Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har bara testat att starta från 2:an på min, vill inte slira sönder kopplingen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Har bara testat att starta från 2:an på min, vill inte slira sönder kopplingen.

Nej det är klart, om du måste slira lite redan på 2an så :roll:
Händer rätt ofta att jag glömmer lägga i 1an vid stop(korsningar osv) och startar, för att sedan famla efter spaken "vid 1an" och "jaha, jag startade visst på 2an" :lol:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej inget slirande på kopplingen behövs på tvåan menad bara att jag har inte testat på trean för kopplingens skull :)
av Lillarapunzel
Woho! Äntligen börjar saker gå i rätt riktning! :D
Efter 2 veckors trilskande med Transportstyrelsen har äntligen ägarbytet gått igenom. Dessutom har pappa hittat en lösning på larm-problem; Använd den nyckeln som inte har larmdosa. Så enkelt var det! :lol:

I helgen står mer släpkörning på schemat. Denna gång blir det off-roadkörning, givetvis med full last. Ska vi se om Blå klarar det lika bra som förra helgens "mestadels på landsvägs"-körning :D
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Förstår fortfarande inte varför du kör med bilen med den där kassa remmen..... Du vet att du troligtvis åker på att byta hela motorn om den rasar va?
Va, måste man byta hela motorn?????!!! :-O) :-O) :-O)
Måste säga det till pappa direkt!
Men gick igenom dokumentationen själv nu efter att du påtalade det i helgen. Kamremmen är bytt i februari 2002, när bilen hade gått 10 300 mil. Nu är det april 2016 och bilen har gått 22 8xx mil. Det blir alltså = 14 år och 12 500 mil. Kamremsintervallet ska ju vara 12 000 mil om jag är rätt informerad. Så 500 mil extra är väl inte akut, eller? För pappa tänkte ändå göra en "storservice" på den när han får mer tid i sommar, då ju servicelampan lyser också... Men man kanske ska byta kamremmen innan dess? För Blå kommer att gå med 1330 kg hästsläp i princip varje helg nu i maj och juni...
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Lillarapunzel skrev:
Lucif3r skrev:Förstår fortfarande inte varför du kör med bilen med den där kassa remmen..... Du vet att du troligtvis åker på att byta hela motorn om den rasar va?
Men gick igenom dokumentationen själv nu efter att du påtalade det i helgen. Kamremmen är bytt i februari 2002, när bilen hade gått 10 300 mil. Nu är det april 2016 och bilen har gått 22 8xx mil. Det blir alltså = 14 år och 12 500 mil. Kamremsintervallet ska ju vara 12 000 mil om jag är rätt informerad. Så 500 mil extra är väl inte akut, eller? För pappa tänkte ändå göra en "storservice" på den när han får mer tid i sommar, då ju servicelampan lyser också... Men man kanske ska byta kamremmen innan dess? För Blå kommer att gå med 1330 kg hästsläp i princip varje helg nu i maj och juni...
Finns det inte en bytesintervall pga ålder oxå?
av Lillarapunzel
AndreasThn skrev:
Lillarapunzel skrev:
Finns det inte en bytesintervall pga ålder oxå?
Det vet jag ingenting om tyvärr... På 940 är det mig veterligen 10 000 mil/10 år, men på 850 vet jag bara att det är 12 000 mil...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror att det är så illa att bytesintervallen på 850 är 8år eller 12000mil på min bil (S70) är det 10år eller 16500mil vet inte varför det skiljer för det är väl samma rem? Men som sagt kör du med bilen och kamremmen går av vilket den garanterat lär göra omgående så står du inför ett total haveri med motorbyte som följd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 159
Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]