NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseRe
Tänk på att körstilen de senaste milen påverkar "kilometer till tom tank". Så här skriver Volvo i manualen:

KILOMETER TILL TOM TANK
Beräkningen av körsträcka till tom tank baseras
på medelförbrukningen under de senast
körda 30 km. När körsträckan till tom tank är
kortare än 20 km visar displayen "----".

OBS
Viss felvisning kan uppstå vid ändrad
bränsleförbrukning orsakad av t.ex. ändrad
körstil eller användande av bränsledriven
värmare.
av Feedan
LasseRe skrev:Tänk på att körstilen de senaste milen påverkar "kilometer till tom tank". Så här skriver Volvo i manualen:

KILOMETER TILL TOM TANK
Beräkningen av körsträcka till tom tank baseras
på medelförbrukningen under de senast
körda 30 km. När körsträckan till tom tank är
kortare än 20 km visar displayen "----".

OBS
Viss felvisning kan uppstå vid ändrad
bränsleförbrukning orsakad av t.ex. ändrad
körstil eller användande av bränsledriven
värmare.
Jo precis. Självklart påverkar körstilen återstående kilometer till tom tank, annars skulle funktionen i den vara ganska värdelös. Den kan dock ändras oftare än med 30 km intervall.
Jag har ingen bränsledriven värmare tyvärr.
av Feedan
Nu efter besöket på verkstaden uppdaterades hela bilen med "Total CAN-update" etc. Känns som den drar mycket mindre bränsle om jag ska tro på färddatorn.
När det stod 30-40km till tom tank fyllde jag upp fullt med E85 och det gick precis i 47 liter. Känns som det är första gången.
Att mätaren sjunker galet snabbt i början verkar Volvo gjort med flit. Men varför?
av irr87
Har en C30 1.8f MY2010 (innan facelift) och jag har fått precis samma intryck som flera av er här. Man tankar fullt, börjar köra och ser hur mätaren rasar, sen rör den sig betydligt mindre och mot slutet kan man köra betydligt mer innan mätaren ens sjunker.

När jag köpt bilen var detta psykologiskt väldigt jobbigt för jag kände att den här bilen blir en dyr historia om den drar så mycket... men nu har jag vant mig och över lag tycker jag att bilen t.o.m. drar ganska lite.
av jaj
Gamla bilen S40 (06) 1,8F tankade över 52 liter en gång.
Körde en del efter att färddatorn gav upp med beräkning av återstående körssträcka.

JAJ
Användarvisningsbild
av fremi
Sorry för att jag bumbar en gammal tråd.

På min 1.8F har bränslemätaren betett sig underligt vid två tillfällen. Om den går ner på det röda innan lampan börjar lysa och jag stänger av bilen och sen startar den igen, så visar mätaren full tank. Kan stänga av bilen och starta den igen, men den visar fortfarande samma. Sen så fungerar den som vanligt bara det att nålen faller väldigt mycket snabbare normalt. När detta händer lever man i en viss mån av ovisshet, så då brukar jag försöka tanka så fort som möjligt.

Troligtvis något fel i datorn, typ att det är så lite bränsle kvar i tanken att den får flipp?

Edit: OnTopic, så har jag nog heller aldrig fått i 55 liter i min. Brukar landa på 40-43l nånting.
av Busken
Får här bekänna att jag kört total soppa torsk på min 1,8f 08, hackade till och 100m senare var det over and out med 4km kvar till macken :oops: .
Fick i i 54l den gången.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]