Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442875
frasse4 skrev:Kul att se att det rör på sig, du sparar ju lite plats genom att ha servopumpen med integrerad reservoar. På min 940 sitter AC på samma plats men generatorn och servopumpen har bytt plats
Det rör på sig ja, men det är myyyycket kvar haha. Precis, nu har jag lite mer utrymme bakom batteriet. Inte för att jag vet vad jag ska göra med det, men bra att ha haha.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1443900
Jag har väntat på att kunna ta bort kondensorn men för att kunna göra det behövde jag en tigersåg. Skruvarna/muttrarna var alldeles för rostiga och när jag försökte skruva på dem så började hela fästet i kondensorn att ge vika. En tigersåg skulle göra susen helt enkelt. I dag for jag i väg till ett garage några kilometer bort där jag förvarar en del verktyg och bilgrejer som jag inte använder för stunden och hämtade tigersågen. Dock innan jag vevade igång den så ville jag testa en sista gång med en hylsa nu när jag har köpt en hylsnyckelsats med lite fler hylsor. En 3/8-hylsa passade nämligen bättre än en 10 mm. Det ska säkert egentligen vara 10 mm men muttrarna var väldigt rostiga och har garanterat minskat lite i storlek. Återigen började fästet i kondensorn att ge vika, men jag råkade stöta till hela kondensorn och vips så var den helt plötsligt lös nedtill. Vad bra, då slapp jag använda tigersågen. Kvar var bara att lossa de två skruvarna som sitter på sidorna, och sen gick det fint att få ner kondensorn. Jag undrar dock om det ska vara så att kondensorn bara vilar löst på gummikuddar mot kylarbalken eller om det är så att skruvarna har rostat av helt? I GCP:s katalog ser det ut som att det är en gummikudden med en genomgående pinnskruv och det hela skruvas fast med muttrar i vardera ände, och på bilen sitter det muttrar där, men de är oerhört rostiga.


Bild


Bild


Här är nya hylssatsen! Det var hög tid att jag skaffade mig en egna hylssats som dessutom är ordentligt utrustad. Detta är något jag egentligen borde ha köpt för flera år sedan, men bättre sent än aldrig.


Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1443901
Nu behöver jag er hjälp!

Det enda som är kvar att ta bort från donatorbilen förutom torpedplåten är kablaget. Har ni några tips på hur jag ska gå till väga med det? Vad jag kan se är det tre kontakter i motorutrymmet samt så är det några kablar inne i kupén. Jag har börjat att lirka loss ena kabeln som går till någon kontakt i ett AC-rör nere vid generatorn, men vid batterihyllan så försvinner kabeln in i en kabelstrumpa tillsammans med fler kablar. Det verkar bara bli värre och värre desto längre in mot kupén kabeln går. Hur får jag loss dessa kablar på enklaste vis? Klippa av kontakterna och dra eget kablage, eller klippa upp kabelstrumporna och försöka lirka ut de kablarna jag vill ha?


Bild
Den här kontakten sitter nere vid generatorn. Ni kan se på bilden hur den går igenom en klamma och sen försvinner in under vänster stötdämpartorn.


Bild
Den här kontakten sitter i torkfiltret.


Bild
Till AC-kompressorn går det en endaste liten kabel; den gröna som ni kan se på bilden. Den försvinner in i den tjocka kabelhärvan som är på bilden.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1443920
Jag skulle nog dra en ny kabel. Det är en lång slinga. Från Reläet som styr magnetkopplingen på kompressorn går den gröna kabeln via tryckkontakterna i serie ner till magnetkopplingen på kompressorn. För att magnetkopplingen ska dra krävs alltså signal från reläet, samt att båda tryckkontakterna ligger inom rätt tryckområde.

Utöver detta så ska även elfläkten starta när ACn är på. Är det en separat liten fläkt framför kylaren som på tidiga 940 eller är det bara en elfläkt?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1443926
frasse4 skrev:Jag skulle nog dra en ny kabel. Det är en lång slinga. Från Reläet som styr magnetkopplingen på kompressorn går den gröna kabeln via tryckkontakterna i serie ner till magnetkopplingen på kompressorn. För att magnetkopplingen ska dra krävs alltså signal från reläet, samt att båda tryckkontakterna ligger inom rätt tryckområde.

Utöver detta så ska även elfläkten starta när ACn är på. Är det en separat liten fläkt framför kylaren som på tidiga 940 eller är det bara en elfläkt?
Hmm, det får nog bli till att dra nytt kablage då. Det låter som att det är riktigt komplicerat att ta bort det gamla kablaget. Var sitter reläet som styr magnetkopplingen?

Det sitter ingen elfläkt på dessa bilar. Tror att det bara fanns på senare modeller och bilar som levererades till varmare länder. Avsaknaden av elfläkt gör det hela lite enklare i alla fall. Jag tror att jag har ett elschema på turbobricks-forumet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1443992
JAG skulle sprätta upp strumpan och dela upp kablaget så jag får loss det jag behöver, oavsett om det innebär mer jobb jämnfört med att dra nytt. Men det är som sagt jag det :-) Det är även fullt möjligt att när jag väl hade kablaget ute skulle jag dra nytt iaf :P Men då har man orginalet att dubbel och trippel-checka med så det inte råkar bli fel.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1443999
Lucif3r skrev:JAG skulle sprätta upp strumpan och dela upp kablaget så jag får loss det jag behöver, oavsett om det innebär mer jobb jämnfört med att dra nytt. Men det är som sagt jag det :-) Det är även fullt möjligt att när jag väl hade kablaget ute skulle jag dra nytt iaf :P Men då har man orginalet att dubbel och trippel-checka med så det inte råkar bli fel.
Ja jag funderade på om jag skulle göra så. Är kanske lättast att dra nytt om jag har det gamla att utgå ifrån. Jag ska nog prova att sprätta upp kabelstrumporna och försöka få ut dem så gott det går.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1444009
Kanske lite hjälp :)
AC1.png
AC1.png (18.24 KiB) Visad 871 gånger
AC2.png
AC2.png (12.32 KiB) Visad 871 gånger
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1444018
Tack! De där bilderna kan nog hjälpa! Även om utförandet i min bil skiljer sig lite så är nog principen den samma för kablaget. Var fann du de där bilderna? I GCP:s katalog? Det ser ju inte så hemskt ut när man bara ser det sådär haha.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1444057
Jag har en gammal virtuell dator som det ligger en version av Vadis på (föregångaren till Vida).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Hej igen, Nämen precis min tanke. Var mest in[…]

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]