Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Kopplade som jag ville ha det sent igår kväll fast jag inte orkade. :roll: Blev förstås kortis någonstans, eftersom säkringen small...

Blev så trött på skiten, så att jag koppla ur knappen. Nu ligger den på hylla för tillfället och extraljuset är kopplat på signal helljus i kupé. Nu tänds och släcks det med helljuset som det brukar göra på de flesta bilar, bara att jag inte kan stänga av det med knappen.

Ska försöka att få tag på original-kablaget till extraljuset, då jag tror det är enda chansen för att knappen ska fungera. Blir dessutom lättare att montera då.

På vintern behöver jag ändå inte knappen, utan den är mer om man vill slå av dom på sommaren. I och för sig så kan det ju vara mörkt på sommaren också...
? hur lyckades du med det? :shock:

Kopplingen ska ju vara ungefär såhär:
styrspänning----------knapp-------reläspole (vanligen "85")
jord----------------------------------reläspole jord(vanligen "86")
85 och 86 kan skiftas om man vill det, spolen är inte polaritetsberoende då det bara är en magnet, enkelt förklarat.

Man KAN även sätta knappen på jorden på samma sätt om man hellre vill det.
Lucif3r skrev:? hur lyckades du med det? :shock:

Kopplingen ska ju vara ungefär såhär:
styrspänning----------knapp-------reläspole (vanligen "85")
jord----------------------------------reläspole jord(vanligen "86")
85 och 86 kan skiftas om man vill det, spolen är inte polaritetsberoende då det bara är en magnet, enkelt förklarat.

Man KAN även sätta knappen på jorden på samma sätt om man hellre vill det.
Först så kopplade jag så här:
Kopplade signal helljus till relä 85.
Kopplade relä 30 till batteri.
Kopplade relä 87 till extraljuset.
Kopplade sedan relä 86 till knappen.

Det är så DayDreamer gjort om jag inte missförstått honom. :roll: Som synes här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1019528

Då funkade knappen inte till att stänga av/på extraljuset med, men lampan lös och det gick att ändra ljusstyrkan. Kopplade knappen efter DayDreamer schema jag fick av honom.
2iup6bk.jpg
2iup6bk.jpg (57.73 KiB) Visad 685 gånger
Svart=jord
Rosa=ändra ljusstyrkan
Grön=Stift för avstängning

Har jag förstått dig rätt så skulle min första koppling ha funkat? ??:-/

Kan det bero på att jag seriekopplat 2 reläer. Dvs 1 relä till 2 lampor. Jorden är ihopkopplad mellan reläerna och detsamma gäller för signalen. Däremot har utgång extraljus och batteri inte seriekopplats.
Har gjort så här: http://www.xtraljus.se/ (Står om seriekoppling lite längre ner på sidan.)

/Danne
Så, den gröna kabeln är kopplad till relä 86? Och svarta är givetvis kopplad till jord? Du är säker på att du har ett NO(normally open)-relä? Dvs reläet sluts när spolen får spänning, och inte tvärtom.

Edit: Seriekopplat? Du blandar inte ihop det med paralellkoppling nu? För seriekoppling skulle bli åt helsike fel.
edit2: Detta är paralellkoppling: http://www.xtraljus.se/extraljus-bild4.jpg
Lucif3r skrev:Så, den gröna kabeln är kopplad till relä 86? Och svarta är givetvis kopplad till jord? Du är säker på att du har ett NO(normally open)-relä? Dvs reläet sluts när spolen får spänning, och inte tvärtom.

Edit: Seriekopplat? Du blandar inte ihop det med paralellkoppling nu? För seriekoppling skulle bli åt helsike fel.
edit2: Detta är paralellkoppling: http://www.xtraljus.se/extraljus-bild4.jpg
Menar parallell-koppling. :oops:

Ja, nu har jag ju ingen knapp i, men ja den gröna hade jag dragit direkt till relä jord. Det var därför jag hade 2 sladdar in i kupén. En till signal och en till knappen.

Kopplade jorden till jorden i tillbehörs-kontakten.

Kopplade alltså de 2 svarta jord platserna till jorden i kontakten.
Kopplade den rosa till rosa i tillbehörs-kontakten. (Vilket funkade bra eftersom ljuset ändrades.)
Drog sedan en kabel från signalen i tillbehörs-kontakten, blå/vit kabel till reläplats 85.
Drog sedan kabel från stiftet på knapp markerat grönt, till reläplats 86. Dvs jord.

Skulle kunna gå ut i garaget och fota, men då blir man väl påhoppad här för att det är tillräckligt snyggt draget... :oops: :roll:

EDIT: Det är denna relä-sats jag har: http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning ... ts-pa699sv
Så här är det kopplat på min bil
Blev ett helt ok kopplingsschema för att vara i paint

Original är det ju kopplat så att knappen sitter som jag har gjort det alltså på jord sidan.

Det som är efter batteriet men före reläet är en säkring :) har för mig att man ritade säkringar så :)
85 är inkopplat direkt på kablaget till bilens helljuslampa.
86 har jag ju dragit en kabel från reläet in till kupén och satt den på knappen för extraljuset.
Bild
DayDreamer skrev:Så här är det kopplat på min bil
Blev ett helt ok kopplingsschema för att vara i paint

Original är det ju kopplat så att knappen sitter som jag har gjort det alltså på jord sidan.

Det som är efter batteriet men före reläet är en säkring :) har för mig att man ritade säkringar så :)
85 är inkopplat direkt på kablaget till bilens helljuslampa.
86 har jag ju dragit en kabel från reläet in till kupén och satt den på knappen för extraljuset.
Bild
Hade det kopplat som du beskrivit.

Relä 85 till blå/vit kabel under ratten.
På relä 86 (jord) satte jag ett dubbelt flatstift eller vad det heter och drog kabel därifrån till knappen.

Här kommer många dåliga mobil-bilder. Hoppas jag inte blir allt för utskälld nu... :roll:
Foto0065.jpg
Foto0065.jpg (561.43 KiB) Visad 615 gånger
Placeringen av reläerna
Foto0066.jpg
Foto0066.jpg (578.94 KiB) Visad 616 gånger
Sista reläet. Blå sladden är jord och är dragen till kaross.
Foto0067.jpg
Foto0067.jpg (529.48 KiB) Visad 614 gånger
Första reläet. Grön sladd är signalen och är kopplad på relä 85 och går vidare till blå/vit under ratten.
Foto0068.jpg
Foto0068.jpg (437.94 KiB) Visad 616 gånger
Det tomma stiftet här sitter på relä jord och var kopplat till knappen
Foto0070.jpg
Foto0070.jpg (443.09 KiB) Visad 616 gånger
Extraljusen ihop-koppling.
Foto0071.jpg
Foto0071.jpg (523.78 KiB) Visad 619 gånger
Extraljusets jord. Reläerna är jordade likadant, fast på andra sidan.

Hoppas ni inte blev allt för upprörda av min kabeldragning... :wink:

/Danne
Du skulle kunna göra så här och då ska det funka.

Gör så här sätt den blå/vita kabeln på plats grön enligt bilden nedan. Sen vet jag inte vem av dom undre stiften det är som är jord till lampan eller till själva brytaren du får mäta dig fram där med en multimeter. En av dom undre röd eller svart ska du dra en kabel ifrån som går till reläet där du har den gröna kabeln sittandes nu på reläet plats 85 sen så ska det funka.

Bild
Eh, varför har du 2 kablar på samma plats på reläet?
Det känns som att du har kopplat fel och gjort knappen ineffektiv. Knappen ska vara I SERIE med jord- eller matningskabeln, inte löst brevid eller något liknande. Dvs du har EN kabel till varje pol på reläet, sen tar du första bästa sax eller avbitar och klipper av en kabel, DÄR imellan kopplar du knappen, och ENDAST där. Klipper du jorden så ska reläet INTE vara jordat NÅGON annan stans än via knappen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 55

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]