Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1597224
Jag skulle kollat höger hjullager.
Skrubbar däcken mot plastinnerskärmarna så blir det mer gnissligt ljud, tro mig :-)
Men kolla att inte bromsslangar, nedre fjädersäte eller nåt skrubbar mot däcken
Åker själv på Bilstein B4, de är "universalutförande" som passar både vänster och höger sida. Vilket innebär att de har oanvända fästöron för ABS-kablarna, som bromsslangarna skulle kunna fastna i :-/ Inte så sannolikt kanske men jag gillar inte risken.
#1597225
Erik Å skrev:Jag skulle kollat höger hjullager.
Skrubbar däcken mot innerskärmarna så blir det mer gnissligt ljud, tro mig :-)
Men kolla att inte bromsslangar, nedre fjädersäte eller nåt skrubbar mot däcken
Åker själv på Bilstein B4, de är "universalutförande" som passar både vänster och höger sida. Vilket innebär att de har oanvända fästöron för ABS-kablarna, som bromsslangarna skulle kunna fastna i :-/ Inte så sannolikt kanske men jag gillar inte risken.
Jag är nog också inne på hjullager isf. Ska besikta bilen inom en månad, får se vad de säger. Att original 215mm breda däck skulle gå emot har jag svårt att tro. Hade ju isär fjäderbenen nyss men gjorde ett i taget så jag har inte förväxlat sida på dem ;)
#1597226
Du kan ju alltid lyfta hjulet och känna om det märks något glapp i hjullagret när man rycker i hjulet.
Nu kan det ju vara rostfläckar på lagerbanorna utan att det märks särskilt mycket glapp i lagret..
Sliten ytterknut kan man kolla genom att hålla ena handen på drivaxeln mellan knutarna samtidigt som man roterar hjulet med den andra. Ge akt på hur det känns precis när man växlar riktning, glapp eller knastrig känsla tyder på att knuten närmar sig slutet på sitt liv :oops:
Jo förresten, du har ju ett stödlager på höger drivaxel, sådana håller inte för evigt. Om man inte trycker i lite fett emellanåt och de gör ingen (utom jag då :-D )
#1600083
Bilen besiktad då och på den positiva sidan konstateras inga problem med hjullager eller drivknutar eller något sådant. På den negativa sidan dock så underkänns bilen pga anliggande broms höger fram.

Förstår att det är en svår fråga men vad är den vanligaste orsaken - kärvande belägg eller kärvande glidpinnar? Det senare går ju att ta bort och chansa på att smörja. Eller är det oftast själva kolven som kärvar? Tittar man på bromsvärdena så ser det ju inte så illa ut men höger fram ligger definitivt på, man känner lukten när man stannar.

Om man skulle behöva byta ok, tror ni det räcker att ta ena sidan? Gissar att man vill byta skivor och belägg samtidigt då så det kanske är en usel idé? Är det realistiskt att byta belägg men behålla gamla skivor och belägg? Bromsverkan verkar ju ok.
Bilagor
IMG_0116.jpeg
IMG_0116.jpeg (1.68 MiB) Visad 693 gånger
IMG_0117.jpeg
IMG_0117.jpeg (2.08 MiB) Visad 693 gånger
#1600086
Oket kan du byta bara ena. Är skivor och belägg OK kan du köra vidare på dem, men har bromsen legat på så är nog de beläggen mer slitna så de skulle jag byta. Beläggen bör bytas på båda sidor.

Kan du fungera att ta ut beläggen och motionera oken, det hjälper ett tag av min erfarenhet.
#1600093
Kolla först om kolven går att trycka tillbaka utan att behöva använda bräckjärn :-)
Går det någorlunda lätt behöver du bara putsa upp okhållaren och rengöra/smörja glidpinnarna.

Nu är det rätt vanligt fel att kolven rostar och kärvar i loppet, då behöver du antingen nytt ok eller renovera det gamla. Att smörja och motionera är bara tillfällig lösning, kolven kommer att fastna snart igen. Jag börjar misstänka att rostskador inne i oken beror på att man inte byter bromsvätska tillräckligt ofta. Sen kryper saltvatten förbi bälgarna också..
Kolv och o-ring går att köpa rätt billigt hos trodo eller mekster. Rätt kladdigt och mödosamt jobb att putsa bort rost och rengöra oket dock.. Viktigt att man får spåret för o-ringen helt rent från rost och lort.
#1600191
frasse4 skrev:Oket kan du byta bara ena. Är skivor och belägg OK kan du köra vidare på dem, men har bromsen legat på så är nog de beläggen mer slitna så de skulle jag byta. Beläggen bör bytas på båda sidor.

Kan du fungera att ta ut beläggen och motionera oken, det hjälper ett tag av min erfarenhet.
Erik Å skrev:Kolla först om kolven går att trycka tillbaka utan att behöva använda bräckjärn :-)
Går det någorlunda lätt behöver du bara putsa upp okhållaren och rengöra/smörja glidpinnarna.

Nu är det rätt vanligt fel att kolven rostar och kärvar i loppet, då behöver du antingen nytt ok eller renovera det gamla. Att smörja och motionera är bara tillfällig lösning, kolven kommer att fastna snart igen. Jag börjar misstänka att rostskador inne i oken beror på att man inte byter bromsvätska tillräckligt ofta. Sen kryper saltvatten förbi bälgarna också..
Kolv och o-ring går att köpa rätt billigt hos trodo eller mekster. Rätt kladdigt och mödosamt jobb att putsa bort rost och rengöra oket dock.. Viktigt att man får spåret för o-ringen helt rent från rost och lort.
Vad tror ni om idén att bara byta oken och köra vidare med nuvarande ok och belägg? Jag är 100% medveten om att det INTE är den bästa lösningen men grejen är att bilen står i ett garage uppe på en höjd och om jag fastnar halvvägs exempelvis med fastrostade skivor då har jag ett gigantiskt problem. Då kan jag inte ens om jag vill åka till verkstad (om nåt går sönder) utan då blir det bärgare. Jag kommer nog byta skivor och belägg också men först när jag kan använda BMWn, dvs i april-maj. Bilen behövs innan dess. Jag tänker att bromsverkan är ju ok? Lite sämre på högra sidan, men jag kanske kommer igenom besiktningen i alla fall? Det övriga kan jag lösa när jag har lite mer tid.

Fråga 2: Biltema har ok i lager för 500 spänn. Vparts exempelvis kostar 1000kr/st. De behöver inte hålla 10 år, då äger jag inte bilen längre. Tror ni det funkar som en lösning några år framöver? Plocka isär ok för att tjäna några hundralappar orkar jag inte.
#1600197
Jag har åkt i 15 år på Biltemas ok fram, fick renovera båda efter ca 8 år dock :-)
Men av två inköpta ok så låg det ena ständigt på så jag reklamerade och fick ett nytt.
Vid renoveringen upptäckte jag att spåren för o-ringarna var felsvarvade, därav problemen.. :-/
Men iallafall, Biltemas ok är säkert bättre än ett fastrostat originalok :party:
Nu kan de mycket väl ha bytt leverantör flera gånger sen jag shoppade ok där..
Nästa gång jag byter så blir det till mina renoverade original ATE-ok uppiffade med kolvar mm från mekster/trodo.

Har du kollat priser hos mekster och trodo? Men då tillkommer frakt förstås..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1600198
kievY skrev:Du kan bara byta oket och köra vidare om inte skivan och beläggen är alldeles för dåliga.
På min förra S60 satte jag ett biltema ok, höll nog säkert 8 år innan bilen såldes vidare.
Erik Å skrev:Jag har åkt i 15 år på Biltemas ok fram, fick renovera båda efter ca 8 år dock :-)
Men av två inköpta ok så låg det ena ständigt på så jag reklamerade och fick ett nytt.
Vid renoveringen upptäckte jag att spåren för o-ringarna var felsvarvade, därav problemen.. :-/
Men iallafall, Biltemas ok är säkert bättre än ett fastrostat originalok :party:
Nu kan de mycket väl ha bytt leverantör flera gånger sen jag shoppade ok där..
Låter ändå som det är värt att försöka med den här "snållösningen" för att komma igenom besiktningen. Fick ju bara anmärkning på anliggande, inte dålig bromsverkan :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]