Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
ER skrev:Medföljde inte insynskyddet? trodde det var standard på våra bilar. Vore ju inte fel om det gick att få tag på nya VOR skyddet med kartan på fast avsedd för V70 och mörk inredning. Om inte annat så bör säljaren stå för det om det är standard men saknas kan man tycka.
Bilen såld i befintligt skick. Jag tror föregående ägare hade ett insynsskydd men lyckats supa bort det. Det dräller av dom på bildelsbasen i alla fall.
ER skrev:Med facelift så får du inräkna nytt avgas med synliga pipor för fina slantar om du inte kör BSR/Simons rostfritt för 30-50% av priset för nytt original fast mulligare ljud. Lilla silverfärgade bakläppen drar iväg ytterligare 2loppor om du inte köper begagnat för synliga pipor som rullat kort :wink:
Tänkte hålla utkik på stötfångarbeklädnad med hål för synliga slutrör på bildelsbasen. Slutrören gör jag nog lika som StefanN och bara svetsar på. Det är två utblås på 3.2 redan så det går att kapa och svetsa rakt av, så något nytt avgassystem blir det inte.
ER skrev:Tråkigt med slitdelar/reparationer på så pass nyinköpt vagn som ändå är hyfsat ny.
Ja, eller hur. Köpte silikonspray idag, ska försöka öppna upp framdörrarna och smörja låsen också för dom går trögt. Suck...
av Lövet
xerent skrev:Bilen såld i befintligt skick. Jag tror föregående ägare hade ett insynsskydd men lyckats supa bort det. Det dräller av dom på bildelsbasen i alla fall.
Det finns faktiskt ingenting som heter "befintligt skick" längre (står uttryckligen i konsumentköplagen att sådana förbehåll saknar betydelse) men dock kan man inte som fel åberopa sådant som man borde upptäcka vid köp. Att hela insynsskyddet saknas räknas nog tyvärr dit.
Användarvisningsbild
av ER
xerent skrev: Bilen såld i befintligt skick. Jag tror föregående ägare hade ett insynsskydd men lyckats supa bort det. Det dräller av dom på bildelsbasen i alla fall..
Något bättre pris än nytt iaf. Sett VOR skydd från en 09:a med beige inredning så du kan ju trösta dig med lite unika detaljer om du ändå har valmöjligheten.
xerent skrev:Tänkte hålla utkik på stötfångarbeklädnad med hål för synliga slutrör på bildelsbasen. Slutrören gör jag nog lika som StefanN och bara svetsar på. Det är två utblås på 3.2 redan så det går att kapa och svetsa rakt av, så något nytt avgassystem blir det inte.
Kolla först om din existerande stötfångaren har urgröpning för dubbla synliga pipor bakom silverfärgade mittendelen, finns nämligen två olika i VIDA vad jag kan se. Trotts att jag har äldre bil än dig med dolt ärtrör så är kofångaren varianten med förberedda urgröpningar för dubbla synliga fast med silverdelen är den för täckta rör så 1038kr senare för enbart den mindre silverfärgade diffusern/spoilern tillhörande MY14 är det uttag för dubbla synliga exkl. hållare för parksensor och detaljer som åtgår för att göra om en utan hål till en med hål för dessa.
1030:ish verkar nån form av standardpris för hyfsat felfria så ca 2300kr för ny låter rimligt då JB ligger på ca 50% av nypris.

Ja så går också att göra med bara slutrör, fast med billigaste kompletta systemet som finns på bildelsbasen för 1500kr så landar man bara på 2500kr exkl sensorombyggnaden av bakre delen så med bättre slutrör blir det inte så stor skillnad i pris om man lägger 1000kr på silverdelen, 1000kr på bättre slutrör.
Användarvisningsbild
av xerent
Alecto 7,5x19" passar väl på XC70? Nu fick jag en sån där dålig (för plånboken) idé igen...
Man kanske inte ska nöja sig med att lacka om Minos 18"... ARGH!! :oops: :D
Spoiler »
av HVTH
Annars är ju Merac (Orginal svart, inte plastidip eller liknande) riktigt snygga på XC70, och troligtvis lite billigare. Om du ändå är inne och snurrar på de dyra tillbehörshjulen, varför inte Erakir? Zlatan varianten med Diamond cut är ju snyggt men personligen hade jag kört på glossy black.
Jag lämnade in mina Fortuna 18" Diamond Cut till en fälg-firma som lackade dom blanksvarta, till vinterdäcken. Blev SJUKT bra! :-)-) Kostade ca 4500kr och det trots att en fälg hade rejält märke efter en skada på vägen.

Tror det hade varit coolt att lacka Minos blanksvarta också! :D
Användarvisningsbild
av xerent
För att förtydliga, jag har Minos 18 idag, original ljusa och slitna. Tanken var att komma billigt undan och helt enkelt lacka om dom svarta. Men alternativet är ju att sälja av dem och köpa 19" istället. Merac 18 går bort, ska jag byta ut dem vill jag gå upp till 19". Erakir är väl snygg som svart men rätt så vanlig, varannan Svensson har ju köpt en Zlatan-Volvo känns det som. Den är också såpass lik Minos (om jag lackar dem svarta) att det inte känns riktigt värt.

Tur man har hela vintern att fundera på. Värre beslutsångest än mig har nog bara grillchips :lol:
XC90_Executive skrev:Jag lämnade in mina Fortuna 18" Diamond Cut till en fälg-firma som lackade dom blanksvarta, till vinterdäcken. Blev SJUKT bra! :-)-) Kostade ca 4500kr och det trots att en fälg hade rejält märke efter en skada på vägen.

Tror det hade varit coolt att lacka Minos blanksvarta också! :D
Ja av bilderna att döma blev det väldigt lyckat måste jag säga. Har du skaffat svarta hjulbultar eller hjulbultskåpor?

Jag har goda erfarenheter av den lokala lackeraren när det gäller lacka fälgar. Lämnade en trave Sleipner 18 till honom i fjol och resultatet blev bra, fast med dålig färgmatchning. Lackar man till ny färg är det inget problem, så... :)
Spoiler »
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.
HAHA! Blanda inte in mig i din ångest här! :lol: 8)
Jag svär bara över att fälgar på min önskelista och i min prisklass inte infinner sig på denna sida av landet. :D
Användarvisningsbild
av xerent
grillchips skrev:HAHA! Blanda inte in mig i din ångest här! :lol: 8)
Jag svär bara över att fälgar på min önskelista och i min prisklass inte infinner sig på denna sida av landet. :D
Dyker rätt grejer upp i min närhet (< 15 mil) är det bara att hojta till ;)
Användarvisningsbild
av xerent
Frugan gillade Alecto mer och tyckte att vi kunde spara över vintern :shock:

Jag är i shocktillstånd.

Frågan är om det lönar sig att lacka om Minosfälgarna innan försäljning. Antagligen inte. Tror jag kan få dem lackade för 800 kr/st cirka. Vad är en uppsättning värd nylackad svart jämfört med lätt skrapade ljusgrå metallic? 2000 kr kanske. Blir väl betydligt enklare att sälja dem nylackade och i toppskick kanske? Tror inte man kan få mer än 5000 kr för dem även om dom är nylackade. Blir nästan hugget som stucket isf.

Edit:
Sen verkar utbudet av 235/50 R18 vara betydligt större än till 235/45 R19 om man säger så. 18 tum kan man få exempelvis Hankook Ventus för 1400 kr/st (de flesta däcken ligger långt under 2000 kr/st, omkring 1500-1600) medans 19 tummare går på minst 2000 kr/st och antagligen 2500 kr/st.

Sen är komfortfrågan icke att förglömma. Någon med erfarenhet kring 19" vs 18" på XC70 får gärna kommentera.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 39

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej