Börjar med att besvara frågan om batteri.
Jahopp, då vi ändå skulle åka och lämna hunden på kennel över helgen slank jag in i en affär och inhandlade ett nytt batteri! Det blev ett Energizer på 75Ah/680CCA. Kanske tog i liiiite med siffrorna :lol: Kostade 1300... Får se hur länge det batteriet håller, kanske för flera framtida bilar, tillochmed
Känns lite som att man börjar behandla bilen som en bortskämd hund... Snart köper jag väl minsta grej ny och häller i olja för 600kr/litern. Det är nog dags att skaffa ett ordentligt jobb snart, kan bli dyrt detta.
Idag (fredag femte februari, snart är tråden i realtid!) har jag spenderat runt fem timmar i garaget.
Satt i det nya batteriet.
Fy fan vad det ser ut... Ser fram emot att gå bärsärk med allt man kan städa en bil med.
Motorskyddet ser tråkigt ut och ska också fixas, inte helt säker på om det blir en annan färg eller hur jag ska göra än.
Sprejade lite i sockeln till skyltbelysningen så det slutar glappa... Och så var det den där bakdörren också. Då jag aldrig har demonterat en dörrsida innan tog jag det försiktigt, klurade massa på hur det sitter ihop. Det är ju dock ganska simpelt, två paneler som ska ut och en plastbricka som ska loss, sen är det bara att bända och dra!
Fick loss sidan efter en stund och började titta på låset. Tog bort skyddet så jag kom åt armen och låskistan.
Fram med allt man har och spreja så in i helvete! :D
Efter att ha brottats med det en bra stund verkade det som att jag hade fått det att funka.
Iallafall några gånger, sedan ville låset inte låsa upp längre. Sprejade mer, i låst och upplåst läge, hjälpte till att dra i armen några gånger innan jag lät den gå för sig själv och samma visa igen, funkar några gånger och sedan inte. Kom fram till slutsatsen att det är något inne i själva låskistan som kärvar :( Vilket innebär att jag inte tänker bråka mer med det, iallafall inte idag. Huvudsaken är att det bara kärvar när man ska låsa upp, att låsa funkar alltid, vilket är mer det man vill.
Vem behöver tjej när man har en katt som väntar på en när man kommer in?
Var ute och hämtade en sladd till mobilen som låg i bilen, bakdörren låser upp nu :D Bara hoppas att den fortsätter att göra det så har jag faktiskt lagat något helt själv på en bil :shock: tror det är första gången.
Någon som har tips på vad mer man kan göra om det kärvar snart igen? Låskistan kommer man väl inte åt att öppna hur man än bär sig åt, och damasken vill jag helst inte skära upp för att komma åt och smörja, den sitter ju där av en anledning.
Dock blinkar det inte till när man låser/låser upp, ska kolla på huvlåset snart.
Biltemas batteri funkar ju säkert, men inte lika länge enligt diverse tester. Bättre att sätta i något som man vet har bättre kvalitet, får se hur länge detta håller.
Ska kolla färgkoden så jag helt säkert får rätt färg, ska bli riktigt kul att göra henne fin igen. Sen lär det ju bli en del andra grejer när man ändå är där grejerna finns. :mrgreen:
Redigering: Fick idag mail om att LED-lampor till skyltbelysningen är påväg! Snart blir det roligt :D