Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Nu när det börjat snöa här i Sthlm, så har jag en liten undring.
De vinterdäcken som följde med Blå är märkta "1996/10", vilket antagligen betyder att de är 20 år och 1 månader gamla... Men de verkar vara i fint skick, har bra mönsterdjup osv. Det är inget problem att använda de va?
av Exyzäta
Lillarapunzel skrev:Nu när det börjat snöa här i Sthlm, så har jag en liten undring.
De vinterdäcken som följde med Blå är märkta "1996/10", vilket antagligen betyder att de är 20 år och 1 månader gamla... Men de verkar vara i fint skick, har bra mönsterdjup osv. Det är inget problem att använda de va?
Precis lika gamla och fina som bilen i övrigt så kör på bara, vad kan hända med den farten bilen klarar att prestera så blir det en bucklig framskärm på sin höjd.

Det är väl ungefär lika farligt som att använda kondomer med utgånget bäst-före-datum? Lite torrsprickor gör väl inget? ;-)
Senast redigerad av 1 Exyzäta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:Nu när det börjat snöa här i Sthlm, så har jag en liten undring.
Visst om du vill åka baklänges i en uppförsbacke så kan jag rekommendera dessa däck. 20 år gamla vinterdäck dom är nog torrare än vad det är i öknen :shock: :mrgreen: Kolla på någon lokal skrot ifall dom har några vinterdäck, dom brukar inte vara så dyra där :)
Mina vinterdäck som följde med bilen är 6år gamla och är rena skiten, igår kväll var det blixt halka på vägarna här med snö och jag körde på mina sommardäck som är 1,5år gamla, det var fasen så mycket bättre grepp i sommardäcken än dom gamla vinterdäcken, har köpt nya vinterdäck nu men inte fått dom än :)

Så mitt råd till dig är kör på sommardäcken i vinter :mrgreen: :-)-) NÄÄÄÄÄ skämta bara kolla på blocket eller någon skrot efter vinterdäck då dessa 20 år gamla däcken är en livsfara att åka omkring med.
av Rådlös
I ett led att försöka lära Lillarapunzel lite om bildäck, så förtydligar jag det som övriga debattörer har skrivit här. Gamla bildäck är dåliga bildäck oavsett mönsterdjup eller annat!
Det är så här att gummi hårdnar med tiden. Det går knappast att motverka. "Det bara är så!" Gummit blir till slut hårt som "björkved" och det kommer inte att fungera i snö. Gör det enkla experimentet att gå med träskor på blankis eller osandad packad snö, men sätt på dig en hjälm först! En cykelhjälm borde fungera. Kanske även en ridhjälm?
Är det dubbdäck eller dubbfria däck?
Användarvisningsbild
av crumpets
Vill påminna alla om att hålla en schysstare ton här framöver. Ok att trådskaparen har lite udda idéer men det finns ingen anledning att vara taskig i sina tillrättavisanden.
av Lillarapunzel
@White @Exyzäta @Daydreamer @Luci3r @Rådlös

Tack för tipset! :)
Det är icke-dubbade däck.
Pappa krängde iaf på dessa nu i helgen, och hej vilken sladd bilen fick... :???:
Vi bor där det är rätt backigt, och i de nedförsbackarna tackade han gudarna för ABSen och anti-sladden, för bilen kanade rätt bra.......
Enligt pappa kan det blivit som ovanstående för att gummit blivit lite gammalt.... :lol:
Tror vi byter tillbaka till sommardäcken tillsvidare :lol: Dessa är märkta "2012/06", så de måste ju vara mer än lovligt ok?

Appropå gamla vinterdäck...Pappa har ju en 740 GL -90, som ju rullat 10 500 mil, och bara 500 av dessa mellan 1998-2013. Vinterdäcken, som användes t.om. förra vintern, var märkta "1990/12"......................................
Sommardäcken, som funkar alldeles utmärkt är från "1997/08", m.a.o lika gamla som mig :D
  • 1
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 159
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30