Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Malmstroem skrev: mån 17 okt 2022, 20:49 ...
Utan 4G kommer ingenting i VOC att fungera, inklusive att starta parkeringsvärmaren via appen.
...
Då har väl inte tryck på röda SOS-nödknappen i en Volvo någon verkan heller, eller?
Att Volvo On Call appen inte funkar kan vara en sak, den förutsätter ju aktivt VOC-abonnemang, nödtjänsten förutsätter ju inget VOC-abonnemang det vet jag.
Gissar SOS-nödfunktionen blir obrukbar i äldre Volvo som inte har 4G-modem i sig, när 2G+3G är nedsläckt?
I de äldre Volvo som det går byta ut GSM-modulen till 4G (eller nyare) kan man ju undra vad kostnaden kan bli.
Det vore synd om nödfunktionen upphör på äldre Volvo, men om man tycker det är viktigt och om ny GSM-modul löser problemet på en äldre Volvo så är det väl bara betala vad det kostar och se glad ut.
Man får hoppas Volvo tänkt till lite kring det här med om nödfunktionen slutar funka på äldre Volvo. Väl bara hoppas det inte blir väldigt dyrt byta ut GSM-modulen för annars lär väl få göra det.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lucif3r skrev: tor 20 okt 2022, 12:19 Jag har svårt att tro att 3G kommer stängas ner inom den närmaste framtiden... Åtminstonde rikstäckande. Det finns gott om områden där det fortfarande saknas 4G täckning.
Heck, det är bara några år sedan jag öht. fick 4G täckning här, och den är fortfarande tveksam... Så pass att jag ofta väljer att använda 3G över 4G då det är mycket mer stabilt(och snabbare, ironiskt nog, pga. bättre mottagning på 3G)
2025 är målet från operatörernas sida, biltillverkarna vill ha det förlängt. Verkar det som.
av mikfry
Tack för alla svar hittils, även om det kom in på en annan diskussion än vad som var tänkt, men intressant att läsa angående det eventuellt framtida VOC-problemet. Då kanske det kvittar lite om man väljer att köpa en bil utan VOC i dagsläget. Det enda jag typ egentligen vill med det är att kunna styra parkeringsvärmaren.

En annan fråga då, om en bil har förberetts med parkeringsvärmare, är det som saknas då bara en mjukvaru-uppdatering? Vad skulle det i sådant fall kosta tror ni?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Lucif3r skrev: fre 21 okt 2022, 11:16
Steffe3 skrev:2025 är målet från operatörernas sida, biltillverkarna vill ha det förlängt. Verkar det som.
Ja jo, dom sa även att dom skulle släcka ner hela kopparnätet för sisådär 6-7år sedan, men det lever kvar ännu :P
Men det händer i alla fall ;-) Här stängdes det förra månaden.
Användarvisningsbild
av bem
mikfry skrev: tor 20 okt 2022, 20:25 ...
En annan fråga då, om en bil har förberetts med parkeringsvärmare, är det som saknas då bara en mjukvaru-uppdatering? Vad skulle det i sådant fall kosta tror ni?
Volvo bränslevärmare (bensin eller diesel) kan ha två funktioner, åtminstone de Volvo jag haft och har bränslevärmare i:
1) Tillskottsvärmare, även kallad extravärmare (värmer motorn under körning vid behov, automatisk start såvida man ej inaktiverat den).
2) Även Parkeringsvärmare (vid parkering, värmer kupén).

Jag vet det fanns (finns?) mjukvara till lite äldre Volvo med bränslevärmare där man kunde köpa till mjukvara för att få tidsstyrd start av parkeringsvärmare om bilen bara hade bränslevärmare med tillskottsvärme. Den mjukvaran som Volvoverkstad kan ladda in i bilen via deras VIDA kosta väl bortåt mellan 4,5-5 tkr vill jag minnas. Tidstyrd start är att man kan ställa in tidpunkter där bränslevärmaren startar automatiskt och bilen skall vara uppvärmd till den tid man angett i tiduret (i bilens inställningar om man inte har VOC med appen), mycket användbar funktion som jag använt i många år och använder än i min nuvarande Volvo. Skönt ha uppvärmd bil, om man har den ute, innan man skall åka till eller från jobbet t.ex. Det går även göra manuell direkstart inne i bilens inställningar av bränslevärmaren.
Mest praktiskt är förstås att ha VOC med Volvo Cars appen (tidigare VOC-appen) för då kan man starta bränslevärmaren från appen, antingen direktstart eller ställa in tiduret.
Sen fanns (finns?) det även mjukvara så man kunde använde den vanliga fjärrnyckeln (med räckvidd ca. 20 meter) att starta bränslevärmaren från nyckeln bara nyckeln var inom räckvidden, fanns även en nyckel med 100 meters räckvidd och en specialfjärrnyckel man kan (kunde?) köpa så man fick 600 meters räckvidd. Vad nyckellösningarna kosta vet jag inte men ett antal tusenlappar, fler ju längre räckvidd på nyckeln man önskade.

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]