- sön 26 jan 2025, 19:52
#1600378
Nya oken på då :) Inga större utmaningar egentligen. Bromsslangen lossnade från gamla oken utan problem vilket var skönt. Däremot verkar det som att de nya oken inte riktigt hade samma antal gängor för slangen hamnade inte riktigt i samma läge, den kändes till och med lite spänd. Men jag följde "räfflorna" i slangen för att kolla hur mycket den vreds och det var trots allt inte så mycket så det får bli så. Orkar inte byta slangarna också nu.
Man kan konstatera att gamla kolvarna var helt rostiga, den på bilden är den "bra" sidan, den andra var ännu värre, kolven var full av rost. Missade tyvärr att fota den.
När det gäller luftning av bromsar så blev jag en smula osäker. Jag har en sån där 249kr variant från Biltema som man ansluter till kompressorn. Men hur mycket jag än sög så blev det aldrig utan bubblor i slangen? Men pedalen känns fast och fin och det gick åt ungefär 4dl bromsvätska så en del sögs trots allt igenom. Är det kanske en egenskap i den typen av luftare?
Nu återstår bara att byta parkeringsljus sen så drar jag till besiktningen. Åkte iväg en rejäl tur nu och bromsoken var helt iskalla på båda sidorna efteråt.
Och ja, skivorna SKA bytas framöver. Men orkar inte riktigt just nu ;)
Bilagor
IMG_0137.jpeg (2.35 MiB) Visad 931 gånger
IMG_0131.jpeg (2.21 MiB) Visad 931 gånger
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i