Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Va säger bilen egna oljenivåmätare i instrumentet bakom ratten?
Inte sett någon sån faktiskt, tror inte min bil har det?
Vart hittar jag om det skulle finnas?

Nu i morse låg nivån på drygt mitten mellan MIN och MAX igen, så de måste nog ha fyllt på för lite olja?
Eftersom jag fyllde på en hel liter igår.
Då har du rätt mängd olja i nu.

Håll in startknappen utan att hålla foten på bromsen så kommer du till tändningsläge II. Då kan du stega igenom "färddatorn" med hjulet på blinkersspaken. Där ska det finnas en meny med oljenivån.
Ja har iaf haft funktionen på C30 D3 -12, V60 D4 -13 och nu på V60 D5 -16. Vissa motorer saknar funktionen men en T6 bör ha det.
Perra83 skrev:Då har du rätt mängd olja i nu.

Håll in startknappen utan att hålla foten på bromsen så kommer du till tändningsläge II. Då kan du stega igenom "färddatorn" med hjulet på blinkersspaken. Där ska det finnas en meny med oljenivån.
Ja har iaf haft funktionen på C30 D3 -12, V60 D4 -13 och nu på V60 D5 -16. Vissa motorer saknar funktionen men en T6 bör ha det.
Ja nu ligger oljan bättre till, ska hålla koll på den då och då nu i början.
Drar dessa motorer någon olja? Som vissa märken/modeller kan göra?

Okej ska kika om jag har det.

Uppdatering: jag verkar inte ha någon form av digital info om oljenivån inne i bilen.
I6 T6 motorn har ingen digital oljenivåvisning.

Jag byter olja var 1000:e mil på min, och då kan den ha dragit 0,5-1L olja. Det har den gjort sedan jag köpte den för 10000 mil sedan.
MartinS skrev:I6 T6 motorn har ingen digital oljenivåvisning.

Jag byter olja var 1000:e mil på min, och då kan den ha dragit 0,5-1L olja. Det har den gjort sedan jag köpte den för 10000 mil sedan.
Okej, tack för infon. Jag kör rätt mycket, drygt 2500 mil per år. Kanske får fundera på ett extra oljebyte per år?
Lemerok skrev:
MartinS skrev:I6 T6 motorn har ingen digital oljenivåvisning.

Okej, tack för infon. Jag kör rätt mycket, drygt 2500 mil per år. Kanske får fundera på ett extra oljebyte per år?
Inte nödvändigt men det kostar så lite. Förr var intervallen 1500mil (långt tillbaka) och många bytte innan dess utan att klaga.
Okej, ja det kanske kan vara värt att kosta på ett extra oljebyte då och då.

Har för övrigt fått verkstadstid på fredag så att Bilia i Uppsala kan montera fast kupévärmaren åt mig.
De bjuder även på en glasbehandling utan kostnad, efter oljestrulet jag skrev om tidigare.
Så det vart bra löst till slut. :)

Börjat planera inför en behandling av lacken så fort som möjligt med, lägga keramiskt som ska skydda och hjälpa till att hålla den fin längre.
Kommer köra en lätt polering med Angelwax Redemption (fint polermedel) och en medel/mjuk rondell.
Sen ska den skyddas med två lager Liquid Elements ECO shield, keramiskt skydd som även privatpersoner kan köpa.
Kommer bli riktigt bra tror jag, återkommer med bilder när det blir dags, kanske blir till helgen. :D
Kupévärmaren monterad idag utan problem.

Glasbehandlingen verkar de ha misslyckats helt med dock, fick den gratis så kommer inte orka klaga, utan får ta och göra det själv istället med Aquapel eller nått, så det blir rätt..
Fanns ingen avrinning alls på rutan.

Nu ska bilen få sig en lätt polering i helgen och ett keramisk lackskydd, så den ska hålla sig fin.
Det blir Liquid Elements ECO Shield, ska kunna hålla 2 år+, blir bra test på min bil som jag kör så pass mycket.

En grej jag undrar:
Vet någon om eller hur jag kan ställa in så att bilen inte låser sig och låser upp sig hela tiden när jag tvättar den? Keyless handtagen som löser ut hela tiden när man tvättar, av högtryck och när man kör med tvätthandske osv. Sen åker ju backspeglarna in och ut då med, lite störande.
Samt att den larmar av och på hela tiden.
Måste jag stänga av keyless samt infällningen manuellt vid tvätt?
Lemerok skrev:Kupévärmaren monterad idag utan problem.

Glasbehandlingen verkar de ha misslyckats helt med dock, fick den gratis så kommer inte orka klaga, utan får ta och göra det själv istället med Aquapel eller nått, så det blir rätt..
Fanns ingen avrinning alls på rutan.

Nu ska bilen få sig en lätt polering i helgen och ett keramisk lackskydd, så den ska hålla sig fin.
Det blir Liquid Elements ECO Shield, ska kunna hålla 2 år+, blir bra test på min bil som jag kör så pass mycket.

En grej jag undrar:
Vet någon om eller hur jag kan ställa in så att bilen inte låser sig och låser upp sig hela tiden när jag tvättar den? Keyless handtagen som löser ut hela tiden när man tvättar, av högtryck och när man kör med tvätthandske osv. Sen åker ju backspeglarna in och ut då med, lite störande.
Samt att den larmar av och på hela tiden.
Måste jag stänga av keyless samt infällningen manuellt vid tvätt?
Lägg nyckeln inne i bilen så låser den inte :)

Synd på glasbehandlingen dock
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]