Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:Anliggande broms kostar pengar. Det plussas på din ordinarie bränslekostnad :-D
Lätt att komma upp i 10% extra..
Så är det absolut men det är inte riktigt prio just nu. Prio är att få bilen besiktigad i en tid av lite turbulens och tidsbrist i övrigt. Att jag ska lösa problemet är dock givet, bilen i övrigt gick ju igenom utan några problem (förutom P-ljuset som jag inte hade en tanke på)
vjohnj skrev:Köp nytt ok, snabbaste och enklaste
Tveklöst, lägger inte tiden och krånglet på att renovera när nytt ok kostar 500kr.
Lövet skrev: tor 23 jan 2025, 17:56 Tveklöst, lägger inte tiden och krånglet på att renovera när nytt ok kostar 500kr.
Klart, vill du har en tillfällig lösning kan du ju prova att smörja upp kolven.
Jag åker med denna fulfix själv nu, ska byta ok men väntar till våren.. Vill inte att de nya grejerna ska börja rosta direkt :-)

Ta av hjulet, sen lyfter du försiktigt gummibälgen från kolven på översidan med en smal mejsel genom inspektionshålet (gul pil i bilden)
Skicka in röret på en lämplig sprayoljeflaska under bälgen och spraya.. Sen motionera kolven; tryck tillbaka, trampa ut med bromspedalen med korta slag. Upprepa några gånger tills det börjar gå lätt.
Trampa aldrig bromspedalen i golvet, är det rost i loppet i huvudcylindern så havererar kolvpackningen.
O-ringen i bromsoket sväller av lacknaftan som i princip i all sprayolja är utspädd med (i mitt fall Biltemas PTFE-spray) men trots detta så minskar kärvandet :party: Tillfällig nödlösning blott..
Räkna med att det kan komma oljestänk på skivan, provbromsa lite innan du kommer till någon väjningsplikt :-/
_bromsok.PNG
_bromsok.PNG (177.37 KiB) Visad 1029 gånger
Nya oken på då :) Inga större utmaningar egentligen. Bromsslangen lossnade från gamla oken utan problem vilket var skönt. Däremot verkar det som att de nya oken inte riktigt hade samma antal gängor för slangen hamnade inte riktigt i samma läge, den kändes till och med lite spänd. Men jag följde "räfflorna" i slangen för att kolla hur mycket den vreds och det var trots allt inte så mycket så det får bli så. Orkar inte byta slangarna också nu.

Man kan konstatera att gamla kolvarna var helt rostiga, den på bilden är den "bra" sidan, den andra var ännu värre, kolven var full av rost. Missade tyvärr att fota den.

När det gäller luftning av bromsar så blev jag en smula osäker. Jag har en sån där 249kr variant från Biltema som man ansluter till kompressorn. Men hur mycket jag än sög så blev det aldrig utan bubblor i slangen? Men pedalen känns fast och fin och det gick åt ungefär 4dl bromsvätska så en del sögs trots allt igenom. Är det kanske en egenskap i den typen av luftare?

Nu återstår bara att byta parkeringsljus sen så drar jag till besiktningen. Åkte iväg en rejäl tur nu och bromsoken var helt iskalla på båda sidorna efteråt.

Och ja, skivorna SKA bytas framöver. Men orkar inte riktigt just nu ;)
Bilagor
IMG_0137.jpeg
IMG_0137.jpeg (2.35 MiB) Visad 931 gånger
IMG_0131.jpeg
IMG_0131.jpeg (2.21 MiB) Visad 931 gånger
Lövet skrev: sön 26 jan 2025, 19:52 ..Däremot verkar det som att de nya oken inte riktigt hade samma antal gängor för slangen hamnade inte riktigt i samma läge..
Ja gängan i oket är inte lika från ok till ok..
Man drar fast slangen i oket, det blir som det blir. Sen ska man lossa slangen från bromsröret och "kugga om" slangens sexkantgrepp i fästörat som har 12-kantgrepp. Således blir det aldrig mer än 360/12/2 = 15 grader vridning av slangen som värst.
Nu är problemet bara att nippeln på bromsröret vanligtvis är hopplöst fastrostad i slangens hylsa :bored:

Iskalla bromsskivor är ett gott tecken :-)
Bromskraftfördelningen kan man kolla själv innan besiktningen genom att göra ett par distinkta, inte hårda, inbromsningar från t.ex.70. Sen slickar man på fingret och känner försiktigt på skivorna. Känns skivorna på samma axel subjektivt lika heta så säger bilprovningen OK. Skivorna bak brukar kännas hälften så varma som de fram, det är helt normalt.

Luftar själv med Mekonomens "luftman" som trycksätter bromsvätskebehållaren med luft från reservdäcket.. Blir perfekt direkt.
viewtopic.php?f=19&t=165097&p=1466674#p1466674
viewtopic.php?f=22&t=157759&p=1396551#p1396567
Erik Å skrev:Nu är problemet bara att nippeln på bromsröret vanligtvis är hopplöst fastrostad i slangens hylsa :bored:
Just så. Ingenting annat såg ut att kunna roteras så att säga ;)
Erik Å skrev:Luftar själv med Mekonomens "luftman" som trycksätter bromsvätskebehållaren med luft från reservdäcket.. Blir perfekt direkt.
Gissar att denna skulle göra jobbet men hade ingen sån hemma och har nog inte tänkt att lufta bromsar så där jätteofta egentligen. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000044343
av Lövet
Två bromsok senare, kanske overkill att byta båda men 500kr/st är liksom inget att tjafsa om. Tack alla ni som svarat, jag blir nästan fånigt stolt över mig själv när jag löser sånt här, är trots allt bara en vanlig kontorsnisse.
Skärmavbild 2025-02-13 kl. 19.20.46.png
Skärmavbild 2025-02-13 kl. 19.20.46.png (2.6 MiB) Visad 706 gånger
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren