Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinB82
Jag drar igång med en tråd om min nuvarande bil.
Har ägt bilen ett tag nu, sen 21/2. men bättre sent än aldrig.
Så detta kommer att bli ensammanfattning om vad som hänt.

Hade en tidigare tråd här med min gamla v50, så några kanske känner igen mig.
Min förra tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=85585

Bild

Var väldigt nöjd med min V50, men behovet fanns för en diesel bil. Till en början så tittade jag på V50 D2 Classic, men tyckte det kändes lite tråkigt å köpa samma modell som jag redan haft.

V60 har varit en bil som jag länge varit sugen på, och när R-Designen lanserades så blev ju inte suget mindre.
Men någon ny bil var det ju inte tal om, som en enkel knegare.
Så siktet ställdes in på en begagnad.

Grundtanken med bil bytet var ju att kunna åka billigare, Så jag började leta efter en V60 R-Design 1,6 drivE.
Av tidigare erfarenhet av svart bil så va det ett krav att det INTE skulle bli en svart.
Hittade en Röd, som jag blev sugen på. Men bil är ju en stor investering så jag satt å lurade i två dagar innan jag bestämde mig.
Ringde till min säljare, hos den lokala Volvo återförsäljare. Å fick svaret att den blev reserverad för två timmarsedan, som sedan resulterade i att den blev såld.
Men han sa att vi har ju andra, dock inte 1,6or
Summa summaron Blev denna SVARTA bil som tråden ska handla om.

V50 bytes in, fick 25800kr över listpris för att den var så välvårdad. Jo man tackar, å vips så var man ägare till en V60 D3 R-Design 2012.
Bild
Bild

Bilen levereades till mig 21/2
På första resan konstaterade jag att koplingen slira ??:-/ Å nu undrar säkert alla, va f#n provkörde du den inte. Svar Ja, men man tror ju inte att koplingen ska va kass på en bil som rullat 6500mil, så jag gjorde ju inga våldsamma banzai starter direkt på prov turen.
Och den slirade bara ibland.
Då känns det väldigt bra å att ha köpt bilen på firma, å att man har garanti.
Orsaken var en trasig packbox till drivaxeln, skvätte ut olja på lamellerna. Så ny packbox, ny komplett koppling och ett oljebyte i vxl lådan.

Hämtade bilen å körde någon vecka men tyckte att bilen var glappig och svår växlad.
Fick nya bussningar, växelvajrar och ett helt nytt spakställ.
Bild
Sjukt dålig kvalitet, då hela plast kulan var ner nött.

Men efter denna dåliga star har den gått som en klocka.
Har kört lite drygt 1000mil sen köpet.

En ovan syn för som åkt bensinare före.
Bild

Och det går allt bra, att åka billigt med en D3 också.
Bild

Första tiden fick det bli en nödlösning, V50 vinterhjulen fick rulla ett litet tag på denna bilen också.
Bild

Men snart satt Ixion 18" på, och det satt flång nya Continental contisportcontact5 som jag fick med när jag köpte bilen.
Ett däck som jag förövrigt aldrig kommer att köpa igen. Efter 700mil så var det drygt 4mm kvar fram å 6mm bak = suddgummi.
Bild

Då jag valde bort leverans rekonden så var första prio att polera bilen.
Blev ett elva timmars pass.
Samtidigt tog jag bort emblemen.
Bild
BildBildBild

Nästa steg va att montera led i nummerplåts belysningen.
Då jag är lite lätt allergisk mot billiga China led (Yrkesskada) , och var för snål för att köpa färdiga kompleta lamphållare. Så gjorde jag egna av led strips som vi har på jobbet.
Passade även på att fixa till en lite roligare nummerplåtshållare, tänker ju inte göra reklam gratis :lol:
Bild

Sen satt jag på mina emblem som följt med på samtliga bilar sen 2004.
En rolig grej bara som folk brukar undra över.
Bild

Sen hände det inte speciellt mycket över sommaren. Orsaken till det ser ni på bilden nedan.
Fanns annat å lägga pengarna på ett tag.
Bild

Men den tvättades och tvättades, kul med svart bil :x
Bild
Bild

Men kunde inte låta bli att åka å test montera en uppsättning 20" bara för att prov måtta lite.
Bild
245 går inte med et45 om någon funderar på det :lol:

Sista veckan på semestern så fixades nya vinterhjul, optimistisk som man är :D
Det blev Regor 17". Är lite tveksam till fälg valet.
Bild}

Sen monterade jag in en Comfort connect till CTEK laddaren, för kommer vägra skrapa rutor denna vinter så värmaren kommer få gå hårt 8)
Ursäkta mitt skitiga motorutrymme :oops:
Bild

Och som jag tidigare skrev så började mina sommardäck bli dåliga, däckbyte är en bra anledning till fälgbyte :wink:
Har allt varit sugen ett tag, men tänkte att dom gamla skulle få gå denna säsongen.
Men d var bra höstpris nu, så jag slog till på nya.

Och man är ju som man är.
Så dom åkte på fortare än kvickt.
Passade även på att montera stänkskydd bak, då det inte satt på.
Fälgarna blev Ocean Storm 20x8,5 med et50. och däcken blev Kumho Ecsta LE sport KU39 i storlek 245-35-20.
Förmodligen det närmaste jag kommer va till att äga en V60 Polestar att ha samma däck storlek :lol:
Gick upp i storlek då jag tänkte försöka att låta bli att sänka denna bil. Så gjorde så här för att ljuga bort lite mellanrum vid däck och skärm.

Original 18" vs 20"
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Det var allt för stunden.
Fortsättning följer.......
Senast redigerad av 18 MartinB82, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ER
Alltid kul med en "XC" :wink: , skämt å sido så är det helt rätt att våga vägra sänka och orsaka trafikstockningar när man tvingas krypa över små trafikhinder som vilken osänkt bil som helst tar utan att tveka och dessutom med bibehållen komfort.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Fin redovisning! Blev riktigt fläskigt med 20" på.

Berätta gärna lite mer om den egentillverkade nummerplåtsbelysningen också. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nice!

Volvologgan vid c-stolpen, är det ett rattemblem du satt dit?
Användarvisningsbild
av MartinB82
ER skrev:Alltid kul med en "XC" :wink: , skämt å sido så är det helt rätt att våga vägra sänka och orsaka trafikstockningar när man tvingas krypa över små trafikhinder som vilken osänkt bil som helst tar utan att tveka och dessutom med bibehållen komfort.
Hahaha xc,,,, tack för den :wink:
Nästan alla mina föregående bilar har alltid varit låga, förutom Pajeron :D
Men med sommarstuga,som man behöver åka 3km dålig grusväg för att komma fram till å att bilen ska funka som dragbil åt båten.
Så finns det många anledningar att låta bli å sänka denna.
Men det har jag sagt förut också :lol:
Så vi får se hur det slutar.
Men grundtanken är att den får vara original hög.
Men hållet med, det ser inte riktigt bra ut.
Användarvisningsbild
av MartinB82
Fokuserad skrev:Fin redovisning! Blev riktigt fläskigt med 20" på.

Berätta gärna lite mer om den egentillverkade nummerplåtsbelysningen också. :)
Tack så mycket, blev ett långt första inlägg i dena tråden.
Är gigantiska hjulhus på v60, så lite size på hjulen behövs för att fylla ut.

Nummerplåtsbelysningen var väldigt simpelt, vi har ledstripes på löp meter, så klippte bara till en lagom bit, förslöt ena sidan med smält lim och Lödde fast kablar på andra sidan med ett par passande kabelskor. Sen placerades den innanför glaset.
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det navlocken som du slaktar och monterar på dörrarna?

Snyggt åk förresten!

18" R-Design fälgarna är ju skitsmå i jämförelse mot 20". Jäkligt snyggt med stora hjul!

Har du funderat något på att trimma?
Användarvisningsbild
av MartinB82
Perra83 skrev:Är det navlocken som du slaktar och monterar på dörrarna?

Snyggt åk förresten!

18" R-Design fälgarna är ju skitsmå i jämförelse mot 20". Jäkligt snyggt med stora hjul!

Har du funderat något på att trimma?
Tack.
Hahaha det här kommer ju bli en följetången till jag berättar :lol:
Volvo märkena har hängt med sen 2004 å dom nya navlocken kom 2007.

Ja det blev viss skillnad på fälgstorleken.
Gjorde gott för utseendet, att fylla ut hjulhusen.
Konstigt nog så tycker jag att bilen nästan känns mindre stötig typ över broskarvar å dylikt, vid statskörning i lägre hastigheter.
Något högre vägljud på dålig asfalt. Men annars likvärdig komfort som med 18"

Visst har tanken slagit mig, att det skulle vara trevligt med mer effekt. Men inte funderat något större på det.
Har du något som du rekommenderar?
Det som ligger närmast tillhands för mig är ju Autotech, då jag bor i Trollhättan. Å att jag har trimmat hos dom förut.
Synd att inte Polestar erbjuder nått till D5204T3. Skulle ju vara helt klar kännas skönas att göra det via dom, så man har bibehållen motorskada försäkring via volvia.
av Psyko
Grymt snygg bil !

Personligen anser jag inte att en sänkning behövs. Tycker set är lagom med luft i hjulhusen som den är nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]