Kul att det droppar in reflektioner :) och en del myter
Gelis skrev:Trevlig bil, men hur funkar en sådan på vintern i -20°? Tänker på värme etc etc. Eller sitter det en dieselvärmare som sköter klimatet vintertid.
Fungerar alldeles ypperligt, inga problem i vintras med demobilen och som Joel säger kommer värmen direkt, ingen motor som behöver bli varm först eller någon dieselvärmare som tar en massa extra bränsle
Det har gjorts tester med kallstart i -35 och då kom dom 110km innan batteriet var tomt, med full värme i bilen.
Schmoyoho skrev:Kan inget om hyundai. Har den någon nackbrytande 0-100-tid? Toppfart?
120 hästar, 0-100 på 10.8sek, men omkörning från 50-100 känns då absolut lika kvickt som V60 D4 AWD Polestar, ingen fördröjning utan kraften kommer direkt, drivning sker på framhjulen och toppfarten är 165km/h
joel80 skrev:Nice!
Ioniqen har trevlig snabbladdning också.. Laddar med över 400km/h på dom nya snabbladdarna som har lite högre hastighet. Runt 300km/h på dom "gamla" vanliga 50kw.
På sommaren verkar man komma 20-22 mil i motorvägsfart.. närmre 30mil om man glider runt i stadsmiljö och landsväg.
Jag körde 9 mil när jag provade, varav rätt mycket i sport-läget med snabba accelerationer samt 4 mil motorväg i 115-120km/h. Hade 11 mil kvar efter det och då var den inte helt fulladdad när jag fick ut den. 22 mil sommartid verkar helt rimligt, även utan att snåla.
Kalle, väntar mig att du ger lite rapporter på hur det fungerar i vardagen sen! :)
Hur har du fixat med laddning hemma?
Haha "gamla" 50kw laddare, här får man vara nöjd om man har en sådan tillgänglig inom 20 mils radie
Annars är det mest semisnabba laddare som finns, ger ca 6 mil per timme då. Laddar nu med medföljande schuko 12 ampere, men har en laddbox 16A med fast kabel som ska installeras. I övrigt kommer jag mest ladda på jobbet för den vardagliga körningen. Kommer första veckan ha kört 100 mil och det har då kostat mig 8kr i elström..
Absolut kommer jag hålla er uppdaterade. :D
volvofantast skrev:Provkört en sådan bil, mycket trevlig att köra,men dom sa att den skulle klara 32 mil med ett fulladdat batteri
Njae 32 mil har det aldrig varit tal om, 28 mil är den deklarerade räckvidden och i dagsläget kommer jag i bästa fall 23 mil, men då är den ju inte inkörd ännu.
Perra83 skrev:Grattis till en intressant bil!!!
Hur är komforten (kupéljud)? Vilka hjul driver på en Ioniq?
Tackar, är supernöjd 8) Inget skrammel eller så i inredningen, har aldrig haft en Volvo som varit 100% skrammelfri.. Kollade via buller app i telefon och i landsvägskörning ligger den på exakt samma ljudnivå som min förra V60 -15. Men man tycker att den låter lite mer men det har nog mest att göra med att det enda som hörs är däcksljudet, finns ju ingen motor som väsnas. Den går väldigt mjukt över skarvar, nästan XC70- komfortabelt, men samtidigt går den väldigt bra i kurvor utan att kränga nämnvärt. Det är framhjulsdrift.
Lövet skrev:Kul med någon som tar steget!
Absolut, någon ska ju vara först :mrgreen: Har väntat sen januari på leverans.. Känns helrätt att ha bytt bort dieselbilen i dessa tider.
joel80 skrev:Förlåt Kalle att jag spammar.. Men jag är lite imponerad av Ioniqen och vissa små men fantastiska funktioner!
När man öppnar dörren för att kliva ur går stolen bak lite för att ge extra plats! Så jävla smart! Jag vill ha det i Volvon!
:D
Det jag dock är besviken på är att dom inte har en app för bilen här i Europa!
Ja det är en del häftiga funktioner i denna bil so man inte är van vid :)
Ja avsaknaden av app är väl nackdelen. Men det sägs att själva hårdvaran för detta redan sitter i bilen, bara mjukvaran som saknas så hoppas dom lanserar det här i Europa snarast : :D
Derank skrev:Pris på skapelsen
Den kostar 20 tusen mer än förra V60 D4 AWD. Men då är det all utrustning i denna förutom taklucka och ventilerade stolar. Det går att få ner priset nästan ytterligare 60k om man drar av på utrustning. (Ledramp,utrustningspaket,v-hjul) :idea: Så alltså billigare än en V60 D4 AWD
Derank skrev:Sedan är det ju vintertid de får bekänna färg. Både när det gäller räckvidd och värme.
Det ska bli väldigt spännande att få slå hål på alla myter i vinter, är övertygad om att det kommer fungera kalasbra
-)
Fortsättning följer
/Kalle