Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Vill minnas att Volvo har lite skumma originalvärden på hjulen vilket gör att det inte blir helt "riktigt" även efter en hjulinställning men close enough liksom. :)
Visst känns det som en helt ny bil? Haha!
grillchips skrev:Vill minnas att Volvo har lite skumma originalvärden på hjulen vilket gör att det inte blir helt "riktigt" även efter en hjulinställning men close enough liksom. :)
Visst känns det som en helt ny bil? Haha!
Ja, på pappret jag fick med mig var det ett spann på ett par millimeter som var inom godkända ramar, och de flesta värden låg inom denna ram före inställningen så var inte mycket som behövdes justeras.

Problemet är att nu vill man ju ha fjäderbensstag och hela den biten också. Mycket vill ha mer, haha! :D
Sådär, 12V-uttaget på plats! Valde att placera det på luckan då jag har andra planer för ytan bredvid där det egentligen ska sitta. Sjukt motsägelsefullt då jag inte gillar när det ser hemmaknåpat ut, men men.

Bild

Drog även fast en brandsläckare som jag haft legat löst i ena "skålen" (under släckaren på bild) ett tag, men känns lagom säkert att åka omkring med 2 Kg stål löst i bagaget. Kanske inte heller den snyggaste installationen, men helt klart den mest platseffektiva, och den kan vila lite mot hjulhuset.

Bild

Lösning: 6mm hål, genomgående bult med bricka på bägge sidor.
Tidsåtgång: 10 minuter

Fick även dragit fast en värmeplåt under bilen som lossnat och låg och vibrerade mot avgasröret. Jäklar vad tyst det blev!
Tumme upp på bägge installationerna.

Kommer nog att kopiera installationen med brandsläckaren :) Vad är det för släckare, var är den köpt samt pris?
+1 på vad Micce sa. Tycker båda funkar galant. Får ta en titt på din släckare framöver och avgöra om även jag ska kopiera, har ju trots allt en förbannad barnvagn som ska få plats också...
Tackar! Nu minns jag inte vad det är för fabrikat, men det ska kollas upp. Annars, om man vill lägga lite stålar på en släckare så är en Presto P2GS att rekommendera. Den är gjort för ändamålet och sitter i många yrkesfordon.

En lite snällare lösning skulle kunna vara Julas släckare för 49kr + fäste för 19kr. Enbart 1KG pulver, men bättre än inget. Finns även någon tvåkilos för en tvåhundring på Jula.

Där den sitter nu bygger den inte nämnvärt utanför hjulhuset, och man kan utan problem öppna luckan till reservhjulsbaljan samt dra för insynsskyddet. :-)-)
grillchips skrev:+1 på vad Micce sa. Tycker båda funkar galant. Får ta en titt på din släckare framöver och avgöra om även jag ska kopiera, har ju trots allt en förbannad barnvagn som ska få plats också...
Så här ser det ut från en annan vinkel. Sticker inte utanför hjulhusen mer än någon centimeter med handtaget. :)

Bild
Fick ett ryck och gick ner till bilen för att lacka lastskyddet vitt. Färgen hade ju trots allt stått och väntat i fyra dagar. 8)
Provade en burk från Mattsvart.se den här gången, fabrikat Car Dip UK. Visade sig vara halvbra då det konstant följde med sotliknande svarta partiklar i sprayen. Speciellt kul när dippen är vit.

Nåväl, gummifärg brukar ju vara oerhört förlåtande och det såg faktiskt bättre ut desto mer färgen torkade.

Började med att maskera upp ordentligt.
Bild

Efter första lagret förberedde jag mig för katastrof...
Bild

Men det kan nog faktiskt bli helt okej. Maskeringen får sitta kvar till i morgon, så först då levereras resultatet.
Bild

Mellan varven i väntan på att färgen skulle torka var jag tvungen att prova toningsfilmen som landade i brevlådan i morse. En tjuga ink frakt från Hong Kong. Någon gång måste man ju prova att tona själv, och då är det ju trist att öva på fin-film. Reflexerna på bakre stötfångaren föll offer.

Började på vänster, men när höger blev bättre var det bara att riva och göra om vänster. Learning-by-doing.

Bild

Vänster gjord, höger orörd.
Bild

Fick för mig att det här skulle vara en bra idé också, vilket det visade sig vara. Ska ordna efterbild!
Bild

Helnöjd med resultatet! Gav precis den effekt jag önskade. En gnutta nertonat men med bibehållen funktion samt utan att det skriker att här har någon varit och moddat. Stört mig på de där skrikiga reflexerna sedan jag såg en V50 för första gången.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]