NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnDalgren
Tjena!
Jag har problem vid start med min v50.
Den hostar och skakar och det tar ett par försök för att få igång den.
Den har varit på service i september i år och på Bilia upplevde de inga problem sa dom.

När jag väl fått igång bilen så går den (enligt mig iallafall) normalt.
Jag har under de senaste 2 åren bytt batteri, startmotor och generator.

Hade den inne på felsökning hos den lokale "verkstaden" och efter deras felsökning så sägs det att det sitter nån sorts extra oljetank under bilen vid bränsletanken, denna var tydligen nästan tom och behövde fyllas och dessutom aktiveras på nåt sätt. Tydligen är det bara dessa bilar som har det här.
Detta skulle vara orsaken till mina problem?!
Nån som hört talas om det?
Jag frågade om de menade additiv behållaren men det var det inte...

Jag har lagt upp en video på hur den beter sig här:

Detta är ändå vid varmstart...vid kallstart segnar den nästan så man tror batteriet är helt slut.

Är som ni säkert förstår inte så haj på bilar så jag har säkert glömt att få med nåt.

Skulle vara otroligt tacksam för alla tips och ideer kring detta!
//John
Användarvisningsbild
av Hssonen
hur går den när den väl är igång? går den slött eller märker man ingen skillnad då?
kollade verkstaden hur kompressionen var i motorn?
kollat så filter inte är fullt med skit?
igensatta spridare?
Hssonen skrev:hur går den när den väl är igång? går den slött eller märker man ingen skillnad då?
kollade verkstaden hur kompressionen var i motorn?
kollat så filter inte är fullt med skit?
igensatta spridare?
Jag märker ingen skillnad när den väl är igång
Tror inte verkstaden kollade nåt av det där. Det enda jag fick var som sagt det där med oljetanken.

Är det bränslefilter eller luftfilter du tänker på?

Hur kollar man spridarna? Fixar man det själv?

Tack!
dieselputte skrev:Spjäll som fastnat i "y-förgreningen" vid insuget ? Prova att slå lite lätt på det med skallen till en skruvmejsel samtidigt som någon startar bilen.
Ska testa under dagen! Om det skulle hjälpa kan man byta spjäll då?

Tack!
Läs av felkoder. Glödstift kan du mäta från en kontakt som sitter på höger sida om motorn intill genomskinlig bränsleslang. Det går ut kablar från denna till vardera glödstift, reistansmät dessa 4 mot jord , skall ligga mellan 1-2 Ohm. Jag tror dock inte på glödstift i ditt fall, de flesta moderna dieslar klarar start utan glödgning ned till -5 till -10 grader.

Kan även vara kamaxelgivaren som spökar. Du har bytt startmotor, men det kan ju vara den igen.

Kasst batteri ? Sjunker spänningen för mycket vid start kan vissa styrmoduler fela varvid motorn inte startar. Det är det som sker vid kass startmotor som sänker batteriets spänning för mycket.
Bromsbelägg

Volvo tillverkar inga bromsbelägg, de sä[…]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]