Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av olofp
SA4AQS: Ja det låter rimligt, tack för svaret!

White: Tack, hon är fin :) Jag gillar också inredningen! Sambon kallar den för Kaffe Latte-bilen :shock:
Användarvisningsbild
av päpplet
Beige ska det vara, hade det i min 87a GLE också dock i betydligt mer misshandlad form som resten av bilen
av olofp
Päpplet: Ja det är snyggt!

Nu börjar det bli dags att göra något åt bilens varmstartsproblem.
När man kört bilen varm och stänger av den ett tag (typ tiden det tar att tanka eller handla lite mjölk) så startar den men dör direkt. Ibland kan det hjälpa att trycka ner gasen men oftast dör den ändå.
Efter det får jag nöta på starten ett par sekunder och så går den igång.

Om man stänger av och startar direkt så går den igång utan problem.

Innan jag bytte o-ringar till spridarna så hände följande vid varmstart: Den gick igång men varvtalet gick ner riktigt lågt och sen gick varvet upp igen, bilen dog alltså inte.

Min teori är att det är kallstartventilen som krånglar och att bilen får för mycket bensin vid varmstarter. Tidigare när bilen drog tjuvluft så klarade den varmstarterna lite bättre. Låter det rimligt?

Nu har den dragit riktigt mycket bensin också. 1,35 liter/mil, dock har det blivit mycket stadskörning men så här mycket har den aldrig dragit.
av olofp
Jag läste i en reparationshandbok att felaktiga pulsair-ventiler kan ge problem vid varmstarter. Det står att de inte ska släppa ifrån sig avgaser och de får inte vara sotiga.

Såhär ser mina ventiler ut. Den längst ut (närmast fronten på bilen) är sotigare än den andra. Jag kände inte att det var lika bra sug i den ventilen som den i andra heller, det kändes som att den både blåste och sög på något sätt...
Bild

Bild

Jag tog även en film där man kan höra att ventilen längst ut (den som är mest sotig) inte ger ifrån sig lika mycket ljud som den andra.
[youtube]5OqVUbIWKkM[/youtube]

Vad tror ni, är det värt att byta ut den ena eller båda kanske?
av volvo740gle1985
mina är då mkt mer sotiga!! ser jag nu....hur mkt kostar sådana? kanske man måst byta...
av olofp
Jag har fått problem med att starta bilen när den är varm och varit avstängd typ 5 - 30 minuter. Om jag kör bilen varm, stänger av den och kopplar ur slangen till pulsairventilerna så går det bra att starta bilen. Problemet verkar alltså bero på ventilerna så jag tänkte prova att byta..
Original kostar 400kr :/
110kr på motoroldies.se (http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa)
typ 100kr på bildelsbasen.

Om du inte har några problem vet jag inte om du behöver byta.. Ta loss slangen till ventilerna när bilen är igång och känn med handen om ventilerna suger. Om de istället blåser ut avgaser ska de bytas.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 16
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]