Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Då är jag igång i alla fall. Synd bara att allt ska vara så rostigt. Fick kapa av krängningshämmarstagen men det hade jag räknat med, köpte nya redan innan. Det får bli Biltemas grejer. De är säkert inte bäst men det spelar ingen större roll om de håller 5 eller 7 år. De fanns tillgängliga på hyllan 8 min bort vilket ibland är viktigt.
]IMG_5308.jpeg[/attachment]
IMG_5314.jpeg
IMG_5314.jpeg (3.5 MiB) Visad 6947 gånger
[attachment=2
Bilagor
IMG_5309.jpeg
IMG_5309.jpeg (2.88 MiB) Visad 6947 gånger
IMG_5308.jpeg
IMG_5308.jpeg (3.02 MiB) Visad 6947 gånger
Snyggt, nu blir du nog av med gnekandet. Ett tips till nästa gång du lossar fjäderbenet (om det blir någon) är att lossa drivaxelskruven och peta in drivknuten, det finns risk för att inre knuten delar sig annars om du råkar luta ut spindeln för mycket.
MartinS skrev:Snyggt, nu blir du nog av med gnekandet. Ett tips till nästa gång du lossar fjäderbenet (om det blir någon) är att lossa drivaxelskruven och peta in drivknuten, det finns risk för att inre knuten delar sig annars om du råkar luta ut spindeln för mycket.
Häpp, det tänkte jag inte på. Tyckte dock inte det kändes som att jag sträckte ut drivaxeln nåt nämnvärt så jag hoppas det är ok. Nu är jag klar förresten. Andra sidan tog förstås hälften så lång tid som första när man lärt sig alla trix. Har inte provkört än men högra topplagret var märkbart glappt så jag skulle gissa att merparten av oljudet är borta iaf. Sen finns det säkert andra oljud kvar, så exempelvis tydliga sprickor i bussningen i den nedre länkarmen så det åker man väl på också framöver.
Problemet brukar ju vara att övre fjädersätet rostar invändigt, så jag tror du blivit av med de mesta oljuden. Jag har precis i dagarna bytt länkarmsbussningar på min S60, tar man det lugnt och metodiskt är det inte direkt svårt, men tar lite tid.
Ute och provkört nu och ungefär 90% av ljudet är borta och styrningen går klart mjukare vid stora rattutslag. Märkbar förbättring förstås men nånting låter fortfarande. På nåt sätt undrar jag om det är kopplat till ratten? Det är liksom som att man nästan känner klonket i ratten nu och om man drar tag i ratten så kan man framkalla ljudet svagt när bilen står still. Nån som har en vild gissning?
Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ihåg nu vad den kallas), som överför rattvridningen innan den går ner till styrväxeln. Den har jag en gång bytt på en 745a.
EbbevonVolvo skrev:Ute i motorrummet sitter en led (kommer inte ihåg nu vad den kallas), som överför rattvridningen innan den går ner till styrväxeln. Den har jag en gång bytt på en 745a.
Rattaxelknuten menar du.

Om någon sitter i och rattar kanske du kan lokalisera ljudet utifrån, om det till och med låter när du står still.
Vinterdäcken på. Dubbfria 215/65-16 är måhända inte så sexigt men rullkomforten blir ju helt magiskt mjuk och skön. Bytte navkapslarna till en nyare modell också, tycker det piggade upp.
IMG_5335.jpeg
IMG_5335.jpeg (2.19 MiB) Visad 6304 gånger
Har bytt ut ratten förresten. Aldrig gillat kombon beige med svart airbag så jag letade upp en svart ratt istället. Den beiga var också ordentligt sliten på ovansidan så det var antingen byte eller omfärgning som gällde ändå
IMG_5293.jpeg
IMG_5293.jpeg (2.3 MiB) Visad 6302 gånger
IMG_5296.jpeg
IMG_5296.jpeg (2.82 MiB) Visad 6302 gånger
IMG_5289.jpeg
IMG_5289.jpeg (1.83 MiB) Visad 6302 gånger
Snyggt! Inte har någon bil rullat av bandet med kombon beige ratt och svart airbag va? Måste va någon med knepig smak som eftermonterat?!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Iofs om man kör mestadels på el s&ar[…]

Bakre ljuddämpare hål

Det är en plåt på insidan, kan de[…]

Hej! Igår på vägen hem frå[…]

Vi som beställt nya V60