Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Absolut. Desto fler, desto bättre :wink:

Och ja, vx3 är rätt trevlig. Hade ju sån i min 245a som va en aning småtrimmad. Gick som ett skott.
Även i 940in jag hade var utrustad med b230FB. Rolig bil.
531 + vx3 var ju volvos egna trimkit förr i tiden. Innan man fick för sig att utrusta FB motorerna med det.
Gav ju trots allt drygt 131 kusar.

Dock så har jag provat vx3 förut, så tänkte nu att jag skulle prova en K-kam faktiskt. :roll:
Bjuder väl på lite bilder idag också då!

Bild
Ett stycke nymålat kamdrev.

Bild
Ett stycke 531-topp med K-kam.

Bild
Ett stycke motor som börjar mer och mer likna en motor.

Bild
Måste hitta på någon plugg till det hålet.

Bild
Måste även hitta på en plugg till det hålet..

Dom två hålen sitter ut mot insuget, där kylkanalen för förgasarinsug är. :roll:
Jo, på förgasarinsugen så har du en kylkanal/värmekanal genom hela insuget. Och är därför dom två hålen finns där för att få ut vatten till insuget.
Såg att det sitter pluggar på den gamla toppen så ska nog kidnappa dom om det är skruvpluggar på båda. :wink:
Nåja.

Knackade ur fryspluggen och skruvade ur andra pluggen ur gamla toppen.
Bild

Så nu lär det vara tätt där iallafall.

Bild
Såg även ett annat missöde när ja skulle av med termostathuset, muttern va rätt sliten innan. Men efter jag försökte lossa den så vart det ju inte bättre.

Bild
Sådär ser det ut just nu iallafall.

Toppen ditsatt och åtdragen. Märkte även att jag har sånt lyft i ventilerna med k-kam att dom går under topplocket. Därav kommer det bli rejäl ventilsallad om kamremmen skulle få för sig att hoppa i framtiden. Då jag har plana kolvar. :wink:

:roll:

Märkte även att b230 kamremskåpa inte passar mot bröstkåpan på b23. Så nu måste jag jaga rätt på en sån också. Sen återstår väl bara lite småprylar så är det startklart sen.
Det är jättekul med runda muttrar. Låter den sitta där den sitter tills jag får en anledning att byta den.

Försökt tvättat topplocket med biltemas "superavfettning" men det var ju ingen höjdare när det bara finns kallvatten att tillgå.
Har iofs lite småplaner på att fixa iordning en till topp som ska portas och planas och lite sånt lull-lull så kanske åker på en lite finare sen.
Annars går det ju även att tvätta av den med motortvätt när allt sitter i bilen sen. :wink:
Låta den sitta tills du behöver byta den :lol: Den dagen du behöver byta den kommer du svära arslet av dig för att du inte böt den tidigare :lol:

Du kan ju annars tvätta av toppen med typ T-röd, sen spraya på lite ljust zink.
Det gjorde jag på kamkåpan på V70in, "skulle bara testa", och det skiten ser fortfarande ut som nytt 1½ år senare, trots det obefintliga grundarbetet :lol:
Ja, nu har jag skjutit upp dethär bytet för länge ändå.
Tänkte att motorn skulle sitta i körklar i helgen, men blev andra äventyr istället.

Måste ändå leta rätt på en kardan också. Samt en kamremskåpa. :roll:
Och vad gäller toppen så får den vara som den är nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Med det felmeddelandet borde det finnas felkod men[…]