NilsO skrev:Nej, det märks åtminstone inte på det viset att motorn inte tänder. Enligt spec. så ska B21 ha minst 9 bar, och det får som sagt skilja upp till 2 bar mellan två cylindrar. Så motorn är alltså godkänd. Vore kanske trist att ta av toppen i onödan :roll:
Jag förstår inte riktigt vad som menas med att den "tappar" trycket. Vanliga kompressionsmätare fungerar ju så att det arbetas upp ett tryck i mätaren, den har en backventil. När trycket i mätaren är lika stort som kompressionstrycket blir i cylindern så går mätaren inte högre, nålen stannar kvar och det är det värdet man läser av. Men i cylindern finns det ju inget tryck kvar – där är ju fullt kompressionstryck bara precis i ögonblicket när kolven vänder.
Ja hur skall jag förklara.. till att börja med så vet jag hur em kompmätare funkar, och jag vet att de inget tryck kvar i cylindern.
Det jag menar är att nålen inte stannar alls på 3:ans cylinder, när motorn körs på tändning så visar mätaren 11,5 men så fort jag slår av sjuker nålen till 0. Och kompmätarn är hel. Den e testade efter de att jag användt den..
Roger Modigh
WWW.MODIGH.NU

"You can take my life, but you can never take my freedom!"
På garaget.org