Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Eirike93
Jahapp, detta är ju inte någon Volvo - men efter att två andra trådar förbrukats här gällande det korrekta ämnet så passar jag på att göra en tråd angående den nuvarande bilen!

Detta är alltså en Golf Variant, sista årsmodellen av MK4, 2006.
Motor: 1.9TDI på 100hk
Växellåda: 5vxl manuell
21.000mil

Ja, det var väl egentligen det som var utrustningen :roll:
Anledningen till köp var ju besparingen per år, till skillnad från de tidigare gamla Volvos jag haft så är detta en riktig guldklimp i det aspektet. Sen saknar den ju personligheten, men lite personligt prägel från min sida så ska det bli bättre.
Men jag är mkt nöjd med de 400milen jag kört på 2mån!

To do:
[ ]Byta ut lite plastdetaljer i inredningen till nya, pga fula jack o.dyl. (beställt)
[ ]Blixtljus bak och fram
[ ]Extra backljus
[ ]Chip, BSR (136hk, 295Nm)

Gjort:
20.900mil;
Nya vinterdäck, Goodyear Ultragrip Ice, mycket nöjd!

21.848mil;
Skivor runtom (ATE), nya belägg bak (ATE).
Huvudbromscylinder (Bilstein) med ny behållare
Bromsvätskebyte (Starta)
Kamremssats och vattenpump (SKF)
Multirem (Continental) och löprulle (BTA)
Kupéfilter, bränslefilter, luftfilter (BOSCH)
Olja (Castrol 5w-30, EDGE FST) och filter (BOSCH)
Glykolbyte (Statoil G12) och nytt expansionkärl
Rengjort spolartanken
Motortvätt
Blästrat och målat hjulhus bak och dragkroken
Bättrat på rostskydd under bilen och hjulhus fram
LED i positionsljus
Tvättat rent lyktglasen på insidan, limmade på glasen igen

[X]4st nbb 175'or med xenon (ligger på hyllan)
[X]Ny torkararm bak
[X]55w xenon i original helljus
[X]LED-ramp, Viklight 22" från Bilupplysningen
[X]Ny stereo, Sony WX-GT90BT
[X]Byta ut handtaget till mittarmstödets fack
[X]USB-uttag istället (Biltema) för cigarrettuttaget

Lite mörkerbilder, kommer nya bilder framöver, i lite ljusare miljö.
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 3 Eirike93, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Lite hjälp på traven med listan:

[] Större turbo
[] Kjolpaket
[] Lustgas
[] Sänkning
[] Volvo-emblem till baklucka och grill

Inte för att låta alldeles för negativ (fast vad förväntar du dig med att posta tyskt på ett Volvo-forum egentligen? :evil: ) men om man byter från Volvo till "inte Volvo" så måste det ju finnas fördelar också? Vad har du för förbrukning t.ex? edit: såg just att det var just ekonomin som var fördelen men hur ser den ut? Allt som allt inräknat, ungefär hur stor besparing rör det sig om?
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ser fin ut :D Är den rostfri? De har ju annars en förmåga rosta på bakluckan och huven brukar få ta mycket stenskott :(
av Eirike93
Schmoyoho skrev:Lite hjälp på traven med listan:

[] Större turbo
[] Kjolpaket
[] Lustgas
[] Sänkning
[] Volvo-emblem till baklucka och grill

Inte för att låta alldeles för negativ (fast vad förväntar du dig med att posta tyskt på ett Volvo-forum egentligen?:evil:) men om man byter från Volvo till inte Volvo så måste det ju finnas fördelar också? Vad har du för förbrukning t.ex?
Hehe, en chippning är åtminstone i åtankarna :lol:
Den går dock ganska bra för sina pollar, mkt bättre än en B230F iaf! :roll:

Fördelarna är många :)
Förbrukning: 0.5-0.54 blandad körning, med stadskörning och landsväg + motorväg enligt skyltat. Min totala besparing per år är 5-7000kr - vilket är värt mycket!
Den ligger bättre på vägen jmf med 740'n, men är ganska likvärdig 960 tycker jag
Sen är den tystare inuti och har mycket bättre ljud än båda tidigare bilar!

Hade där inte funnits några fördelar hade jag ju aldrig bytt, eller hur? :wink:
Nexus skrev:Ser fin ut :D Är den rostfri? De har ju annars en förmåga rosta på bakluckan och huven brukar få ta mycket stenskott :(
Tack! :D
Den har gått i dessa södra saltiga delar av Sverige hela sitt liv= rost finns! :(
Men, det är inte något extremt än, utan det har börjat bubbla i båda hörnen av bagageluckan, lite bubblor på skärmkanterna, och sen ser det äckligt ut bakom främre stänkskydden - men det döljs ännu av plasten.
Huven har fått ett fult märke från, vad jag tror, att någon öppnat huven i ett garage, men annars är den inte så hemsk faktiskt.
Under så är den riktigt fin, silverfärgen är kvar, men lite bättring av skyddet hade varit bra :P
Ljuddämparen bak kommer nog få bytas inom ett år, den har rostat "lite" :mrgreen:

Rostskyddsgarantin som finns är ju 12år, vilket är bra, hade tänkt åka in och se vad de säger om bubblorna på bakluckan - jag menar, det är inte rost pga yttre åverkan.
av Eirike93
Igår vart det en t/r till Stockholm för MC-mässan, vilken tillställning!
Kom hem med hjälm och ryggplatta, så nu kan jag inte ångra mig - A-kortet nästa!

Stod och dräglade över BSR's chip på mässan, 25% rabatt...men nej, nästa vinter kanske! :P
av zxcvbn
Att jämföra en 740 från 80-90 talet med en bil från 2006 är inte det bara ganska dumt? :D Speciellt om dem går på helt olika drivmedel..

Nu har dem ju även höjt vägskatten så mycket på dieselarna så måste avverka ganska mycket mil per år med en äldre diesel

Jag har en -07 V70 diesel med Automat som nu efter höjjningen är 6400 typ så den har åkt in i förrådet och har dammat av skattesmitaren istälet.. (240 från 1985 :D )

LB-regga V70 är jag väldigt sugen på.....

Såg fräsch ut din Golf, säkert passar den mycket bra till pendling utan omkörningar :roll:
av Eirike93
Jag förstår att jag inte talar till rätt publik, nåja :)

Jag jämför det såklart med mina förra bilar, det känns ju mest naturligt för min del :P
Dessutom en 740 är ju i princip lika basic, stel bakaxel, inga avancerade framvagnar :P
Den enda bilen från -06 jag har att jämföra med är en XC90, och då snackar vi ju 900kg och en åkkomfort på landsväg som är sämre än en 740 :roll:

Jag måste åka 600mil per år för att det ska löna sig. så med min körsträcka så blir besparingen drygt 5-7K som det ser ut nu.

Hehe, nu ser jag att du också kör diesel, och då torde du veta att de går ganska bra trots sina få hk :P
Denna duger utmärkt att köra om med, och är det lite motlut så får man väl slänga i 4'an och gasa på :)
av Eirike93
En liten uppdate får ni iaf :)

Lite har hänt;
LED-ramp monterad under regplåt
55W xenon i helljuset
USB-uttag monterat (istället för cigg-pluggen)
Ny stereo, Sony WX-GT90BT, mycket trevlig stereo till ett bra pris, den är kopplad till usb-uttagets matning så den stängs av med tändningen.
Ny torkararm bak (med plastkåpa hela vägen ut till bladets fäste)

Sen har jag fått hem lite krimskrams;
Glasögonshållare
Bild

Nytt handtag till förardörren, det som sitter där nu är repigt och fult
Bild

Ska försöka knäppa nån bild i dagsljus på bilen, men det kommer!

Ha det gott! :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Någon bild? Hallå vi vill ha bilder på alla nya saker på bilen :D
Nya stereon är den samma färg på belysningen som bilen i övrigt?
av Eirike93
Okej då, det kommer! :D
Mobilkameran lade ner funktionen i julas, så det är först nu jag kan ta kort utan att släpa ut systemkameran.
Jajamen, den lyser nu rött, samma färg som resten av belysningen :)

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]

Då har jag ett tips till dig Lennart. Man le[…]

Vilken inre styrled passar?

Lättare kanske att läsa av WIN-numret, d[…]