Jahapp! Igår var det dags. Bort till vinterförvaringen, i med batteri och ut med choken. Drog ut 1:ans säkring så den fick gå några varv och vispa runt oljan lite med tanke på att den stått sedan september. Sen blev det skarpt läge och den hostade givetvis igång omgående. Skam om det skulle varit annorlunda! :mrgreen:
På agendan stod välbehövlig storservice ink kamremsbyte. Bilen är i sig kanonfräsch, men remmarna har suttit sedan kriget, och vattenpumpen väsnades envist, sannolikt pga för långt stillestånd genom åren.
Så nu var det dags för en redig genomgång. Något den verkligen förtjänar.
Storhandlat:
- Kamrem + spännare.
- Vattenpump
- Tre drivremmar.
- Oljefilter
- Tändstift
- Luftfilter
- Lite småskruv etc.
Upphissad och iordning:
Kul som fasen att greja med denna bil. Ingenting som är slitet, runtdraget, skitigt eller liknande. :)
Pumpen och remmen trillade dit till slut. Var riktigt struligt att få dit pumpen med de övre skruven. Var passform som på en rumänsk hästkärra, även fast det var originalpump. Som tur är har jag lite kontakter kvar från när jag jobbade på Volvo för några år sedan så en gammelräv kom till god assistans. :D
Passade även på att byta filter och tändstift.
I och med att den närmar sig 30-sträcket så åkte även överdragsklädeln ur. Om man aldrig fått tagit av den tidigare så måste det väl ändå vara på tiden att få "njuta" av den riktiga klädseln nu efter alla år?
Inspekterade även hjulhus och reservhjul m,m. Inga obehagliga överraskningar. Allting ligger prydligt och oanvänt sedan Oktober 1985. :lol:
Efter uppstart och lite luftning av kylsystemet fick den stå och puttra ett tag för att få upp arbetstemp. Så förvånad över vad mjukt och tyst den går. Är liksom inga vibrationer eller ventilknack som man brukar vara van vid. :lol:
Närmast blir det att kolla över lite belysning och bromsar inför första besiktningen sedan 2008. Skulle även behöva byta ut de torrspruckna 185:orna. Tror inte bes-killarna kommer gilla dem. Känns lite ovärt att punga ut nån tusenlapp eller två på sprillans däck till en bil som bara kommer rulla ett hundratal mil per år.
Får se vad man hittar för något. Är inte direkt läge att slänga på några kinadäck eller nåt halvslitet heller när bilen är så fin i övrigt. Onekligen ett i-landsproblem jag har att ta tag i framöver. [thum]
Bjuder på en halvtaskig sneakpeak på den exklusiva interiören med. Blir att göra en rekond
även invändigt vad det lider.
Återkommer i ärendet snart igen. :)