av VolvoB20 - ons 23 mar 2022, 09:26
- ons 23 mar 2022, 09:26
#1493279
Och som vanligt gör det att man själv kan göra allt mindre med dem än att byta om de går sönder.
EbbevonVolvo skrev: ↑ons 23 mar 2022, 01:16Elektronik har kommit ned i pris, en elektronisk styrd borstlös DC motor kostar bara några tior idag. de är nog faktiskt billigare att tillverka än en "vanlig" fläkt. Och håller dessutom mycket längre då man slipper föra över ström till rotorn.VolvoB20 skrev:Nu skrev jag lindningen!! Inte genom all elektronik. Jag visste inte att det var en sådan komplicerad lösning på fläktarna i Volvos stolar. Inte heller hur det är BMW.EbbevonVolvo skrev: ↑sön 20 feb 2022, 01:49 Edit.Du kan inte mäta motstånd om det är en elektronisk borstlös DC motor, den styrs av den inbyggda controllern. På min BMW sitter det 18 fläkmotorer i framstolarna som alla övervakas individuellt av datorn som mäter, spänning, ström och varvtal på varje
Cirka 9 ohm ska lindningen ha.
På min Jaguar XJ jag hade satt det "vanliga" fläktar.
Och som vanligt gör det att man själv kan göra allt mindre med dem än att byta om de går sönder.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.