Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jättekomplicerat... Det kan jag aldrig tro... Men det är ju iofs tämligen omöjligt att svara på när det inte är orginal, och kan vara kopplat precis hur som helst. :|
Men det är väl bara att skriva ut ett elschema och börja gräva bland alla kablar :roll:

Och ja, jag fick min T5a rätt billigt, då ägaren trodde att dom fel som fanns skulle vara betydligt dyrare :P Behövdes 1 ny styrled, en flaska 5-56 och kylarvätska :lol: Utöver det har det behövt nya lyktor året efter och ett hjullager. Och nu i vintras tog jag mig i kragen och böt kamremmen, som var välbehövligt. Och nu måste jag byta oken bak då kolvarna sitter där dom sitter :roll:
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Jättekomplicerat... Det kan jag aldrig tro... Men det är ju iofs tämligen omöjligt att svara på när det inte är orginal, och kan vara kopplat precis hur som helst. :|
Men det är väl bara att skriva ut ett elschema och börja gräva bland alla kablar :roll:

Och ja, jag fick min T5a rätt billigt, då ägaren trodde att dom fel som fanns skulle vara betydligt dyrare :P Behövdes 1 ny styrled, en flaska 5-56 och kylarvätska :lol: Utöver det har det behövt nya lyktor året efter och ett hjullager. Och nu i vintras tog jag mig i kragen och böt kamremmen, som var välbehövligt. Och nu måste jag byta oken bak då kolvarna sitter där dom sitter :roll:
Ja...Var tydligen installerat av "firman på hörnet" ute i o-bygden någonstans, 2003. :lol:
Men jag tittade faktiskt lite snabbt på det idag, och det är 2 kablar som går till en dosa som sitter i nedre vänstra hörnet på vindrutan. Samma kablar verkar återkomma precis "längst in" vid "motorhuvs-kanten" (mot vindrutan alltså). Om man klipper av kablarna på båda de ställena lär de ju inte bli värre iaf, tänker jag. Men så är jag lite halvt desperat också :lol:

Det låter ju väldigt bra! Och jag som tyckte att vi fick denna för inga pengar alls... :mrgreen: Tror jag just fick lite av det som brukar kallas "perspektiv"....
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Klipp inga kablar på måfå utan var säker på att det är rätt kablar innan du klipper dom.
av Lillarapunzel
Idag har Blå (som den har kommit att kallas, i brist på annat) fått vara ute på äventyr! Idag har den nämligen fått dra hästsläp för första gången, troligtvis första gången någonsin också. Trots relativt lång resa (1 h) på relativt dåliga vägar, gick det riktigt bra! Jag skulle faktiskt vilja påstå att den går bättre med hästsläp än vad Skrot-Skodan (Skoda Octavia Combi 4x4 -14) gör. Och den är ändå 18 år nyare och har många fler finesser än den här... Tragiskt egentligen! :roll:
Bjuder på en liten bild också.

Bild
av Schmoyoho
Får jag fråga i vilket avseende du tycker en framhjulsdriven bil med 20 år på nacken är bättre än en fyrhjulsdriven bil från 2014? Missförstå mig rätt, jag har inte mycket intresse för skoda men rent objektivt har jag svårt att tro på det. Du kanske bara trivs bättre i volvon helt enkelt...?
av Lillarapunzel
Schmoyoho skrev:Får jag fråga i vilket avseende du tycker en framhjulsdriven bil med 20 år på nacken är bättre än en fyrhjulsdriven bil från 2014? Missförstå mig rätt, jag har inte mycket intresse för skoda men rent objektivt har jag svårt att tro på det. Du kanske bara trivs bättre i volvon helt enkelt...?
Well, well...
Alla nackdelar med Skodan (i allmänhet, blir x100 så jävligt när man dessutom har ett släp bakom)
- Adaptern, eller möjligen själva anslutningen i bilen, till dragkroken funkar inte. Vi köpte en ny adapter förra året, men problemet kvarstod...
- Bullrar, rycker och vibrerar något fruktansvärt när man kör. Nästan så man blir rädd när man kör med släp, för att den rycker/vibrerar så hemskt att den nästan "slår" på vissa varvtal.
- Svårstartad vid rödljus och dylikt, tjuvstannar ofta.
- Väldigt seg i uppförsbackar, orkar nästan inte.

Och så alla fördelar med Volvon
- Adaptern och allt som har med dragkroken att göra funkar prickfritt.
- Går lätt, mjukt och tyst.
- Inte svårstartad någonsin.
- Överhuvudtaget inte seg, ens i brantare uppförsbackar med dåligt underlag (testade senast idag).

Edit: Det är inte för inte som den kallas för "Skrot-Skodan", sina 2 år och 2 dagar till trots.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att du bara vågar plåga bilen så mycket med den kamremmen..........................

Gamla volvo's är bra dragbilar. Det handlar inte alltid om antal drivande hjul, max vrid eller max hk...
Jag tycker nya bilar överlag är nergraderingar just vid släpdragning, det är för mycket onödigt trams som har en negativ inverkan, t ex dynamisk effekt, automatisk 4WD-styrning, automatisk avstängning av motorn vid rödljus osv osv. Säkert mycket en vane sak, men varför ska man behöva vänja sig vid nått som är sämre, när man lika gärna kan hänga på släpet på en äldre volvo och bara tuta och köra, utan att slåss med massa elektronik som har en helt annan åsikt om var, när och hur t ex effekten ska levereras :roll:

Just 10V-motorn har f.ö. sitt maxvrid relativt långt ner i registret, vilket är perfekt för segdragningar. Tycker faktiskt dom är mer lämpliga än GLT att dra släp med, då GLT(iaf upp t om -98) har sin max effekt så fruktansvärt högt upp i registret. Turbo's är såklart i en klass för sig :)
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Att du bara vågar plåga bilen så mycket med den kamremmen..........................

Gamla volvo's är bra dragbilar. Det handlar inte alltid om antal drivande hjul, max vrid eller max hk...
Jag tycker nya bilar överlag är nergraderingar just vid släpdragning, det är för mycket onödigt trams som har en negativ inverkan, t ex dynamisk effekt, automatisk 4WD-styrning, automatisk avstängning av motorn vid rödljus osv osv. Säkert mycket en vane sak, men varför ska man behöva vänja sig vid nått som är sämre, när man lika gärna kan hänga på släpet på en äldre volvo och bara tuta och köra, utan att slåss med massa elektronik som har en helt annan åsikt om var, när och hur t ex effekten ska levereras :roll:

Just 10V-motorn har f.ö. sitt maxvrid relativt långt ner i registret, vilket är perfekt för segdragningar. Tycker faktiskt dom är mer lämpliga än GLT att dra släp med, då GLT(iaf upp t om -98) har sin max effekt så fruktansvärt högt upp i registret. Turbo's är såklart i en klass för sig :)
Blå klagade iaf inte över de 1330 kg den fick dra idag haha :roll:
(1330 kg = Släpet 760 kg + Herr Häst 570 kg)

Så jäkla mitt i prick! (W) (W) (W)
Kunde inte sagt det bättre själv!

Kan säkert stämma! Tycker just att segdragningen verkar utmärkande bra för denna!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Volvos femcylindrig motorer är underbara bara att släppa upp kopplingen på ettan och den drar glatt iväg detsamma går med tvåan men man får segdra lite på kopplingen medans andra motorer får man glatt gassa om man vill komma någon vägen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:detsamma går med tvåan men man får segdra lite på kopplingen

Det beror helt på motor. Min 2.0a kan jag starta normalt på på 2an, 3an därimot får man segdra lite lite på kopplingen. Går även starta på 4an, men då får man slira lite :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 159
Bästa mobilhållare till V60 -24?

Som JHg skrev, Brodit is the shit.

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]