Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1455811
Pratade med Demia och fann förklaring i denna var enbart för S90. Jag ser nu att V90 är förstärkt med ett U-rör och kan släppa 2500kg i jmf med 2200kg Turligt nog fick de precis in en krok med styrenheten hängande kvar så det löser sig på ett bra sätt.
#1580178
6 år senare och ungefär lika många tusen mil senare så var det dags att skiljas åt.
Under pandemin skaffade vi en extrabil, en Mini Cooper SE som går ~20 mil på el och den har fått ta *alla* dagliga ärenden vilket gjort att Volvon fått stå. Vi hade pratat ett par månader om att sälja men inte kommit till skott, när jag däremot besiktigade Volvon för några veckor sen och såg att den hade rullat ca 500 mil sedan förra besiktningen - ja, då var det liksom lite spiken i kistan.
En annons på wayke och bilhandlarna fick slåss, vissa var mer engagerade än andra. Grovt räknat tappade den drygt 30% värde under dessa år. Inte en jättedålig affär ändå.

Älskade jag varje sekund med en V90? Nej, däremot de allra flesta stunder. Framförallt under sommarhalvåret. Det var en riktig milslukare om man ville.

Positivt:
* Snygg, framförallt.
* Fantastiska stolar, skulle kunna tro att sportstolarna var gjutna efter mig. Frugan däremot avskydde stolarna.
* Standardljudet i en 2018, när det bara var standardljud och B&W som fanns att välja på. Blev inte riktigt klok på vad mitt system motsvarade i slutändan när ytterligare system kom in, men High Performance kanske? Jag fick aldrig den där WOW-känslan av B&W när vi provade inför beställning som alla talade om, men det var kanske en vanesak?
* Styrningen och väghållningen. Som ett strykjärn på vägen, de gånger man pressade lite så var jag aldrig orolig. I vått och torrt har jag *alltid* känt mig otroligt trygg i bilen. Alla har vi väl kört bilar som i lite väta betett sig lite oroligt, även med bra däck. Den här bara tågade på.
Det är ju by no means ingen sportbil, alls, men det gick definitivt att köra inspirerat i den. Föredrar definitivt Volvon framför frugans Mini Cooper SE som är en gocart i jämförelse men inte på ett bra sätt. Volvon kändes alltid beräknelig på något vis medan Minin är all over the place.

Negativt:
* Infotainmentsystemet som kändes slött och outdated redan efter någon månad. Det finns så otroligt många märkliga beslut där och är ärligt talat en stor orsak till att vi väljer ett annat märke ett tag framöver. Skulle nästan vilja prata med nån utvecklare hos Volvo för att höra resonemangen kring apparna och lite annat. Det verkar ju tyvärr inte ha blivit nämnvärt bättre på nyare modeller heller..
* Barnsjukdomarna som levde kvar lite väl länge såsom låskistorna etc. Det blev ett par vändor hos Volvo för detta, men *allt* (inte bara dörrlåsen) har tagits på goodwill utan några som helst motfrågor. Jag vet inte om jag vill påstå att de ska ha credd för det, kan ju tycka att en bil för en (då) halv miljon ska funka. Men det hade kunnat vara värre med diverse utfrågningar och total ovilja. Sånt läser man ju trots allt om lite då och då.
* Törstig spis! 250hk på framhjulen och en tuuuung bil gör ju sitt med förbrukningen, det förstår ju vem som helst. Stora fälgar på det och mellantung högerfot, jag får skylla mig själv? Kunde dock inte känna att det inte stack i ögonen när en vän med en motsvarande BMW med xDrive inte var i närheten av min förbrukning även om han så försökte. Långresor var OK, inte mer än så. Tur att bilen hade andra positiva egenskaper som vägde tyngre.

Vad blir det härnäst då?
En mindre bil, definitivt. Minin lämnas tillbaka i november och den har visat att vi klarar oss med dels EN bil men också en ELBIL. Det funkar utmärkt för våra behov.
EX30 kanske? Jag älskar den. Lite för dyr bara och verkar dras med en hiskeligt hög av barnsjukdomar.
Ett tag var vi inne på tyskt (och även tyska hybrider), men det blir fort dyrt om man vill ha lite räckvidd och framförallt *utrustning*. Jag vet inte om man varit bortskämd med Volvos paketering men tyskarnas tillval är en total jävla cirkus.

Så. Det blir kanske... Amerikanskt. Mest sannolikt. Det är nog dags att ta steget och prova. Otroligt mycket bang for the buck och ett väldigt begränsat tillvalssystem = allt är redan där. Det svåraste blir i princip då att välja färg.

Vi får se.
#1580244
Allt har sin tid. Då har du lite tid på er att prova andra bilar. Har man kört elbil ett tag och tycker att det känns rätt så är det svårt att tänka sig något annat.

Amerikanskt? Så det kanske blir en Mustang? Men den är inte en liten bil, men väldigt trevlig. Sen skulle jag kanske inte kalla den Mustang bara för att bakljusen ser ut som dom gör. ;-)

Blir det privatleasing ellr köp? Om det blir privatleasing så kan man gå på något udda där man inte behöver bry sig om det blir en ”svartepetter”. EX30 är en fruktansvärt liten bil, baksätet är för benamputerade barn. Inte en chans att jag får plats i baksätet, och då är jag 180cm lång. Nä, om det är leasing så titta på Seekr X, som är byggd på en förlängd version av EX30. Bör nog vara något större än er Mini.
#1580336
Amerikanskt som i Tesla kanske? :-) Ska man köpa nytt så är ju inte den räntekampanjen att leka med på 0,74%
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]