Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av NightcoreFtw
FREDAG

Kom på att det kan vara bra att kolla kylarvätskan nu när det är minusgrader så inte det bara är vatten i den...
Det är glykol i den, dock såg jag att servooljan hade frusit! Även bromsvätskan verkar ha sugit åt sig fukt, så det blir att byta snart. Bilen får bli varm innan jag rör styrningen eller bromsarna innan jag ska iväg, helt enkelt.

SÖNDAG #3

Idag bar det av till morbror för att fixa rören på Rosa. Mamma har tydligen blivit tant, så hon kippar efter andan när jag gasar och turbon går i (är förövrigt ett jävla drag i bilen!) :D
Undra om man kan använda detta som ett hot när hon är jobbig?
Trots att jag gasade en del körde jag på 0,7 liter/milen dit, runt 6 mil. Inte illa! När man har lite mer pengar kan man gasa mer och när man behöver spara bensin så går det alldeles utmärkt.
Efter en trevlig fika med morbrors familj gick vi ut i garaget för att se vad vi skulle göra.

Såg att svetsningen till första burken hade rostat sönder, så det hade visst suttit ihop. Vi rev av bakre halvan av systemet och funderade på hur vi skulle göra. Kom fram till att vi inte hade rör till det, så han ringde sin son som håller på en del med bilar... Hittade rör i sonens garage som vi kunde använda och åkte till en mack där de bara har avgasdelar i byggväg på bilar, tycker det är märkligt men tur att de har det!
Svetsen krånglade lite, så morbror blev lite irriterad, men efter en trevlig middag hos morfar och mycket dragande och stonkande fick vi ihop det. Upptäckte lite läckor så vi fick dra isär det igen, vilket inte var det enklaste när vi hade smetat på pasta... Efter en stund fick vi isär det igen och drog på mer pasta och flyttade lite på klämmorna, sen var det tätt!

Rosa blir opererad :)

Bild

Jag kunde inte hjälpa till så mycket med själva proceduren, så jag gick mest och inspekterade bilen överallt.
Hittade en massa småsaker jag vill fixa till, även en del rost som jag är orolig för på besiktningen och grejer som kommer att behöva bytas ganska snart. Mer fix! :)

En bilfärd hem, sen åker Rosa och jag till inspektion imorgon! Nervöst....
av NightcoreFtw
Har nu varit och besiktat bilen! Fick följade fel: skyltbelysningen fungerar ej (misstänker säkring), bakdäcken är slitna på insidan, glapp i båda styrlederna samt rost på högra tröskeln. Sen ska de självklart slå sönder vänstra sidan också så det ser förjävligt ut, så den får jag väl också fixa. Visst att de måste kolla så det håller, men jag blir lite sur ändå.
Bild
Vänstra sidan, blir att byta i framtiden också.
Bild
Jag var orolig för bromsvärdena, framför allt, men de var bra om än lite ojämna.
Det jag blev mest förvånad och nöjd över är avgasvärdena som är kalasbra! Nu vet jag att det är lite mer att fixa med bilen, så tråden kan fortsätta :D

Bild

Åkt och fixat vinterdäck, gudfadern jobbar på däckfirma så kollade med honom om han hade däck hemma som passade, fick fyra i princip nya vinterdäck för 500 som han hade köpt när han som skulle ha dem inte ville hämta ut dem...

Gissa om gudfar får provköra när jag hälsar på där...
Bild
Bild

Riktigt härligt när det blir ont med pengar nu iochmed att jag inte börjar jobba förrän nu i december och får min första lön i januari.
Det blir inte mycket gasande nu, heller :(

Var och ombesiktade, fixat nya däck och styrleder så nu är man väl halvvägs där? :)
Denna besiktningsmannen tog sig en närmare titt på skyltbelysningen och lade märke till att det lyser svagt,
alltså lampor som behöver bytas. Lite småpill är alltid roligt!
Senast redigerad av 1 NightcoreFtw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok det blir lite att fixa det tråkigt det där med rosten men det är ju inte svårare än att knacka bort allt som är rötet och sen på och slipa på det som fortfarande är någorlunda bra och sen svetsa på en ny plåt. vad du än gör ha inte på något underedsmassa på det som du har lagat för då lär dom gnälla på det också utan låt det vara så att dom får se att allt ser bra ut sen tror jag att det inte är någon fara att kleta på underedsmassa och rostskydd.
av NightcoreFtw
DayDreamer skrev:Ok det blir lite att fixa det tråkigt det där med rosten men det är ju inte svårare än att knacka bort allt som är rötet och sen på och slipa på det som fortfarande är någorlunda bra och sen svetsa på en ny plåt. vad du än gör ha inte på något underedsmassa på det som du har lagat för då lär dom gnälla på det också utan låt det vara så att dom får se att allt ser bra ut sen tror jag att det inte är någon fara att kleta på underedsmassa och rostskydd.
Rostskydd ska definitivt på när bilen har gått igenom besiktning!
Tror inte jag lagar rosten själv, inte denna gången iallafall.
Bara att hoppas att jag inte får nedslag på vänstra sidan när jag nu besiktar igen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej dom ska bara kolla så att det som står på pappret är åtgärdat/lagat inte leta efter mer fel.
av NightcoreFtw
DayDreamer skrev:Nej dom ska bara kolla så att det som står på pappret är åtgärdat/lagat inte leta efter mer fel.
Jo, men nu har jag ju varit mindre smart och låtit tiden för ombesiktning gå ut... {:-O
av NightcoreFtw
svergie2 skrev:Riktigt intressant tråd, ska bli kul att följa! :) Bilder på inredningen?
Roligt att höra att du tycker det är spännande!
Bilder på inredningen kommer, just nu är det inte så vackert eftersom jag fortfarande inte har städat... :oops:
Men så fort hon går igenom besiktning så blir det all form av städning!

Varför byta? Det är bara att göra r[…]

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]

Min -23 har inget ljud när man kör fram&[…]

En annan sitter fortfarande på 3.3.16 :)