Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

En höjning av fordonsskatten på elbilar från dagens 360:- kommer att ske i takt med att fler elbilar säljs, det är bara frågan om hur mycket och när det kan tänkas ske.
Det finns ingen politiker som kan se frånfallet av skatteintäkter från fosilbilar och dess drivmedel utan att försöka vidta åtgärder.
Räkna lite på om vi skulle ha 80% elbilar hur stort skattetappet skulle vara, det förefaller orimligt att det kan passera obemärkt förbi.
Skatten kommer säkert att gå upp på elbilar.

Däremot tvivlar jag starkt på att den kommer ens i närheten av de närmare 10.000 om året som du kan få i malus-skatt.

På en bil för 700.000 så spelar det i princip ingen roll om skatten är 360 eller 3600 om året när det gäller den totala ägandekostnaden. Jag är i alla fall inte oroad över eventuella skatteökningar när det gäller elbil. Jag kan inte se att de kommer att vara på den nivån att de signifikant ändrar på ägandekostnaden på de bilar jag tittar på. Värdeminskningen och i viss utsträckning bränslekostnad är för mig de absolut största punkterna. De är så pass stora att de övriga bitarna blir mindre viktiga.
Lövet skrev: tor 17 feb 2022, 14:59
MartinS skrev:Absolut, men tyvärr har ju de flesta bilar en värdeminskning att ta hänsyn till också...
Jag har räknat och räknat och räknat senaste tiden vilket kommer leda till en ny garagetråd snart ;-) Kort sagt så drar kostnaden iväg även på en "vanlig" dieselbil till nivån att man hyfsat snabbt kan räkna hem en elbil. Inte för att "tjäna" pengar på det, eller ens spara, men hamna på samma kostnad men få en trevligare bil.

Begagnad dieselbil i tre år
Inköp 350.000kr
Bränsle 2.500kr
Skatt 5.000kr
Helförsäkring 8.000kr
Service+underhåll 8.000kr
Värdeminskning 20.000kr
(här är stora osäkerheten, restvärdena som vi har idag på diesel tror jag inte håller så länge till. Folk kommer bli osugna snabbt på att tanka för 25kr/lit)
Räntekostnad 4% i snitt, orkar inte räkna med amorteringens effekt på räntan - 11.200kr

Summa per månad för att äga 36 mån: 6.391kr

Tesla Model 3 LR
Inköp 650.000kr
Bonus 50.000kr (om reglerna går igenom, annars 70)
Restvärde 450.000kr
Räntekostnad 2% i snitt utan amortering 10.400kr
Soppakostnad 500kr/mån
Halvförsäkring 700kr

Summa per månad = 6.1666kr/mån

Har bortsett från vinterdäck, det kostar samma
En beg V60 36 månader ligger väl på 250. Den matchar ju Teslan i storlek, komfort osv. förutom att V60 klarar dra nästan dubbelt så tungt släp.

Tittar du på en XC90 så får man ju gå upp till en BMW IX 50 för 1,2 mille för att matcha utrymme, komfort, räckvidd, last och drag för att matcha,.
Lövet skrev:
poseidon skrev:Hur får du värdeminskning till 20.000 kr för dieselbilen?
En redan begagnad bil för 350.000 kr är nog inte värd 330 tkr 3 år senare.
20 tusen per år. 60 tusen på tre år. Det är generöst mot dieselbilen men just nu håller de värdet väldigt bra.
Knappast, du torskar normalt ca 20% per år på en ny bil. inte 20 000kr.
Efter ett år är den värd ca 270k efter två ca 216k och efter tre får man ut ca 180k. Det är strax över 50% och ungefär vad leasingbolagen räknar på också.

Skulle du köra ovanligt lite med en ny bil, typ 1000 mil per år bara, skulle det kunna vara några tior mer, men man får absolut inte 300k för en tre år gammal dieselbil som kostar 360k ny, oavsett hur några mil man kört.

Jag har tittat på en iX 50.

Det finns inte en chans för oss att ersätta nuvarande XC90 med den. Bagageutrymmet är alldeles för litet.

iX är en synnerligen trevlig bil. Du åker riktigt bra i den -- bra stolar, tyst, bekväm och mycket utrymme för passagerarna. Bagageutrymmet räcker nog också till för alla som inte behöver få in två hyfsat stora hundar.

Det blir intressant att se hur Volvos XC90 ersättare ("Embla?") står sig mot den. Förhoppningsvis är bagageutrymmet större. Den ser också ut att bli dyr. Som det ser ut nu kan jag ha en i4 och den gamla XC90:n för ungefär samma månadskostnad som en Embla eller en ix50. Eftersom vi anser oss behöva två bilar blev det mitt val.
Jag är tyvärr ganska skeptisk till Lövets kalkyl, den är framtagen med vinnaren i åtanke redan innan siffrorna landade i arket ;)

Om man väljer annat elbilsmärke än Tesla är ju elkostnaden väldigt osäker, laddar man längs vägarna blir ju milkostnaden snarlik en dieselbils förbrukning.
@Lockis, Att det spelar ingen större roll tänker jag och att politikerna kommer göra en någorlunda modern förvisso fossil fordonsflotta så värdelös har jag svårt att se. Många beslut fattas, med betoning på "fattas" men jag bryr mig inte själv vad folk har för motorer, bara trött på att det är så lite konsekvens och att det bara är några års lönsamhet innan det är dags för nästa
Micce1980 skrev:@Lockis, Att det spelar ingen större roll tänker jag och att politikerna kommer göra en någorlunda modern förvisso fossil fordonsflotta så värdelös har jag svårt att se. Många beslut fattas, med betoning på "fattas" men jag bryr mig inte själv vad folk har för motorer, bara trött på att det är så lite konsekvens och att det bara är några års lönsamhet innan det är dags för nästa
Många har ju en 3 års cykel på sina bilköp.
Antingen för att det är en förmånsbil, eller privatleasing.
Vissa köper även bilarna helt privat med tanke om att det är byte efter 3 år.
Så några års lönsamhet räcker för många som köper nya bil idag.

Och ditt resonemang går ju även att tillämpa på andra hållet. Varför skulle politikerna göra hela elbilsflottan värdelös?
MartinS skrev:Jag är tyvärr ganska skeptisk till Lövets kalkyl, den är framtagen med vinnaren i åtanke redan innan siffrorna landade i arket ;)

Om man väljer annat elbilsmärke än Tesla är ju elkostnaden väldigt osäker, laddar man längs vägarna blir ju milkostnaden snarlik en dieselbils förbrukning.
Om du planerar att ladda mycket efter vägarna -- då väljer du en Tesla. ;-)

Min egen kalkyl skiljer sig inte jättemycket från Lövets. Det är rätt starka ekonomiska styrmedel som talar för elbil. Och sedan kommer låg driftskostnad så länge du kan ladda hemma -- eller köper en Tesla...

Att det sedan elbil inte passar alla är en annan sak.

Jag tror inte att existerande bilar kommer få högre skatt. Däremot lär inte bränslet bli billigare. Min gissning är att bränslet inte heller blir mycket dyrare, eftersom det politiskt kommer att kosta för mycket för våra politiker. Här kan jag mycket väl ha fel. Det är svårt att spå framtiden.
Malmstroem skrev:
MartinS skrev:Jag är tyvärr ganska skeptisk till Lövets kalkyl, den är framtagen med vinnaren i åtanke redan innan siffrorna landade i arket ;)

Om du planerar att ladda mycket efter vägarna -- då väljer du en Tesla. ;-)

Min egen kalkyl skiljer sig inte jättemycket från Lövets. Det är rätt starka ekonomiska styrmedel som talar för elbil. Och sedan kommer låg driftskostnad så länge du kan ladda hemma -- eller köper en Tesla...

Att det sedan elbil inte passar alla är en annan sak.

Jag tror inte att existerande bilar kommer få högre skatt. Däremot lär inte bränslet bli billigare. Min gissning är att bränslet inte heller blir mycket dyrare, eftersom det politiskt kommer att kosta för mycket för våra politiker. Här kan jag mycket väl ha fel. Det är svårt att spå framtiden.
Jag har kört 3100 mil sen jag fick bilen i slutet av maj (normalt har jag tidigare legat på strax under 3k per år, men elbil är oftast roligare och billigare att ta när man reser, så har blivit lite mer.) och trots rätt mycket långresande skulle jag säga att ca 90% av min laddning ändå sker hemma eller på annan billig långsamladdning.

I förra veckoslutet körde jag 950km där en stor del blev snabbladdning, landade på en totalkostnad på ca 650kr för laddning (ca 600kr snabbladdning) så totala milkostnaden hamnade ändå på under 7kr/milen. Temperatur på -19 till 0-gradigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]