Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
NightcoreFtw skrev:
svergie2 skrev:Riktigt intressant tråd, ska bli kul att följa! :) Bilder på inredningen?
Roligt att höra att du tycker det är spännande!
Bilder på inredningen kommer, just nu är det inte så vackert eftersom jag fortfarande inte har städat... :oops:
Men så fort hon går igenom besiktning så blir det all form av städning!
Haha, okej får väl vänta ett tag då ;)
av NightcoreFtw
Nu är då februari här och det har inte hänt så mycket med bilen. Jag får dock låna garage, så hon slipper stå ute när det stormar och har sig, vilket känns väldigt bra.
Åkte i måndags (första februari) till en kille en lite bit utanför staden som håller på med bilar åt folk hela dagarna (han är förövrigt 68 år gammal, inte illa pinkat) och pratade lite om svetsningen. Efter inspektionen av det stundande jobbet kommer kommentaren "det är en T4, rätt bra drag i dem!" Stolt över tjejen som man är spricker man upp i ett leende och svarar "den ska vara chippad till runt 250 hästar. Tycker så jäkla mycket om den här bilen." Han skulle iallafall beställa hem en tröskel och så får jag ställa dit bilen på måndag nästa vecka. Känns riktigt bra att äntligen få det gjort så man kan använda bilen.
Kollade runt efter färg man kan dra på efteråt och ser till min stora lycka att Biltema har färg som ska vara densamma som originalfärgen, så det blir att fixa till all lacksläpp. Rosa kan bli riktigt fin om ett par veckor. :D
Var på AD och köpte glödlampor till skyltbelysningen som jag fick in efter lite brottande med plastplupparna som håller uppe klädseln i bagageutrymmet och går sönder så fort man tar i dem... Hittade två glödlampor som definitivt har gjort sitt, stoppade i de nya och kollade så det blev bra.
Lyser gör det ju, men visst är det mycket snyggare med vita LED-lampor? ;) Så det blir att titta runt efter sådana att stoppa i istället så blir bilen ÄNNU snyggare.
Dock så märkte jag också att det inte lyste så starkt i bilen efter att jag hade hållt på en stund och när jag provade att starta den så hände inte så mycket. Då jag har laddat batteriet för två veckor sedan blir det att köpa ett nytt någon gång i veckan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är alltid lika roligt att höra när någon bara brister ut nämen oj du har den och den motorn i bilen eller vilket fint skick du har på bilen :)

Gött att Biltema har den rätta kulören till bilen en annan har en mer ovanlig färg och då har såklart Biltema inte den färgen :roll: Du kollade väl vad bilen har för färgkod så att du inte tar första bästa färgburk som ser ut att matcha bilen.

Ja det är mycket snyggare med led i skyltbelysningen dom tål ju alla smällar som blir när man stänger luckan vanliga glödlampor håller inte speciellt länge där. Förvånad över att mina glödlampor fortfarande är hela där ska bli led där sen när dom tackar för sig :D

Ja det batteriet är tok slut om det bara var innerbelysningen som lyste medans du grejade. Vet inte vad du hade tänkt att köpa för batteri men ett Volvo original batteri är inte så dyrt och sköter man det rätt så håller det i minst 8år om inte längre innan det blir så dåligt som det du har nu.
Tror att Volvo tar runt 1000lappen för ett batteri medans Biltema tar 600-800kr du får ett mycket bra kvalitéts batteri hos Volvo. Jag har hört men det var några år sedan att biltemas batterier var totalt värdelösa vissa hade färgen lossnat på och man kunde se att det bara var övermålat med grå färg på ett gammalt batteri :x Vet inte hur bra Biltemas batterier är nu för tiden :|
av NightcoreFtw
Börjar med att besvara frågan om batteri.

Jahopp, då vi ändå skulle åka och lämna hunden på kennel över helgen slank jag in i en affär och inhandlade ett nytt batteri! Det blev ett Energizer på 75Ah/680CCA. Kanske tog i liiiite med siffrorna :lol: Kostade 1300... Får se hur länge det batteriet håller, kanske för flera framtida bilar, tillochmed
Känns lite som att man börjar behandla bilen som en bortskämd hund... Snart köper jag väl minsta grej ny och häller i olja för 600kr/litern. Det är nog dags att skaffa ett ordentligt jobb snart, kan bli dyrt detta.

Idag (fredag femte februari, snart är tråden i realtid!) har jag spenderat runt fem timmar i garaget.
Satt i det nya batteriet.
Bild

Fy fan vad det ser ut... Ser fram emot att gå bärsärk med allt man kan städa en bil med.
Motorskyddet ser tråkigt ut och ska också fixas, inte helt säker på om det blir en annan färg eller hur jag ska göra än.
Sprejade lite i sockeln till skyltbelysningen så det slutar glappa... Och så var det den där bakdörren också. Då jag aldrig har demonterat en dörrsida innan tog jag det försiktigt, klurade massa på hur det sitter ihop. Det är ju dock ganska simpelt, två paneler som ska ut och en plastbricka som ska loss, sen är det bara att bända och dra!
Bild

Fick loss sidan efter en stund och började titta på låset. Tog bort skyddet så jag kom åt armen och låskistan.
Bild
Bild

Fram med allt man har och spreja så in i helvete! :D
Efter att ha brottats med det en bra stund verkade det som att jag hade fått det att funka.
Iallafall några gånger, sedan ville låset inte låsa upp längre. Sprejade mer, i låst och upplåst läge, hjälpte till att dra i armen några gånger innan jag lät den gå för sig själv och samma visa igen, funkar några gånger och sedan inte. Kom fram till slutsatsen att det är något inne i själva låskistan som kärvar :( Vilket innebär att jag inte tänker bråka mer med det, iallafall inte idag. Huvudsaken är att det bara kärvar när man ska låsa upp, att låsa funkar alltid, vilket är mer det man vill.

Vem behöver tjej när man har en katt som väntar på en när man kommer in?
Bild

Var ute och hämtade en sladd till mobilen som låg i bilen, bakdörren låser upp nu :D Bara hoppas att den fortsätter att göra det så har jag faktiskt lagat något helt själv på en bil :shock: tror det är första gången.
Någon som har tips på vad mer man kan göra om det kärvar snart igen? Låskistan kommer man väl inte åt att öppna hur man än bär sig åt, och damasken vill jag helst inte skära upp för att komma åt och smörja, den sitter ju där av en anledning.
Dock blinkar det inte till när man låser/låser upp, ska kolla på huvlåset snart.

Biltemas batteri funkar ju säkert, men inte lika länge enligt diverse tester. Bättre att sätta i något som man vet har bättre kvalitet, får se hur länge detta håller.
Ska kolla färgkoden så jag helt säkert får rätt färg, ska bli riktigt kul att göra henne fin igen. Sen lär det ju bli en del andra grejer när man ändå är där grejerna finns. :mrgreen:

Redigering: Fick idag mail om att LED-lampor till skyltbelysningen är påväg! Snart blir det roligt :D
Senast redigerad av 1 NightcoreFtw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om jag vore dig så skulle jag antingen byta ut det öppna sportluftfiltret mot ett insatssportluftfilter alltså ett sådan du lägger i original luftfilter box. Eller så skulle jag se till att skärma av det öppna filtret som det ser ut nu så suger den mestadels varmluft och du förlorar effekt motorn vill ha kallluft :D.

Roligt att du lyckades laga låset det ska gå att öppna låskistan om jag minns rätt. Det är lite kugghjul i plast där inne som säkert går trögt efter alla dessa år.
av NightcoreFtw
DayDreamer skrev:Om jag vore dig så skulle jag antingen byta ut det öppna sportluftfiltret mot ett insatssportluftfilter alltså ett sådan du lägger i original luftfilter box. Eller så skulle jag se till att skärma av det öppna filtret som det ser ut nu så suger den mestadels varmluft och du förlorar effekt motorn vill ha kallluft :D.

Roligt att du lyckades laga låset det ska gå att öppna låskistan om jag minns rätt. Det är lite kugghjul i plast där inne som säkert går trögt efter alla dessa år.
Låset har verkligen irriterat mig (de få gånger man ska ha in någon i baksätet) och de sista gångerna jag tittade på det innan jag bestämde mig för att ta itu med det har det inte ens funkat att hjälpa till att dra upp pinnen, så kärvat var det.
Tar man bort nästa del (innerdelen av plåtdelen av dörren) om man ska åt kistan? Tappar man något när man håller på där är det inte roligt :P
Luftfiltret ska definitivt bytas, det är K&N så det är inoljat. Inte så sugen på att offra en LMM till :P
De som satte in det öppna filtret försökte väl skärma av genom att lämna botten av originalboxen där men det ser ju förjävligt ut.
Är det bara att tillverka egen avskärmning då? Har inte riktigt grejer till att fixa det så det kan ta ett tag innan det händer.
Alternativet är att hämta en luftbox från skroten, fast då hör man ju inte turbon och dumpen lika väl 8)
Är skillnaden i effekt mellan avskärmning/insatsfilter försumbar? Känns ju som att en box är mer restriktiv än ett öppet filter, i mitt huvud iallafall :D
Men bra att du nämner det, då blir det mer att meka. :mrgreen:

Hittade detta på Bildelsbasen, från en 2.0t -99. Men det är väl ingen skillnad på själva motorrummen, så det borde passa?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=30461228
Användarvisningsbild
av DayDreamer
NightcoreFtw skrev:
DayDreamer skrev:Om jag vore dig så skulle jag antingen byta ut det öppna sportluftfiltret mot ett insatssportluftfilter alltså ett sådan du lägger i original luftfilter box. Eller så skulle jag se till att skärma av det öppna filtret som det ser ut nu så suger den mestadels varmluft och du förlorar effekt motorn vill ha kallluft :D.

Låset har verkligen irriterat mig (de få gånger man ska ha in någon i baksätet) och de sista gångerna jag tittade på det innan jag bestämde mig för att ta itu med det har det inte ens funkat att hjälpa till att dra upp pinnen, så kärvat var det.
Tar man bort nästa del (innerdelen av plåtdelen av dörren) om man ska åt kistan? Tappar man något när man håller på där är det inte roligt :P
Luftfiltret ska definitivt bytas, det är K&N så det är inoljat. Inte så sugen på att offra en LMM till :P
De som satte in det öppna filtret försökte väl skärma av genom att lämna botten av originalboxen där men det ser ju förjävligt ut.
Är det bara att tillverka egen avskärmning då? Har inte riktigt grejer till att fixa det så det kan ta ett tag innan det händer.
Alternativet är att hämta en luftbox från skroten, fast då hör man ju inte turbon och dumpen lika väl 8)
Är skillnaden i effekt mellan avskärmning/insatsfilter försumbar? Känns ju som att en box är mer restriktiv än ett öppet filter, i mitt huvud iallafall :D
Men bra att du nämner det, då blir det mer att meka. :mrgreen:

Hittade detta på Bildelsbasen, från en 2.0t -99. Men det är väl ingen skillnad på själva motorrummen, så det borde passa?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=30461228
Ja du lär få ta bort innerdelen på dörren för att komma åt kistan.

Ja det går säkert att tillverka egen avskärmning har dock ingen aning om hur man gör på bästa sätt :|. Jag föredrar insatsfilter då dom är mer skyddade och det ser snyggt ut med original luftfilterbox. Det som jag antar att du får ut mest effekt av är ett insatssportluftfilter direkt i original boxen du lär höra turbon och dumpljudet då också. Ja jag tror att det är samma luftfilterbox för 2,0t är väl bara en lätt trycksturbo mot T4 som är en full tryckare.
av NightcoreFtw
NU är tråden i realtid! Äntligen :D

Lämnade bort bilen igår att bli svetsad, känns inte rätt att lämna den till någon annan att fixa :/
Men jag skulle förmodligen kunna komma och hämta bilen redan dagen efter, så om ett par dagar kanske det blir besiktning igen!

Så var det dags! Åkte i mors lilla Atos och tog ut pengar och sen bar det av till att hämta bilen.
När vi kom dit höll mekanikern på att... Sätta bogserlinor på Rosa. Vad har han gjort nu? Skjutit en kolv när han har provkört? ?:-/

Nej, han hade bara inte fått igång bilen. Jag får nog lära mig att ingen vet hur immobilizern funkar... Inte ens folk som hållit på med bilar hela livet.
Men å andra sidan är väl det bra, eftersom ingen kommer kunna stjäla bilen :D
Svetsjobbet ser riktigt bra ut och kostade under 4000, inklusive plåt för 1500. Nöjd. :)
Tackade och betalade, satte mig i bilen och åkte hem.

När jag kom hem hade det trillat ner en liten present i brevlådan!
Bild

Bild

Dessa ska monteras som regnrbelysning ikväll så man kan se skillnaden i mörkret :D
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]