Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av david70
xerent skrev:Instämmer. Jag beundrar människor som lyckas med sådana här saker!
Verkligen, De besitter ett fantastiskt tålamod som jag själv inte har men önskar att jag hade!
Användarvisningsbild
av Lilja85
Var ute en stund idag. Har en bit att köra till verkstan och jobbar kväll på dagarna så blir mest att jag är ute och skruvar på helgerna. Men en dag lite då och då går väl :P

Tänkte jag skulle plocka ut kylaren och börja rensa bort slangar och kabelmatta etc inför att plocka ut motorn.

Bild

Naturligtvis skulle ju slangklämman bråka och jag glömde dremmeln hemma... Så slangen fick följa med kylaren ut.

Bild

Kylaren är ändå kass så spelar ingen roll. Tror det kommer bli en aluminiumkylare med extern oljekyl sen. Föredrar luftoljekylare om man ska köra lite bana.

Bild

Sen skulle naturligtvis denna skruven snurra runt i sitt fäste och det går inte att komma till att kapa den med vinkelslip utan att kapa i något annat :mrgreen:

Bild

Så det blev att borra ut, tog en stund men det gick :-)-)

Bild

Bild

Kylaren ute. Tog även bort batterihyllan och lossade kabelmattan hela vägen så den inte fastnar någonstans när jag lyfter motorn

Bild

Hade tänkt plocka av remmen och servopumpen/generatorn/AC kompressorn men har inget verktyg att lossa remspännaren med. Är det meningen att man bara ska använda en 3/4 tums hylsa till den eller? Finns ett uttag längre ner med men finns ingen plats att sticka in något där.

Bild

Proffsmonterad turbo :roll:
Användarvisningsbild
av Lilja85
Halloj, update igen här. Tar lite längre tid nu, har börjat få lite problem på ganska många fronter, skruvar som går runt, insatsmuttrar som snurrar etc. Men det går ju framåt iallafall så det är ju alltid nått.

Fick loss kabelmattan iallafall nu, tog bort hela lådan med motorstyrenheten och delade den där. Så nu är den ur vägen

Bild

Har rensat ut lite annat, spolarbehållare, fäste till luftfiltret, växelvajrar och lite annat smått och gott.

Hittade anledningen också till varför växelspaken var så fladdrig

Bild

Hittade en annan rolig grej också, man kan ju undra vad detta har använts till

Bild

Plockade även ner bromsar och kränghämmarstag, hade dock ingen hylsa som passar till muttern till drivaxeln. Hämtade en på jobb sen så får prova imorron eller på söndag

Roliga grejer, 4 av 3 muttrar har släppt i insatsmuttrarna....

Bild

Vet inte riktigt hur jag ska göra här, antar det är dubbelgolv så kan ju inte precis hålla emot på insidan?

Bild

Såhär ser det ut nu
Användarvisningsbild
av Lilja85
Varit och plockat ut motorn idag. Har kommit på ett namn på bilen med nu så hädanefter heter han Lennart :mrgreen:

Rensat hjulhusen

Bild

Bild

Hiva ut motorn. Alla motorfästen var lösa, kunde skruva av skruvarna med fingrarna. Detta har gjort att det bakre fästet som sitter i växellådan har spräckt växellådshuset eftersom det har legat och wobblat.

Bild

Bild

Här är sprickan, det kanske går att svetsa men blir nog om jag kan komma över en S70/V70 låda billigt att jag sätter på en sån istället. Smidigare med intern kopplingscylinder, blir lite bättre känsla med kanske.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här va de tomt!

Bild

Lösa motorfästen

Bild
Användarvisningsbild
av Lilja85
Lucif3r skrev:Här händer det grejor :)

Ang. intern resp. extern slav... Tror inte skillnaden är direkt stor under körning så att säga... Därimot är ju extern slav 567120165032 gånger bättre när den börjar läcka. Med intern slav måste du ned med lådan.
Tror det blir mer en direkt känsla på kopplingen, blir ju mindre spel och mindre glapp i själva mekanismen så att säga.
Visst är det drygt om det läcker men det händer ju inte speciellt ofta. Är dessutom lättare att plocka ner och av lådan utan att behöva lirka i armen i urtrampningslagret samtidigt.

I vilket fall behöver jag en ny låda, frågan är om det finns fler skillnader på V70 lådan resp 850 lådan. T.ex. vilken som håller för mest effekt.
Användarvisningsbild
av Lilja85
Skulle bara säga att jag inte har dött men har fått spendera helgen åt att reparera rost på min vinterbruksbil. Får försöka fortsätta på 850n i veckan :D
Användarvisningsbild
av Lilja85
Tyvärr så efter fortsatta demonteringar på Lennart så har jag upptäckt att hela karossen i princip är kexchocklad. Så som nog många misstänkte här finns det inte så mycket bil att bygga på :(
Så bilen är nu skrotad och motorn ska säljas.
Får försöka hitta något annat kul projekt sen när min verkstad här hemma är färdig istället.

Hehe
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, nog för att dessa bilar börjar bli till åren, men så illa att dom 'måste' skrotas pga rost? Det måste ändå höra till ovanligheten... Hade den stått parkerad på en gräsmatta i X antal år eller nått?
Nog för att skrotade min 855a också mest pga. rost, men det var ju mer att jag kände att det inte var värt att 'laga upp' den - det var ju ändå bara en vanlig T5a med kass toppackning och trökomat. Fanns inget som inspirerade mig att lägga ner energi på den när jag ändå hade V70in i betydligt roligare skick :)

Men du får väl göra som alla andra, hinka ner motorn i en 7/900-serie :P
Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]