Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla så att slangarna till magnetventilen sitter rätt jag hade gjort bort mig och satt dom fel och följden på det var hög CO på tomgång och 2500rpm samt hög HC. Bara att jag satte slangarna rätt så sjönk avgasvärdena ner till 0 :D
av Tette
Lucif3r skrev:Katten hade inte hunnit svalna för mycket då? Sportkissar brukar ju vara riktigt svårtända jämnfört med standard. Och det enstaka varvet dom kör runt bes. byggnaden är ju långt ifrån tillräckligt för att värma upp nått.
Heh, nä jag brände ganska bra E4an fram å tebax innan bes och den ska inte hinna kallna på de 10 min bilen fick stå innan det var min tur.
Dessutom, här skulle inte besgubben få för sig att köra bilen någonstans, möjligtvis ut på parkeringen med de andra spanska flaggorna...
DayDreamer skrev:Kolla så att slangarna till magnetventilen sitter rätt jag hade gjort bort mig och satt dom fel och följden på det var hög CO på tomgång och 2500rpm samt hög HC. Bara att jag satte slangarna rätt så sjönk avgasvärdena ner till 0 :D
Har inte rört magnetventilen något sen 2013 då den gamla org gav upp så då har jag tyvärr ingen billig lösning kvar..

Funderar litegrann ifall det kan vara så att lambdan ändå inte reglerar tillräckligt, trots att ingen felkod sätts? I dagsläget drar bilen 1.04L/mil stadskörning med ganska tung fot så det känns inte som att den skulle dra särskilt kopiösa mängder soppa heller.
Lambdavärdet låg på 1,01 (0.97-1.04) så den går ju lite i vilken ordning det nu är, fett eller magert minns inte på rak arm åt vilket håll. För helt otippat är det ju inte att den går magert, den skickar in mer soppa som inte förbränns och katten får sota för det..
Ny främre lambdasond? Funderar på att byta till en universalkat istället för att köpa ett helt nytt rör.. Någon som kör med Biltemas kattar? Funkar?

Sen att det tydligen blivit sommar vilket innebär att div kundtjänster endast jobbar mellan 9-12 (då även jag jobbar som mest) finner jag högst idiotiskt..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Enligt lambdavärdet så går bilen din magert (Luftöverskott) kolla efter läckage i avgassystemet, och kolla även så att inte grenrörspackningarna har gått för då får du också högt CO värde. Du ser om du lyser upp där grenröret sitter är det svart i mellan skarven grenrör motor så har du ett läckage där.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
För att förtydliga lite mer :)
Högt CO betyder för fet bränsle/luftblandning luften räcker inte till.
Högt lambdavärde betyder mager blandning (luftöverskott)

Nu tänker man hur tusan kan det bli så här ?:-/ ??:-/
Eftersom att lambda värdet säger mager blandning medans CO säger fet blandning så är det första man ska kolla efter är avgasläckage både före och efter sonderna. Där det läcker ut avgaser där finns det chans för syre att läcka in därav högt lambdavärde i detta fall.

Oftast brukar det vara grenrörspackningarna som är boven om bilen går för fett, men det kan även vara spridarna som läcker igenom men det är mindre troligt och eftersom att du inte har rört magnetventilen så kan vi bortse från att slangarna sitter fel där. Lambdasonden kan ju även ha fått tokspel och börjat att reglera på mer bränsle, du borde då ha en felkod och en motorlampa som lyser.

Så här såg mina avgasvärden ut när jag hade läckage på alla 5 grenrörspackningarna. Nu var inte mitt lambda värde lika högt men det beror på att jag inte har något större läckage på avgassystemet mer än ett litet precis före ljuddämparen.
Bild
av Tette
DayDreamer skrev:För att förtydliga lite mer :)
Högt CO betyder för fet bränsle/luftblandning luften räcker inte till.
Högt lambdavärde betyder mager blandning (luftöverskott)

Nu tänker man hur tusan kan det bli så här ?:-/ ??:-/
Eftersom att lambda värdet säger mager blandning medans CO säger fet blandning så är det första man ska kolla efter är avgasläckage både före och efter sonderna. Där det läcker ut avgaser där finns det chans för syre att läcka in därav högt lambdavärde i detta fall.

Oftast brukar det vara grenrörspackningarna som är boven om bilen går för fett, men det kan även vara spridarna som läcker igenom men det är mindre troligt och eftersom att du inte har rört magnetventilen så kan vi bortse från att slangarna sitter fel där. Lambdasonden kan ju även ha fått tokspel och börjat att reglera på mer bränsle, du borde då ha en felkod och en motorlampa som lyser.

Så här såg mina avgasvärden ut när jag hade läckage på alla 5 grenrörspackningarna. Nu var inte mitt lambda värde lika högt men det beror på att jag inte har något större läckage på avgassystemet mer än ett litet precis före ljuddämparen.
Bild
Hmm, så nästa steg är att kolla grenrören samt avgassystemet efter eventuella läckor före kat? Efter spelar ju mindre roll för avgasvärdet då katten redan ska ha gjort sitt jobb..
Om det nu inte visar sig finnas några läckor, vad hittar jag på då?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja precis det är nästa steg, kolla även så att du inte har några läckor efter katten då det påverkar lambdavärdet som besiktningen läser ut.
Jag har faktiskt ingen aning vad nästa steg blir har du kollat om det finns några felkoder?
av Tette
DayDreamer skrev:Ja precis det är nästa steg, kolla även så att du inte har några läckor efter katten då det påverkar lambdavärdet som besiktningen läser ut.
Jag har faktiskt ingen aning vad nästa steg blir har du kollat om det finns några felkoder?
Har inga felkoder som är relaterade till avgas/lambda. (fel radio, trimmjukvara, yttertemperatur, samt höger spegel uppvärmning är de som jag har) Allt utläst med PPC 3.
Jag är som lite rådvill, ska dock ta mig till en verkstad i veckan och be dem göra ett avgastest så får jag ta det vidare därifrån.. I bästa värsta fall så är det ett lambdabyte samt kat
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tette skrev:
DayDreamer skrev:Ja precis det är nästa steg, kolla även så att du inte har några läckor efter katten då det påverkar lambdavärdet som besiktningen läser ut.
Har inga felkoder som är relaterade till avgas/lambda. (fel radio, trimmjukvara, yttertemperatur, samt höger spegel uppvärmning är de som jag har) Allt utläst med PPC 3.
Jag är som lite rådvill, ska dock ta mig till en verkstad i veckan och be dem göra ett avgastest så får jag ta det vidare därifrån.. I bästa värsta fall så är det ett lambdabyte samt kat
Katten behöver du inte byta.
av Tette
Nu är bilen "hel" igen!
Var så simpelt som att katten var för kall vid bes. Åkte ut och rastade bilen lite på lunchen idag och for om en bes station nära jobbet. Bilen gick igenom utan problem. Co2500 0,0 (0,2), Co 0,0 (0,3) HC 56 (100) samt lambda på 1,00 (0,97-1,04).

Ringde faktiskt Opus och blev vidareskickad till den station som underkände bilen. Efter en liten diskussion och huvudbry för stationschefen så fick jag ett tillgodo på ombesiktningskostnaden att ha till nästa år.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 47
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30