- tis 27 maj 2014, 22:10
#867743
Då var det dags att köra Volvo för första gången, om man inte räknar med min Amazon B18 från 1964...
Körde en söndertrimmad Saab 9-3ss för några år sedan och tröttnade till slut på dess otroligt låga driftsäkerhet, köpte en Kia Sportage 1.6ex (135hk) och trodde att jag skulle klara mig utan några hundra extra hästkrafter, det gjorde jag också tills första gången jag bestämde mig för att åka till fjällen med bilen i vintras, döm av min förvåning när bilen inte orkade upp för en av backarna för att komma fram till stugan. Redan i fjällstugan började jag leta efter en ersättare, en lite roligare bil men med högre tillförlitlighet än Saaben. Efter några månaders jakt hittade jag en bra kandidat, en prima ballerina som bara skrek efter tillhöra mig. Klappat och klart så sitter jag nu här med en Volvo, en V70 2.5FT 2010 med 11.000mil på mätaren och i exemplariskt skick.
Kunde inte med att lägga upp bilder innan jag hade fixat till den lite dock, så...
Redan andra dagen lackerade jag bromsoken silver
Fjärde dagen rensade jag den på emblem (V70, 2.5FT & DrivE)
Sjunde dagen monterade jag R-design grill och backspegelkåpor
Nionde dagen monterade jag resterande R-design för fronten
Tionde dagen demonterade jag backspegelkåporna, på en så här ljus bil så såg det bara ut som att jag hade köpt kåpor från en silvrig bil på skroten och monterat dit.
Elfte dagen tog jag fram kameran och tog några fina kort.

Tycker färgen, Oyster Gray Pearl är riktigt läcker. Gör sig riktigt bra med R-design delarna i fronten. Tycker även själv att det är mycket snyggare med kromlisterna runt fönstren än de svarta på R-design, men smaken är som baken.

Rensad på emblem än så länge. Sitter 2st små ärtrör till utblås på sen tidigare ägare. Tänkte att det skulle vara en lätt match att demontera... MEN snacka om att jag blev förbannad när jag upptäckte att han svetsat fast dessa Biltema slutrör.. ARRRGGGGGH.. men bara en större orsak till att byta till R-design eller D5 spoiler och montera dit ett sportsystem eller lite fetare utblås. Själv föredrar jag D5 spoilern, men mest för att det inte är lika vanligt i kombination med resten. Även facelift kromlisten under Volvo loggan kommer nog inom kort att ramla dit, det tror jag kan bli riktigt snyggt.

17" original fälgar i all sin bekvämlighet och ljuslöshet, men än har jag aldrig ägt en bil längre än 12månader innan det suttit minst 18" eftermarknadsfälgar på så det lär nog komma på även denna. Vilken modell det kommer bli det tvistar de lärda om just nu (jag och frugan).

Ingen vidare bild på interiören, men får duga än så länge. Svart skin (premium enligt en lapp vid instruktionsboken, någon som har någon mer info?) å inte så mycket mer att tillägga. Är nöjd, efter Saaben och sen Kian så är detta ett stort lyft i komfort och kvalitetskänsla.
Nu har jag idag ägt bilen i 14 dagar, än är jag väldigt nöjd och tycker att det ska bli roligt att få vara med i gänget av V70 som står uppradade utanför barnens skola och dagis, mataffären, arbetsplatsen etc. För man bor ju faktiskt i Göteborg (den uppmärksamma har redan sett det av radiostationen på sista bilden), och i Göteborg så krävs det mycket för att en V70 ska sticka ut bland mängden!
/ Brosten
Körde en söndertrimmad Saab 9-3ss för några år sedan och tröttnade till slut på dess otroligt låga driftsäkerhet, köpte en Kia Sportage 1.6ex (135hk) och trodde att jag skulle klara mig utan några hundra extra hästkrafter, det gjorde jag också tills första gången jag bestämde mig för att åka till fjällen med bilen i vintras, döm av min förvåning när bilen inte orkade upp för en av backarna för att komma fram till stugan. Redan i fjällstugan började jag leta efter en ersättare, en lite roligare bil men med högre tillförlitlighet än Saaben. Efter några månaders jakt hittade jag en bra kandidat, en prima ballerina som bara skrek efter tillhöra mig. Klappat och klart så sitter jag nu här med en Volvo, en V70 2.5FT 2010 med 11.000mil på mätaren och i exemplariskt skick.
Kunde inte med att lägga upp bilder innan jag hade fixat till den lite dock, så...
Redan andra dagen lackerade jag bromsoken silver
Fjärde dagen rensade jag den på emblem (V70, 2.5FT & DrivE)
Sjunde dagen monterade jag R-design grill och backspegelkåpor
Nionde dagen monterade jag resterande R-design för fronten
Tionde dagen demonterade jag backspegelkåporna, på en så här ljus bil så såg det bara ut som att jag hade köpt kåpor från en silvrig bil på skroten och monterat dit.
Elfte dagen tog jag fram kameran och tog några fina kort.

Tycker färgen, Oyster Gray Pearl är riktigt läcker. Gör sig riktigt bra med R-design delarna i fronten. Tycker även själv att det är mycket snyggare med kromlisterna runt fönstren än de svarta på R-design, men smaken är som baken.

Rensad på emblem än så länge. Sitter 2st små ärtrör till utblås på sen tidigare ägare. Tänkte att det skulle vara en lätt match att demontera... MEN snacka om att jag blev förbannad när jag upptäckte att han svetsat fast dessa Biltema slutrör.. ARRRGGGGGH.. men bara en större orsak till att byta till R-design eller D5 spoiler och montera dit ett sportsystem eller lite fetare utblås. Själv föredrar jag D5 spoilern, men mest för att det inte är lika vanligt i kombination med resten. Även facelift kromlisten under Volvo loggan kommer nog inom kort att ramla dit, det tror jag kan bli riktigt snyggt.

17" original fälgar i all sin bekvämlighet och ljuslöshet, men än har jag aldrig ägt en bil längre än 12månader innan det suttit minst 18" eftermarknadsfälgar på så det lär nog komma på även denna. Vilken modell det kommer bli det tvistar de lärda om just nu (jag och frugan).

Ingen vidare bild på interiören, men får duga än så länge. Svart skin (premium enligt en lapp vid instruktionsboken, någon som har någon mer info?) å inte så mycket mer att tillägga. Är nöjd, efter Saaben och sen Kian så är detta ett stort lyft i komfort och kvalitetskänsla.
Nu har jag idag ägt bilen i 14 dagar, än är jag väldigt nöjd och tycker att det ska bli roligt att få vara med i gänget av V70 som står uppradade utanför barnens skola och dagis, mataffären, arbetsplatsen etc. För man bor ju faktiskt i Göteborg (den uppmärksamma har redan sett det av radiostationen på sista bilden), och i Göteborg så krävs det mycket för att en V70 ska sticka ut bland mängden!
/ Brosten
Volvo V70 2.5FT 2010 | Momentum + gott och blandat
http://www.garaget.org/g-bruno/
http://www.garaget.org/g-bruno/