Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Laddningsinfrastrukturen blir hela tiden bättre och bättre. I dagsläget är Tesla enklast att leva med. De har i särklass flest snabbladdare längre norrut. Det finn t.o.m. mellan Kiruna och Narvik utanför Björkliden.

Det är din körprofil som avgör vad som passar. Även om jag anser att Tesla är lättast att ladda så räckte det inte för att jag skulle välja en. Tesla Y hade fungerat, men efter ha kört den var jag inte så intresserad längre. Jag kommer också att ladda mest hemma, så de gånger jag åker på långresa med elbil får det ta den tid det tar.

En Tesla kan du ha utan att ha möjlighet att ladda hemma. Jag skulle vilja säga att du måste vara väldigt dedikerad för att det i dagsläget skulle fungera med något annat märke.
Måste bara ställa frågan till MartinS
Du uppger dessa siffror i din kalkyl
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Menar du att båda siffrorna är årskostnad? Då har du inte behov av bil om du kör så lite, annars har du blandat årskostnader och månadskostnader vilt..
Denlilleelake skrev:Måste bara ställa frågan till MartinS
Du uppger dessa siffror i din kalkyl
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Menar du att båda siffrorna är årskostnad? Då har du inte behov av bil om du kör så lite, annars har du blandat årskostnader och månadskostnader vilt..
Du menar nog Lövet. Men ja, det där är blandade månads/års siffror. Du behöver dock inte förstå lövets Kalkyl som han använt sig av för att övertyga sig själv om sitt, som jag tolkar det kommande bilköp.
Ni får gärna räkna själva. Men räkna då en hel kalkyl - slit inte ut en siffra och fokusera bara på den.
I mitt fall var det en begagnad 3 år gammal dieselbil typ V90/A6 som var i åtanke. Kalkylen ska sannolikt vara betydligt sämre på dieselsidan men just nu är andrahandsvärdena väldigt höga och ser ut att hålla sig så några år framöver.
Denlilleelake skrev: Du uppger dessa siffror i din kalkyl
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Det är blandat årssiffror och månadssiffror i uppställningen men allt är uträknat per månad. Det är inte fel på det sättet, bara snabbt skrivet.
B20 skrev:En beg V60 36 månader ligger väl på 250. Den matchar ju Teslan i storlek, komfort osv. förutom att V60 klarar dra nästan dubbelt så tungt släp.
Den matchar möjligen i storlek men en 12.000 milad D3 (för det är bara det 250k räcker till) matchar inte i så mycket annat ;-)
joel80 skrev:Knappast, du torskar normalt ca 20% per år på en ny bil. inte 20 000kr.
Efter ett år är den värd ca 270k efter två ca 216k och efter tre får man ut ca 180k. Det är strax över 50% och ungefär vad leasingbolagen räknar på också.
Jag är medveten att jag är snäll mot dieselbilen men tankeexemplet är en 3 år gammal dieselbil. En ny dieselbil kostar inte 350k idag ska man vara medveten om, de har dragit iväg. Plus 40 tusen i skatt.
MartinS skrev:Jag är tyvärr ganska skeptisk till Lövets kalkyl, den är framtagen med vinnaren i åtanke redan innan siffrorna landade i arket ;) Om man väljer annat elbilsmärke än Tesla är ju elkostnaden väldigt osäker, laddar man längs vägarna blir ju milkostnaden snarlik en dieselbils förbrukning.
Du får gärna räkna ut själv men fokusera då på en hel kalkyl, inte bara en siffra. Jag är tvärtom ganska säker på min sak och det är många som försöker få dieselbilen att vara mer attraktiv än den är när man räknar hela vägen. Jag har förstås räknat innan jag köpt både på längden och på tvären ;-) Laddning på väg kostar 7kr milen, dvs som en dieselbil som drar 0,3l/mil. Nuvarande Audi kostar nånstans 19kr per mil att ladda på Ionity, dvs samma som en dieselbil som drar 0,86. Man sparar förstås då inget på de resorna men ibland låter det som att långresor skulle stjälpa hela kalkylen. Om man laddar hemma 1700 av 1800 mil (nuvarande status för mig) så blir det ändå rätt positivt på totalen.
Under 2020 kördes varje bil i Sverige 1100 mil i snitt.

Vid lägre miltal så betyder hög bränslekostnad mindre. Det kommer att vara värdeminskningen som blir den största kostnaden på nyare bilar. Det gör att elbil inte blir billigt för alla.

Det är den biten som också bör beaktas vid en kalkyl. Jag har legat på 1500 mil om året på vår XC90. Jag räknar med att den kommer att gå 1000 mil om året när vi också har en elbil. Vid de miltalen blir bränslekostnaden en mindre punkt. Det går naturligtvis att diskutera om det är vettigt att ha en bil för 1000 mil om året, men andrabilen (då en XC70) har varit nere på 600 mil om året. Det blir dyra mil, men månadskostnaden blir inte nödvändigtvis så hög.
Lövet skrev:DLaddning på väg kostar 7kr milen, dvs som en dieselbil som drar 0,3l/mil. Nuvarande Audi kostar nånstans 19kr per mil att ladda på Ionity, dvs samma som en dieselbil som drar 0,86. Man sparar förstås då inget på de resorna men ibland låter det som att långresor skulle stjälpa hela kalkylen. Om man laddar hemma 1700 av 1800 mil (nuvarande status för mig) så blir det ändå rätt positivt på totalen.
Precis, och är det så att man ofta åker långt så spar man pengar på att skaffa abonnemang. På ionity går priset ner från 8:70kr/kWh till 3:50kr/kWh om man abonnerar och betalar 190kr/månad.
Laddar man alltså i snitt mer än 36kWh (alltså typ en laddning i månaden) på Ionity så spar man pengar på att ha abonnemang och får då ner milkostnaden till ca 6-9kr beroende på förbrukning.
Skärmavbild 2022-02-18 kl. 12.11.35.png
Skärmavbild 2022-02-18 kl. 12.11.35.png (77.21 KiB) Visad 378 gånger
Sorry..
Blev lite rörigt där när jag svarade på ett citat på ett citat..
Jag har precis spenderat 4 månader på att välja vägen frammåt.
Var inne på elbil hela tiden, fram tills jag väl beställde bil. sista veckan så utvärderade jag _MIN_ situation och valde en hybrid. Kommer den bli dyrare att köra än en elbil? Japp! Lite! men med den förbättrade räckvidden i volvos hybrider så räknar jag med att kunna köra en hel del på el. Nu är inte min bil ett privatköp, så min kalkyl ser inte ut som någon annans. Jag har också fördelen med att ett finansbolag räknar ut min TCO kostnad för dem närmsta 3 åren (drivmedel inte inkluderat).

Jag tror nog Lövets kalkyl är väldigt realistisk. När jag själv köpt bil innan har jag dock räknat högre värdeminskning, dock på nybilsköp vilket gör att kalkylen ser annorlunda ut. T.ex, så den XC70 jag tidigare hade. Kostar lika mycket idag som när jag köpte den. MAO 0kr värdeminskning. GALET! Värdeminskningen kommer alltid vara det privatpersoner har svårast att räkna ut.
Lockis skrev:Var inne på elbil hela tiden, fram tills jag väl beställde bil. sista veckan så utvärderade jag _MIN_ situation och valde en hybrid. Kommer den bli dyrare att köra än en elbil? Japp! Lite! men med den förbättrade räckvidden i volvos hybrider så räknar jag med att kunna köra en hel del på el. Nu är inte min bil ett privatköp, så min kalkyl ser inte ut som någon annans. Jag har också fördelen med att ett finansbolag räknar ut min TCO kostnad för dem närmsta 3 åren (drivmedel inte inkluderat).
Givetvis varierar förutsättningarna vad gäller miltal osv men privatköp blir ändå hyfsat lika. Bilar via jobb känns nästan meningslöst att dra upp eftersom där är alla förutsättningar unika med bilpolicys, löneväxlingar, brytpunkter osv. Jag hade offert på bil via jobbet också och det är fortfarande lönsamt att löneväxla en elbil via jobbet. Men då hade jag fått åka Skoda Enyaq eller ID4 och ingen av de lockar tillräckligt. Det är ibland ett problem att man faktiskt är bilintresserad också ;-)
Lövet skrev:
Lockis skrev:Var inne på elbil hela tiden, fram tills jag väl beställde bil. sista veckan så utvärderade jag _MIN_ situation och valde en hybrid. Kommer den bli dyrare att köra än en elbil? Japp! Lite! men med den förbättrade räckvidden i volvos hybrider så räknar jag med att kunna köra en hel del på el. Nu är inte min bil ett privatköp, så min kalkyl ser inte ut som någon annans. Jag har också fördelen med att ett finansbolag räknar ut min TCO kostnad för dem närmsta 3 åren (drivmedel inte inkluderat).
Givetvis varierar förutsättningarna vad gäller miltal osv men privatköp blir ändå hyfsat lika. Bilar via jobb känns nästan meningslöst att dra upp eftersom där är alla förutsättningar unika med bilpolicys, löneväxlingar, brytpunkter osv. Jag hade offert på bil via jobbet också och det är fortfarande lönsamt att löneväxla en elbil via jobbet. Men då hade jag fått åka Skoda Enyaq eller ID4 och ingen av de lockar tillräckligt. Det är ibland ett problem att man faktiskt är bilintresserad också ;-)
Absolut! Alla behöver göra sin egna kalkyl. Värdeminskningen som finansbolaget räknar med är ju i överkant för att inte gå i förlust på bilen.

Jag var inne på en Enyaq. Gillade den skarpt under provkörning. men 9-12 månaders leveranstid var inget jag var intresserad av.
Du kör ju E-Tron idag, dags att återlämna den redan? :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]