsjobb, vä bakdörr behöver nog bytas och ytrost som nyligen börjat komma lite här och var skulle behöva åtgärdas => omlackering runtom.

Men detta är ingen säljesannons utan mer en förfrågan för input. Bör man slumpa bort bilen till någon symbolisk slant och hoppas någon finner det inom sig att renovera den? Eller är det skroten nästa för vad jag känner snart är en klassiker (gamla 240-karossen dvs, äldsta med runda lyktor börjar ju redan bli sällsynt). Även dessa gamla rektangulära lyktor börjar bli lite ovanliga och inte minst färgen. Sedan jag insett det har jag hållit ögonen öppna både i trafiken och på blocket men oftast bruna/guldiga, blåa eller möjligtvis någon vit man stöter på.

Fotade några bilder lite hastigt nyss, alldeles rykande färska.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
av HVTH
#973124
Hellre slumpa bort den än att skrota den iallafall.. Den är ju onekligen fin bortsätt, och vill du sälja den finns det nog en slant (om än liten) att hämta hem. Jag hade inte tvekat en sekund på att lägga ett bud om den kom ut till försäljning. Någon som tar väl hand om den kan vara svårare att hitta om du är mån om bilens framtid, men med lite tålamod kan det nog gå om det är det du hoppas på.
av Schmoyoho
#973153
HVTH: Att skrota den är förstås inte aktuellt så länge den bedöms gå att rädda, nej. Bilen har trots allt ett smärre affektionsvärde för mig då jag dels åkt den mycket som lite men även för att det blev lite av en första bil, även om det inte är stort nog affektionsvärde för att jag ska orka ta mig an en renovering. Vi får väl se vart åt det lutar men om jag kommer ihåg inlägget så kan du säkert får ett litet PM. För stunden så kanske det får vara mer av en vanlig garaget-tråd eftersom jag ändå har några till underhållsoperationer planerade för bilen.

Lucif3r: Resonerade likadant tills jag började göra små kostnadskalkyler för rostlagning och lackering. Hade det inte varit för ytrosten som börjat komma krypandes hade man nog kommit undan med att fixa de stora rosthålen men nu har bilen (ännu) smärre skönhetsfläckar runtom. Känns lite tveeggat att sälja och låta någon annan fixa den men tråkigare om den bara rostar bort förstås.
Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]

Verkstadshandbok

Det finns två handböcker till modell&ar[…]