Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Braweheart skrev: Men idag har jag gjort ett komptest och de ser ut som att jag åker på att lyfta toppen och kolla packning och toppen i sig..

Komptest 2016-02-19 (kört med testare man skruvar ner i stiftgängan)
Cyl1: 11,2 efter körning.
Cyl2: 10,2 efter körning.
Cyl3 11,5 under körning, men tappar allt tryck under 20sek
Cyl4 11,5 under körning, och tappar till 9,2.
Ursäkta om jag säger emot lite... :) men det får skilja 2 bar, 0.2 MPa, mellan två cylindrar utan att det anses vara fel. Största skillnaden här är 11.5 - 10.2 = 1.3 bar. Så ett direkt tecken på att toppen måste av är det väl inte?

Hur menar du med att den "tappar" trycket?
av NilsO
Nej, det märks åtminstone inte på det viset att motorn inte tänder. Enligt spec. så ska B21 ha minst 9 bar, och det får som sagt skilja upp till 2 bar mellan två cylindrar. Så motorn är alltså godkänd. Vore kanske trist att ta av toppen i onödan :roll:

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att den "tappar" trycket. Vanliga kompressionsmätare fungerar ju så att det arbetas upp ett tryck i mätaren, den har en backventil. När trycket i mätaren är lika stort som kompressionstrycket blir i cylindern så går mätaren inte högre, nålen stannar kvar och det är det värdet man läser av. Men i cylindern finns det ju inget tryck kvar – där är ju fullt kompressionstryck bara precis i ögonblicket när kolven vänder.
NilsO skrev:Nej, det märks åtminstone inte på det viset att motorn inte tänder. Enligt spec. så ska B21 ha minst 9 bar, och det får som sagt skilja upp till 2 bar mellan två cylindrar. Så motorn är alltså godkänd. Vore kanske trist att ta av toppen i onödan :roll:

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att den "tappar" trycket. Vanliga kompressionsmätare fungerar ju så att det arbetas upp ett tryck i mätaren, den har en backventil. När trycket i mätaren är lika stort som kompressionstrycket blir i cylindern så går mätaren inte högre, nålen stannar kvar och det är det värdet man läser av. Men i cylindern finns det ju inget tryck kvar – där är ju fullt kompressionstryck bara precis i ögonblicket när kolven vänder.
Ja hur skall jag förklara.. till att börja med så vet jag hur em kompmätare funkar, och jag vet att de inget tryck kvar i cylindern.
Det jag menar är att nålen inte stannar alls på 3:ans cylinder, när motorn körs på tändning så visar mätaren 11,5 men så fort jag slår av sjuker nålen till 0. Och kompmätarn är hel. Den e testade efter de att jag användt den..
Låter konstigt är backventilen hel så ska trycket stanna kvar har du testat något mer på treans cylinder med kompprovaren?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]