Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Malmstroem skrev:Lilla blå, som kostade 8000:-, har hållit i mer än ett halvår. Det ger en en värdeminskning på en dryg tusenlapp i månaden. Rent ekonomiskt är det inte fel att köra den till den rasar.

Min XC70 kostar mig ungefär 4000:- i månaden. Ibland funderar jag på att göra som Lillarapunzel och skaffa något billigt och köra tills det rasar -- med bara minimalt "underhåll" under tiden. Jag har gjort det tidigare, men har nu valt att lägga mer på bilen för att minska sannolikheten att bli stående.

Om nu Lillarapunzel väljer att strunta i att underhålla sin bil, så är den enda valida anmärkningen jag kan se att hon genom att köra omkring i en skrothög som kan rasa utsätter andra för fara. Personligen ser jag den risken som oerhört liten relativt alla andra faror som finns på våra vägar, med de som kör alldeles för fort och utan avstånd till omgivande trafik. Men jag kan förstå om någon har svårare att acceptera det -- även om jag finner det att vara något av att sila mygg och svälja kameler.

Bilen rullar ännu. Den verkar dock inte vara frisk. Om jag ska vara krass så kan nog det kamremsbyte som alla tjatat om varit rent bortkastat -- bilen ser ut att rasa p.g.a. någonting annat innan även den gamla kamremmen gått av. Domedagsprofeterna som förutspådde snar ventilsallad fick i alla fall fel.

Jag tycker att tråden varit underhållande. Min uppfattning är att det finns många som borde fundera mer på vad de skrivit än Lillarapunzel. En del av kommentarerna i tråden tycker jag är över gränsen -- även om Lillarapunzel fiskat lite efter dem.

Lillarapunzel har frågat om råd. Hon har fått svar som hon i stor utsträckning struntat i. Om jag ger råd till någon som sen struntar i dem så brukar det resultera i att jag inte fortsätter ge råd -- inte i att jag blir upprörd på den som ignorerar mig, även om jag förstår den känslan.

Jag kan bara önska Lillarapunzel fortsatt lycka med lilla blå. Jag misstänker att bilen snart dör och skrotas -- men vad är det för fel med det?
Håller med dig! Och äntligen ytterligare någon som förstår mig! (W)

Visst, den kanske är lite dyr om man räknar "värdeminskningen" så, och nej vi tänker inte köra tills den rasar heller.
Håller också med dig om att Blå inte alls är en så stor trafikfara som vissa blåser upp det till. Visst, det finns absolut säkrare bilar än Blå, både vad det gäller bilar i allmänhet och med tanke på Blås skick i synnerhet. Men ändå, det sprutar ju inte precis metalldelar om den när man kör. Det enda är att den ryker svart endel i bland, men det är väl också det andra. Och med tanke på att avgassystemet är helt sönderrostat är väl kanske inte det så konstigt.
Men som sagt, nej Blå ska leva länge till. Den ska hänga med mig tills jag är 25 typ. För då har jag förhoppningsvis pluggat klart, och då ska jag önska mig en splitter ny, ljusblå fullutrustad Subaru Forester :D
av Lillarapunzel
P210 skrev:100 sidor !!!
Mitt första inlägg i den här tråden, har inte velat mata trollet heller men det här måste väl ända firas med en trolltårta!
Ett visst underhållsvärde har den ändå haft ??:-/

Bild

...Det jag saknat har varit en garagetråd där vi sett hur Blå utvecklats/förbättrats och fått lite vård och service efter allas råd...
Vilken söt tårta! :D
En sådan hade jag också velat ha - om jag inte hade varit allergisk mot mandel dvs....
av Malmstroem
Lillarapunzel skrev:Men som sagt, nej Blå ska leva länge till. Den ska hänga med mig tills jag är 25 typ. För då har jag förhoppningsvis pluggat klart, och då ska jag önska mig en splitter ny, ljusblå fullutrustad Subaru Forester :D
Önskar dig lycka till med studierna och Subarun. :D

Själv pluggade jag tills jag var 28. Sedan tog det 13 år innan jag ansåg mig ha råd med en ny bill -- den XC70 som jag fortfarande kör omkring i.
av Lillarapunzel
Malmstroem skrev:
Lillarapunzel skrev:Men som sagt, nej Blå ska leva länge till. Den ska hänga med mig tills jag är 25 typ. För då har jag förhoppningsvis pluggat klart, och då ska jag önska mig en splitter ny, ljusblå fullutrustad Subaru Forester :D
Önskar dig lycka till med studierna och Subarun. :D

Själv pluggade jag tills jag var 28. Sedan tog det 13 år innan jag ansåg mig ha råd med en ny bill -- den XC70 som jag fortfarande kör omkring i.
Haha har inte ens börjat plugga än, ska göra det till våren (ev.) annars till hösten...
av Rådlös
Lillarapunzel: Här har du igen en sådan vanföreställning som bara den okunniga kan säga:
"Dessutom var den gubben snäll nog att byta både oljefilter och olja då. Så det behöver inte bytas på många år, kanske inte ens på Blås resterande livstid".

Har du tänkt några års bilägande med Blå, så gäller olje- och filterbyte varje år. Det har vi sagt flera gånger om på dom här 100 sidorna, men du tar inte till dig detta. ?:-/
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hehe ja här rullar det på som vanligt ser jag :lol: alltid gött med ett gott skratt :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Rådlös skrev:Lillarapunzel: Här har du igen en sådan vanföreställning som bara den okunniga kan säga:
"Dessutom var den gubben snäll nog att byta både oljefilter och olja då. Så det behöver inte bytas på många år, kanske inte ens på Blås resterande livstid".

Har du tänkt några års bilägande med Blå, så gäller olje- och filterbyte varje år. Det har vi sagt flera gånger om på dom här 100 sidorna, men du tar inte till dig detta. ?:-/
Men,"Rådlös" Du vet väl att hon vet bäst. Hon säger att det är onödigt med oljebyte varje år, utan det räcker oftast med ett byte var 10:e år. Då är det så. :lol:
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 159
Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]

Går bilen bra? För mig och många […]