Igår var det ett år sedan jag köpte bilen. Har hunnit köra 1700 mil under året och mätarställningen närmar sig nu 4000 mil. Firade med en tvätt och beställning av Aquapel! (som jag ska pröva för första gången)
20160827_175737.jpg (113.79 KiB) Visad 456 gånger
Det har varit ett problemfritt år där jag utöver ordinarie servicebesök på verkstan inte haft några som helst bekymmer! Bränsleförbrukningen mätt vid pump snittar på 0,59 under året (0,55 som bäst. 0,71 som sämst) Såg att jag tankat totalt 1000,11 liter! Kör mestadels landsväg på 70-sträckor med 19” sommardäck / 18”vinterdäck. Runt 50-100 mil med släpkärra.
20160827_180022.jpg (140.1 KiB) Visad 460 gånger
Drivlinan (D4-VEA med 8-steg automat) är tyst och effektiv, växlingarna märks knappt alls. Drivlinan kan i vissa lägen kännas lite halvtrist å jag kan allt sakna mina tidigare manuella D5:or emellanåt, de hade massor av karaktär :)
20160827_180004.jpg (119.71 KiB) Visad 463 gånger
Utrustningsmässigt hade jag förmånen att få tag på en bil som är nästintill fullutrustad (bland de fabriksmonterade tillvalen saknas endast helskinn solgardin DAB-radio och digital-TV.) Jag uppskattar det mesta av utrustningen och man blir snabbt bortskämd med finesserna. Favoriter just nu:
• Bluetooth, funkar kanonbra. Den främsta anledningen att jag ville ha en nyare bil var just möjligheten att prata i telefon via bluetooth
• Backkamera, helt underbart tillbehör. Underlättar på parkeringsplatser, vid fick parkering och släpvagnsrangering
• Keyless, det är definitionen av lyx!
• Rattvärme, borde vara lika självklart på alla nya bilar som sätesvärme
• Driversupport, ett givet tillval för alla som har det minsta teknikintresse. Oerhört mycket valuta för pengarna!
Om jag skulle beställa motsvarande bil ny skulle jag av ekonomiska skäl ändå överväga att avstå följande:
• Automatlådan, funkar verkligen kanon, men jag tycker nog att manuella bilar har mer körglädje
• Progressiv styrservo, kör i princip alltid med lågt rattmotstånd men tror nog att det skulle gå bra utan
• Parkeringsautomatik, har använt det ett par gånger och det fungerar riktigt bra, men jag fickparkerar väldigt sällan i trånga rutor
• Växelpaddlar, har inte upplevt någon direkt praktisk nytta av dem, men skulle ända välja till dem igen bara för utseendets skull :)
• Eluppvärmd vindruta, jag har tillgång till garage och bränslevärmare så behovet är inte särskilt stort. Värmetrådarna störde jag mig på i början, men märker inte av dem längre