Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

limerose1891 skrev: tis 24 aug 2021, 20:04
pmb skrev: tis 24 aug 2021, 19:54
limerose1891 skrev: tis 24 aug 2021, 19:43 Fick levdatum 29/10 av min säljare vid beställning för ett par veckor sen, vecka 5 nu enligt minVolvo :)
Vilken modell har du beställt?
V90 B4 FWD Momentum Advanced edition
pmb skrev: tor 02 sep 2021, 08:09 Men hur länge ska vara acceptabelt att vänta på sin beställda bil? Min säljare säger att det inte gå att avboka för att den är orderlagd i fabriken. Men det känns som leveransen bara förskjutas mer o mer. Endast kom till steg 1 i beställningsskedet.
Min granne väntade 15 månader på sin Tiguan när det begav sig. När den till slut dök upp blev den ju en årsmodell nyare och man hade fått justera några saker i specen till nya årsmodellerna.
bem skrev: tor 02 sep 2021, 07:50 Skall det behöva ta sån tid att få upp en chipfabrik i Europa?
Runt 3-5 år har jag hört sägas.....

Nästan bara en fabrik i världen som tillverkar "chips-tillverkar-maskiner" i superchipsklassen, ASML Veldhoven, Netherlands
VolvoB20 skrev: fre 03 sep 2021, 11:42
bem skrev: tor 02 sep 2021, 07:50 Skall det behöva ta sån tid att få upp en chipfabrik i Europa?

Nästan bara en fabrik i världen som tillverkar "chips-tillverkar-maskiner" i superchipsklassen, ASML Veldhoven, Netherlands
Jösses, 3-5 år...
Biltillverkarna har lite sig själva att skylla egentligen om man lagt alla ägg i en korg på detta sätt när de är så beroende av några få chiptillverkare. Och de måste ju ha vetat om på förhand vilken tid det tar att bygga en ny chipfabrik. Eftersom bilindustrin är så beroende av chip borde de haft lite annan strategi än hoppas på att det aldrig blir några kristider. Man måste ju ha en plan B för krissituationer vilket inte tycks ha varit fallet.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev:
VolvoB20 skrev: fre 03 sep 2021, 11:42

Jösses, 3-5 år...
Biltillverkarna har lite sig själva att skylla egentligen om man lagt alla ägg i en korg på detta sätt när de är så beroende av några få chiptillverkare. Och de måsta ju ha vetat om på förhand vilken tid det tar att bygga en ny chipfabrik. Eftersom bilindustrin är så beroende av chip borde de haft lite annan strategi än hoppas på att det aldrig blir några kristider. Man måste ju ha en plan B för krissituationer vilket inte tycks ha varit fallet.
/Bo
Toyota är en av få som klarat sig ganska bra, tack vare sin Toyota way. Det är slöseri att ha för mycket i lager, men ha "för mycket" nyckelkomponenter, som chip, i lager är inte sett som ett slöseri i samma utsträckning, eftersom bristen är ett ännu större slöseri av resurser.
Jag tycker att bilindustrin har sig själva att skylla , när pandemin slog till så ökade efterfrågan på "chip" för att användas till dartorer ,spelkonsoller , telefoner mm .Att tillverkarna då valde att sälja till dom och få bättre betalt är nog inte så konstigt
Bilindustrin har ju i många år "plågat " leverantörer med pressade priser ,leveranser i "just intime "mm
Så jag har full förståelse att dom får vara utan nu

Så Volvo har kanske tur att försäljningen gått ner med ca 10 procent när kunderna inte vill ha "B" bilar
Det var väl inte direkt att efterfrågan ökade pga. pandemin. Det är snarare så att pandemin råkade slå till så (o)lämpligt när typ alla tillverkare höll på med sin nästa generations hårdvara(ps5, xbox series, nvidia 3k-serien osv).
Och visst, försäljningen/efterfrågan om datorkomponenter och konsoler ökade ju givetvis en del när folk blev inlåsta i sina hem i X antal veckor, men det är nog marginellt i det stora hela. Den största faktorn för ökad efterfråga är ändock att alla dessa tillverkare släppte sina nästa generationers hårdvara, trots bristen på chip. Och nu står vi där vi står, med varken nästa gen. hårdvara tillgänglig, eller chip över till andra saker såsom bilar.
Det brukar alltid bli "tight" med chiptillverkningen i samband med nya hårdvarulanseringar, men normalt sett återhämtar sig fabrikerna relativt snabbt igen... Svårt att göra det om fabrikerna är nedstängda då och då pga. pandemi :-(
Visst är detta lite märkligt?:
Läste i Teknikens Värld nr 19 9 sept. 2021 nyss att …”så verkar Tesla inte lida någon brist på halvledare. Enligt Teslas representanter i Stockholm ska den som beställer en bil idag få leverans redan nästa månad.”

Fundera på den Ni. Jag gissar Tesla inte levererar bilar med funktioner bortskalade p.g.a. chipbristen alla andra biltillverkare lider av.
/Bo
Kanske beror det på vad man läst på andra forum mm att varken Tesla eller Toyota drog ner på prognoserna gällande inköp av halvledare som de andra tillverkarna gjorde?

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]