- tis 23 sep 2014, 19:38
#901064
Jag drar igång med en tråd om min nuvarande bil.
Har ägt bilen ett tag nu, sen 21/2. men bättre sent än aldrig.
Så detta kommer att bli ensammanfattning om vad som hänt.
Hade en tidigare tråd här med min gamla v50, så några kanske känner igen mig.
Min förra tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=85585

Var väldigt nöjd med min V50, men behovet fanns för en diesel bil. Till en början så tittade jag på V50 D2 Classic, men tyckte det kändes lite tråkigt å köpa samma modell som jag redan haft.
V60 har varit en bil som jag länge varit sugen på, och när R-Designen lanserades så blev ju inte suget mindre.
Men någon ny bil var det ju inte tal om, som en enkel knegare.
Så siktet ställdes in på en begagnad.
Grundtanken med bil bytet var ju att kunna åka billigare, Så jag började leta efter en V60 R-Design 1,6 drivE.
Av tidigare erfarenhet av svart bil så va det ett krav att det INTE skulle bli en svart.
Hittade en Röd, som jag blev sugen på. Men bil är ju en stor investering så jag satt å lurade i två dagar innan jag bestämde mig.
Ringde till min säljare, hos den lokala Volvo återförsäljare. Å fick svaret att den blev reserverad för två timmarsedan, som sedan resulterade i att den blev såld.
Men han sa att vi har ju andra, dock inte 1,6or
Summa summaron Blev denna SVARTA bil som tråden ska handla om.
V50 bytes in, fick 25800kr över listpris för att den var så välvårdad. Jo man tackar, å vips så var man ägare till en V60 D3 R-Design 2012.


Bilen levereades till mig 21/2
På första resan konstaterade jag att koplingen slira ??:-/ Å nu undrar säkert alla, va f#n provkörde du den inte. Svar Ja, men man tror ju inte att koplingen ska va kass på en bil som rullat 6500mil, så jag gjorde ju inga våldsamma banzai starter direkt på prov turen.
Och den slirade bara ibland.
Då känns det väldigt bra å att ha köpt bilen på firma, å att man har garanti.
Orsaken var en trasig packbox till drivaxeln, skvätte ut olja på lamellerna. Så ny packbox, ny komplett koppling och ett oljebyte i vxl lådan.
Hämtade bilen å körde någon vecka men tyckte att bilen var glappig och svår växlad.
Fick nya bussningar, växelvajrar och ett helt nytt spakställ.

Sjukt dålig kvalitet, då hela plast kulan var ner nött.
Men efter denna dåliga star har den gått som en klocka.
Har kört lite drygt 1000mil sen köpet.
En ovan syn för som åkt bensinare före.

Och det går allt bra, att åka billigt med en D3 också.

Första tiden fick det bli en nödlösning, V50 vinterhjulen fick rulla ett litet tag på denna bilen också.

Men snart satt Ixion 18" på, och det satt flång nya Continental contisportcontact5 som jag fick med när jag köpte bilen.
Ett däck som jag förövrigt aldrig kommer att köpa igen. Efter 700mil så var det drygt 4mm kvar fram å 6mm bak = suddgummi.

Då jag valde bort leverans rekonden så var första prio att polera bilen.
Blev ett elva timmars pass.
Samtidigt tog jag bort emblemen.




Nästa steg va att montera led i nummerplåts belysningen.
Då jag är lite lätt allergisk mot billiga China led (Yrkesskada) , och var för snål för att köpa färdiga kompleta lamphållare. Så gjorde jag egna av led strips som vi har på jobbet.
Passade även på att fixa till en lite roligare nummerplåtshållare, tänker ju inte göra reklam gratis :lol:

Sen satt jag på mina emblem som följt med på samtliga bilar sen 2004.
En rolig grej bara som folk brukar undra över.

Sen hände det inte speciellt mycket över sommaren. Orsaken till det ser ni på bilden nedan.
Fanns annat å lägga pengarna på ett tag.

Men den tvättades och tvättades, kul med svart bil


Men kunde inte låta bli att åka å test montera en uppsättning 20" bara för att prov måtta lite.

245 går inte med et45 om någon funderar på det :lol:
Sista veckan på semestern så fixades nya vinterhjul, optimistisk som man är :D
Det blev Regor 17". Är lite tveksam till fälg valet.
}
Sen monterade jag in en Comfort connect till CTEK laddaren, för kommer vägra skrapa rutor denna vinter så värmaren kommer få gå hårt 8)
Ursäkta mitt skitiga motorutrymme

Och som jag tidigare skrev så började mina sommardäck bli dåliga, däckbyte är en bra anledning till fälgbyte
Har allt varit sugen ett tag, men tänkte att dom gamla skulle få gå denna säsongen.
Men d var bra höstpris nu, så jag slog till på nya.
Och man är ju som man är.
Så dom åkte på fortare än kvickt.
Passade även på att montera stänkskydd bak, då det inte satt på.
Fälgarna blev Ocean Storm 20x8,5 med et50. och däcken blev Kumho Ecsta LE sport KU39 i storlek 245-35-20.
Förmodligen det närmaste jag kommer va till att äga en V60 Polestar att ha samma däck storlek :lol:
Gick upp i storlek då jag tänkte försöka att låta bli att sänka denna bil. Så gjorde så här för att ljuga bort lite mellanrum vid däck och skärm.
Original 18" vs 20"





Det var allt för stunden.
Fortsättning följer.......
Har ägt bilen ett tag nu, sen 21/2. men bättre sent än aldrig.
Så detta kommer att bli ensammanfattning om vad som hänt.
Hade en tidigare tråd här med min gamla v50, så några kanske känner igen mig.
Min förra tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=85585

Var väldigt nöjd med min V50, men behovet fanns för en diesel bil. Till en början så tittade jag på V50 D2 Classic, men tyckte det kändes lite tråkigt å köpa samma modell som jag redan haft.
V60 har varit en bil som jag länge varit sugen på, och när R-Designen lanserades så blev ju inte suget mindre.
Men någon ny bil var det ju inte tal om, som en enkel knegare.
Så siktet ställdes in på en begagnad.
Grundtanken med bil bytet var ju att kunna åka billigare, Så jag började leta efter en V60 R-Design 1,6 drivE.
Av tidigare erfarenhet av svart bil så va det ett krav att det INTE skulle bli en svart.
Hittade en Röd, som jag blev sugen på. Men bil är ju en stor investering så jag satt å lurade i två dagar innan jag bestämde mig.
Ringde till min säljare, hos den lokala Volvo återförsäljare. Å fick svaret att den blev reserverad för två timmarsedan, som sedan resulterade i att den blev såld.
Men han sa att vi har ju andra, dock inte 1,6or
Summa summaron Blev denna SVARTA bil som tråden ska handla om.
V50 bytes in, fick 25800kr över listpris för att den var så välvårdad. Jo man tackar, å vips så var man ägare till en V60 D3 R-Design 2012.


Bilen levereades till mig 21/2
På första resan konstaterade jag att koplingen slira ??:-/ Å nu undrar säkert alla, va f#n provkörde du den inte. Svar Ja, men man tror ju inte att koplingen ska va kass på en bil som rullat 6500mil, så jag gjorde ju inga våldsamma banzai starter direkt på prov turen.
Och den slirade bara ibland.
Då känns det väldigt bra å att ha köpt bilen på firma, å att man har garanti.
Orsaken var en trasig packbox till drivaxeln, skvätte ut olja på lamellerna. Så ny packbox, ny komplett koppling och ett oljebyte i vxl lådan.
Hämtade bilen å körde någon vecka men tyckte att bilen var glappig och svår växlad.
Fick nya bussningar, växelvajrar och ett helt nytt spakställ.

Sjukt dålig kvalitet, då hela plast kulan var ner nött.
Men efter denna dåliga star har den gått som en klocka.
Har kört lite drygt 1000mil sen köpet.
En ovan syn för som åkt bensinare före.

Och det går allt bra, att åka billigt med en D3 också.

Första tiden fick det bli en nödlösning, V50 vinterhjulen fick rulla ett litet tag på denna bilen också.

Men snart satt Ixion 18" på, och det satt flång nya Continental contisportcontact5 som jag fick med när jag köpte bilen.
Ett däck som jag förövrigt aldrig kommer att köpa igen. Efter 700mil så var det drygt 4mm kvar fram å 6mm bak = suddgummi.

Då jag valde bort leverans rekonden så var första prio att polera bilen.
Blev ett elva timmars pass.
Samtidigt tog jag bort emblemen.




Nästa steg va att montera led i nummerplåts belysningen.
Då jag är lite lätt allergisk mot billiga China led (Yrkesskada) , och var för snål för att köpa färdiga kompleta lamphållare. Så gjorde jag egna av led strips som vi har på jobbet.
Passade även på att fixa till en lite roligare nummerplåtshållare, tänker ju inte göra reklam gratis :lol:

Sen satt jag på mina emblem som följt med på samtliga bilar sen 2004.
En rolig grej bara som folk brukar undra över.

Sen hände det inte speciellt mycket över sommaren. Orsaken till det ser ni på bilden nedan.
Fanns annat å lägga pengarna på ett tag.

Men den tvättades och tvättades, kul med svart bil



Men kunde inte låta bli att åka å test montera en uppsättning 20" bara för att prov måtta lite.

245 går inte med et45 om någon funderar på det :lol:
Sista veckan på semestern så fixades nya vinterhjul, optimistisk som man är :D
Det blev Regor 17". Är lite tveksam till fälg valet.

Sen monterade jag in en Comfort connect till CTEK laddaren, för kommer vägra skrapa rutor denna vinter så värmaren kommer få gå hårt 8)
Ursäkta mitt skitiga motorutrymme


Och som jag tidigare skrev så började mina sommardäck bli dåliga, däckbyte är en bra anledning till fälgbyte

Har allt varit sugen ett tag, men tänkte att dom gamla skulle få gå denna säsongen.
Men d var bra höstpris nu, så jag slog till på nya.
Och man är ju som man är.
Så dom åkte på fortare än kvickt.
Passade även på att montera stänkskydd bak, då det inte satt på.
Fälgarna blev Ocean Storm 20x8,5 med et50. och däcken blev Kumho Ecsta LE sport KU39 i storlek 245-35-20.
Förmodligen det närmaste jag kommer va till att äga en V60 Polestar att ha samma däck storlek :lol:
Gick upp i storlek då jag tänkte försöka att låta bli att sänka denna bil. Så gjorde så här för att ljuga bort lite mellanrum vid däck och skärm.
Original 18" vs 20"





Det var allt för stunden.
Fortsättning följer.......
Senast redigerad av 18 MartinB82, redigerad totalt 0 gång.
Min Garage tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=117714