Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ny tankning idag resulterade i 0,68 lit/mil. Det är alltså ungefär 6cl per mil mer än min sambos snåloptimerade och allmänt knastertorra 130hk Insignia med manuell låda vid samma körning. Det här med downsizing är verkligen ingen bra grej i verkligheten.
Eh, jaha? Bilen fullkomligt vräker ur sig diesel avstängd?! Verkstad bokad.
Bild
Ja, den hade varit avstängd i 2dgr här. Kanske läcker när man kör också, inte lätt att se. Konstigt nog har jag inte märkt någonting tidigare, inte ens små droppar, och nu verkar det närmast ha forsat ut...
Jag gissar att du har full koll på konsumentköplagen och vet att du inte ska betala en krona för lagningen.. Samt har rätt till ersättning/hyrbil för merkostnader du får i samband med det här. :)
Kanske bäst att först vänta och se vad som är fel innan man kommer dragande med konsumentköplagen.

Är det fysisk åverkan (sten, gren eller annan bråte på vägen) som skadat bränsleledningen så skulle jag tro att det blir svårt att få handlaren att betala.
Tänkte på att den visat så galet på färddatorn från början och verkar dragit mkt mer soppa än den borde. Det kan ju tyda på att det var nån läcka från början. Den kan ha blivit större nu. Det är säljarens bevisbörda under de 6 första månaderna... och det är rimligt att det här kan ha varit ett fel från början.
Eftersom bilen var så nyköpt så var själva diskussionen om kostnad inget större problem. Verkstaden har nu konstaterat att det läcker "ovanifrån" tanken hur fasen det går till. Det ska ta ner tanken och kontrollera vad det nu är för något och sedan åtgärda det.
Så, nu var bilen fixad. Enligt verkstaden var det någon "inspektionslucka" ovanför tanken som läckte. Det hände bara när bilen är fulltankad och står i uppförsbacke eftersom då trycks dieseln mot luckan pga hur tanken är utformad. De bytte packningarna (tror jag eller om det var hela luckan, hörde inte riktigt) och så var felet löst. Litet fel alltså men sannolikt dyrt ändå eftersom hela tanken var tvungen att tas ner.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser