Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Just radioproblemet är faktiskt inget jag störs av alls. Den är alltid avslagen...
Helt riktigt. Den enda högtalare jag bryr mig om sitter på vänstersidan baktill :wink:

Tankade nu för första gången (nej, jag kör inte jättemycket...) och riktig förbrukning blev 1.36 lit/mil. Naturligtvis inte skitbra men siffran är i princip bara körning i tätort eller motorväg. De flesta sträckor är ungefär 2 mil. Under samma förutsättningar drog min D5 ungefär 0.85. Det ger alltså mig en ökning av driftskostnader på

BMW
Skatt 2600
Försäkring 9300
Drivmedel 19040
30940:-

Volvo V60 D5 AWD
Skatt 4164
Drivmedel 11900
Försäkring 8500
24564:-

Värdeminskningen bör hamna på samma nivå då BMWn var klart billigare i inköp.

Summa summarum: 500 spänn extra i månaden för att åka V8. Jag är nöjd 8)
Problemet med äldre "lyxbilar" brukar inte vara de kostnaderna som du förväntar dig -- utan de oförväntade.

Jag har bekanta som haft äldre roliga bilar typ M3, M5, XJR, A8 etc. I många fall har deras bilägande blivit betydligt dyrare än förväntat när någonting rasat -- för oftast finns det ingen försäkring som täcker det längre. T.ex. M5 med V8 är ingenting jag skulle vilja ha -- för många topplock som ger upp, och det är dyrt att fixa.

Har du däremot tur och allting håller så har du betydligt roligare bilägande än en snikvolvo. :wink:
Den här tråden har inspirerat mig lite ;) Nu idag slog jag till på något som man inte kan kalla snikvolvo ;) Leverans imorgon. 8) Var nära på att först köpa en snikvolvo V60 T4F på kvd men det var nog tur jag hejda mig . :oops:
Såg i annan tråd att du slagit till på en V8. Välkommen till motorljudets förlovade land!
Det här var ta mig f-n den bästa tråden på länge. Någon som går rätt väg och inte tjatar om VEA, 4-cyl, diesel eller låg bränsleförbrukning.

Bra bilval, även om BMW har ganska mycket typfel på sina bilar dom med. Hoppas den håller ihop för dig. Det är en av fördelarna med Volvo, de motorstarkare bilarna delar så mycket komponenter med de billigare att det sällan är dyrare underhållskostnader på en motorstark variant. De som för övrigt anses motorstarka i sverige är mainstream i NA, vilket också borgar för "låga" priser.

Mer pulver åt folket!
Jag känner till typfelen på E60/E61 och det är därför jag inte köpte kombi trots att jag egentligen hellre skulle ha den. De absolut vanligaste felen på E61 är

-kabelbrott i baklucka
-trasig kompressor till nivåreglering
-läckande panoramatak

och inget av dessa finns på sedanen! 8)

För övrigt åker jag billigare än varenda VEA köpare det lovar jag. Bilen har redan haft sitt fria fall värdemässigt så det finns inte så många kronor kvar att tappa. Hela bilen är värd mindre än vad en ny V70 VEA tappar på 3 år. Förbrukningen ligger runt 1.2 än så länge. Vilket för mig som kör 1000 mil per år med bilen innebär några extra hundringar i månaden. Inte mer.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]