Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Andis
Fantastiskt att en sån bil fått klara sig så länge, dom är ju inte direkt kända för att vara billiga att åka runt i med 6an i.

Vad var det för någon som hade den?

Den ser ju inte pedant sköt ut men ändå inte helt nerkörd. Utan i ett bra bruksskick som går att putsa upp till perfekt igen :-) ser ut att vara lite rost också :-)

Får annars för mig att dom flesta såna hör 760 antingen är i nyskick ömt vårdad av i stort sett första ägaren som behållit den som fin bil sommartid eller byt ägare ofta när den som köpt den kommit på att den kosta att köra.

Men kan vara helt ute och cykla nu. Men har själv alltid gillat 760 har dock aldrig lyckats få åka i en utan bara tittat på dom.

Lycka till och vårda den ömt. Ska du behålla 6an i eller blir det byte till diesel?

Med vänlig hälsning,
Andis
av Jiim
Andis skrev:Fantastiskt att en sån bil fått klara sig så länge, dom är ju inte direkt kända för att vara billiga att åka runt i med 6an i.

Vad var det för någon som hade den?

Den ser ju inte pedant sköt ut men ändå inte helt nerkörd. Utan i ett bra bruksskick som går att putsa upp till perfekt igen :-) ser ut att vara lite rost också :-)

Får annars för mig att dom flesta såna hör 760 antingen är i nyskick ömt vårdad av i stort sett första ägaren som behållit den som fin bil sommartid eller byt ägare ofta när den som köpt den kommit på att den kosta att köra.

Men kan vara helt ute och cykla nu. Men har själv alltid gillat 760 har dock aldrig lyckats få åka i en utan bara tittat på dom.

Lycka till och vårda den ömt. Ska du behålla 6an i eller blir det byte till diesel?

Med vänlig hälsning,
Andis
De var en äldre man som hade den och har använt den som bruksbil tills lådan började jävlas 2001 då ställdes den av och han köpte en nyare 760. så då fick den här bara stå i sommarstället och köras runt i byn där på sommaren, sen på vintern fick den stå i kallgarage. han hade inte gjort sig av med den för att han tyckte den va så snygg, men då jag sa att jag skulle fixa upp den så fick jag ju köpa den då han själv tyckte de va bättre att jag köpte den än att den bara stog och rostade bort.

De finns ju lite rost sen är den ganska dålig i lacken. men ska ju fixa upp den och försöka få den i riktigt bra skick, dock blir den ju inte helt orginal men inget överstylat och sönderkört härk heller :)

Dom är väl i stort sett som en 740 att köra förutom plysch inredning då och mer utrustning. men tycker dom är riktigt sköna att köra för att va så pass gamla!

Vårda den ömt kommer jag göra då jag gör de med alla mina bilar! gillar inte då de är i dåligt skick :)

Och den kommer bli en turbodiesel då 6an drar soppa så in i h-vete, knackar värre än en diesel, tar vatten och går allmänt skit samt att lådan hoppar över 2an. men med dieseln i så kommer man ju åka billigare så då kan man ju åka mer med den samt längre sträckor vilket jag anser är jävligt bra så den bara slipper stå :)
SA4AQS skrev:Trevligt med ljus i spoilern kopplade nyligen in mina fast dina glas var iaf hela ett av mina var spräckta och ena fästet eld skadat men å andra sidan så var de gratis, har länk till monteringsanvisningen i min tråd om du behöver.
Joo de är nice! jasså, då ska jag ta och kika i din tråd!

Inte fått så mycket gjort då jag haft annat att göra!

Skulle felsöka varför den inte startade så satte mig i bilen och kände att de luktade satan i den. så började kolla efter vad de va och de va som jag trodde..

Bild
Syns dåligt på bild men ganska mycket mögel på golvmattan bakom stolen..
Bild
Ena elhissen bak funkade inte så kopplade in en från den vita och den funkade inte heller så måste va nå kabelbrott eller nå.
Bild
Börjat skruva lös extra tanken från den vita då den ska in i 82an
Bild
Även tagit lös pedalstället
Bild
Spekulerade lite i om jag verkligen måste svetsa rosten underifrån och ja tyvärr måste jag de.. och sen kom jag fram till att TDn är jävligt rostig!

Sen har jag även köpt en grej jag behöver lite senare i projektet och de är ganska svårt att få tag i så de va bara slå till då man hittade ett. men vad de är får ni se då jag fått de!

Allt för idag!
Ta ur golvmattorna och tryck in dom i tvättmaskinen så blir det bra och luktar bättre i bilen :)

Ta en titt i min GLT tråd ska du få se på rost om du tyckte det där var illa och då är min galvad :wink:
av Andis
Jiim skrev: använt den som bruksbil tills lådan började jävlas 2001 då ställdes den av och han köpte en nyare 760. så då fick den här bara stå i sommarstället

Och den kommer bli en turbodiesel då 6an drar soppa så in i h-vete, knackar värre än en diesel, tar vatten och går allmänt skit samt att lådan hoppar över 2an. men med dieseln i så kommer man ju åka billigare så då kan man ju åka mer med den samt längre sträckor vilket jag anser är jävligt bra så den bara slipper stå :)

Börjat skruva lös extra tanken från den vita då den ska in i 82an
1. En riktig 760 älskare som hade den :D

2. Skulle det inte vara kul med en nyare diesel i den en D5 eller kanske någon mecedes 6:à diesel kanske. Men klart en annan prisbildning på dom kanske.

3. Extra tank? Hade en 760 extra tank i bagaget? Eller hur fungerade det?

Med vänlig hälsning,
Andis
av Jiim
Japp verkligen!

Joo de hade varit fint! men en D5 (riktiga D5an på 163hk och inte VW motorn på 2,5 liter) lär ju vara ett helvete att få dit då de är common rail och den har massa startspärrar och grejer. går ju att köpa eftermarknadssprut till dom men då kostar de ju där efter! men de hade ju helt klart varit drömmen då dom går bra och billigt. mercedes diesel är fint men då ska de ju va antingen en 6a 12 eller 24v eller en 5a 10 eller 20v. men dom har ju tråget fram på motorn eller vad man ska säga så då måste man modda balken och så. men en 24v med mynä pump och stor turbo hade ju inte varit så tråkigt ;) men börjar kunna D24an ganska bra sen tycker jag dom funkar riktigt bra faktiskt. sen är den jag har i riktigt bra skick och lättstartad framför allt :)

760 kunde man köpa till en 22L tank som ligger under hatthyllan i bagaget som är inkopplad på vanliga tanken så då den är full fylls den andra. tror de är vanligast i Turbo och TurboDiesel bilar
päpplet skrev:Ta ur golvmattorna och tryck in dom i tvättmaskinen så blir det bra och luktar bättre i bilen :)

Ta en titt i min GLT tråd ska du få se på rost om du tyckte det där var illa och då är min galvad :wink:
Jasså de funkar?

Okey min kanske inte var så rostig ändå ;)

Aja en jätteliten update idag!

Efter helgens bravader med 3 dagars drickande så är man lite sliten så har bara blivit lite smågrejer idag!

Bild
Tog bort bakljusen och slipade bort ytrosten där bakom och under!
Bild
Lite zinkspray på de
Bild
Ena sidan
Bild
Andra sidan
Bild
Satt ihop allt igen. inte så snyggt med grått där i skarven, men bättre än att de ska rosta mer
Bild
Passade även på att förlänga positionsljusen
Bild
Dugligt!

Allt för idag!
av Andis
Ahhh så det var så med den extra tanken kul extra option.

Den ser rätt rostfri ut. Kul att den klarat sig så bra.

På tal om lysena inte dum ide det du gjort, men vad tros om ett par 780 lysen :-)
Kanske svåra att få tag i men även dom sena lysena på 760 gillar jag.
Men som sagt ser ju inte fel ut som du gjort nu med :-)

D24 motorn har du fått bukt på att dom gärna ryker så mycket ?
Var länge sen jag åkte en sån nu, kommer ihåg att man tyckte dom lätt lite balt med sitt stressade 6cyl ljud. Visserligen var dom jag åkt duktigt på ställda.

Idag skulle man väll knappt våga åka med så stora moln efter sig, som dom jag åkt släppte efter sig, men klart dieseln är väll renare nu mer kanske ryker mindre då?

Kom på en annan kul ide som inte blir så dyr heller troligen. Vad skulle sägas om en 6,5 turbo diesel cheva motor? Skulle nog göra sig fint i en 760. Inte speciellt höga effekt siffror på dom så blir nog lätt att regga in också. Bara en liten ide fundera på den.

Berätta vidare hur det går med bygget och om du har några spännande recept för att få fin gång på en D24.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Jiim
SA4AQS skrev:Blev snyggt med baklyset har själv funderat på det men med bromsljus i alla lampor :wink:
Vid lite forskning så kom jag fram till att de inte är som på 240 att bromsljuset är vid backljuset, så ska göra så de är bromsljus i alla undre lampor oxå ;)
Andis skrev:Ahhh så det var så med den extra tanken kul extra option.

Den ser rätt rostfri ut. Kul att den klarat sig så bra.

På tal om lysena inte dum ide det du gjort, men vad tros om ett par 780 lysen :-)
Kanske svåra att få tag i men även dom sena lysena på 760 gillar jag.
Men som sagt ser ju inte fel ut som du gjort nu med :-)

D24 motorn har du fått bukt på att dom gärna ryker så mycket ?
Var länge sen jag åkte en sån nu, kommer ihåg att man tyckte dom lätt lite balt med sitt stressade 6cyl ljud. Visserligen var dom jag åkt duktigt på ställda.

Idag skulle man väll knappt våga åka med så stora moln efter sig, som dom jag åkt släppte efter sig, men klart dieseln är väll renare nu mer kanske ryker mindre då?

Kom på en annan kul ide som inte blir så dyr heller troligen. Vad skulle sägas om en 6,5 turbo diesel cheva motor? Skulle nog göra sig fint i en 760. Inte speciellt höga effekt siffror på dom så blir nog lätt att regga in också. Bara en liten ide fundera på den.

Berätta vidare hur det går med bygget och om du har några spännande recept för att få fin gång på en D24.

Med vänlig hälsning,
Andis

Jajjemen! och massa tillbehör är alltid kul tycker då jag :)

Rost finns! dock mest i golvet eftersom den säkerligen stått på gräsmatta på somrarna.

Hmm ja de kanske vore nånting. får ta och kolla lite på de :)

Tycker de blir lite amerika inspiration eller vad man ska säga då dom ofta har positionsljus som går hela vägen

D24an jag ska ha i den här är ju en äkta turbomotor så den har en ALDA klocka på dieselpumpen vilken har funktionen att ställa om pumpen då laddtrycket kommer, alltså ryker den knappt nånting! visst kan de va fränt att de är kolsvart bakom en men de sliter ju på förkammarna och sen drar de bara massa onödig diesel.

En V8 diesel med turbo hade inte varit helt fel, dom knackar riktigt härligt. men tror dom är ganska tunga? vet inte hur framvagnen pallar med de.

Men D24orna har en riktigt vacker sång tycker jag, knackar inte som en stenkross som mercedes kan göra utan knackar fint och mjukt. sen med lite laddtryck får man härlig sång ur dom :)

Är ju då en D24Turbo på 108hk och 205nm jag har i andra bilen men ska dit med en intercooler och då utvecklar dom 122hk och 235nm om jag inte minns helt fel, sen kommer jag ställa på laddtrycket lite så den laddar runt 1 bar (0,7-0,8 orginal). sen ställa pumpen så man får lite effekt men ändå inte drar överdrivet med soppa. blir ju inte nån racemaskin men duger att glida runt med. många maxar ju pumpen och ställer laddet max. men D24orna är känsliga för att gå varma så laddar man mycket och kör dom hårt så är de lätt att toppackningen eller toppen går sönder. sen gillar dom inte att varvas, då dom är egentligen förlängda 4or så har dom alldeles för få överfall så vid mycket varv börjar kamaxeln vobbla och kan till slut gå av vilket resulteras i motorras (vart så på en polares gamla 945 TDIC) och de vill man ju inte då dom inte växer på träd direkt

Aja en liten update!

Hittade felet varför bilen inte startat, tydligen så spökar även den andra startkontankten. satte dit den gamla och den small direkt. så måste hitta en ny startkontakt. kanske är de olika på bensin eller om de är V6 eller nått?

Bild
Min fullösning så bilen går att starta!
Bild
Tagit ur golvmattan
Bild
Fräscht?
Bild
Ventilationshål. kanske därför de börjat mögla eftersom de regnade då vi hämtade bilen och hål i både balk och golv?

Ska försöka bocka till en bit till balken som är dålig och försöka bränna fast med min feltema svets. får se hur de går!

Allt för idag!
av Jiim
Blir en update idag oxå.

Började dagen med att hämta ut ett paket på posten

Bild
Gammalt mätarhus med dieselvarvräknare, inte de vanligaste!
Bild
Börjat ta bort dämpningen
Bild
Blir lite svetsning
Bild
Gjort en bit till balken, är den som ska sitta mot golvet. så är bara sidan av balken eller vad man ska säga kvar sen är de bara svetsa.
Bild
Fick slut på tjock plåt så började riva inredningen
Bild
Grattis..
Bild
Jasså, 82orna hade ventilation för fötterna...
Bild
Ännu mer kex..
Bild
Stor skillnad på blåa och gröna stolar :roll:

Allt för idag!
av Andis
Låter spännande receptet på motorn :-)
Är du i Stockholms trakten någon gång viska till alltid kul att se projektet :-)

Himla idéer en del har att ställa bilar på gräsmattor är ju rena döden för bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]