Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Primus skrev: lör 12 feb 2022, 09:49 Jag fick med ett informationsblad till mitt nya batteri. Där stod det att man ska räkna med att man måste köra 40 minuter för att kompensera en start. Låter länge tycker jag, men det kan ju vara de sista procenten som är otroligt sega att få in i batteriet.
Jag har start/stopp på min bil och är det kö kan bilen starta 20 ggr.

Då skulle jag behöva köra 20 x 40 min = 13 timmar.

40 min låter extremtcom det inte är -40 grader och bilen får köra glödstift en evighet .
av Primus
VolvoB20 skrev: mån 14 feb 2022, 22:25
Primus skrev: lör 12 feb 2022, 09:49 Jag fick med ett informationsblad till mitt nya batteri. Där stod det att man ska räkna med att man måste köra 40 minuter för att kompensera en start. Låter länge tycker jag, men det kan ju vara de sista procenten som är otroligt sega att få in i batteriet.
Jag har start/stopp på min bil och är det kö kan bilen starta 20 ggr.

Då skulle jag behöva köra 20 x 40 min = 13 timmar.

40 min låter extremtcom det inte är -40 grader och bilen får köra glödstift en evighet .
Som jag skrev: "Låter länge". Å andra sidan är det ju välkänt att just start och stopp suger ut batteriet. På ett tidigare jobb hade vi en S90 som kördes i mest i Stockholms innerstad. Det var inte helt ovanligt att start/stopp inte fungerade pga lågt batteri.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Start/stopp med driftsvarm motor drar förmodligen bara en yttepyttebråkdel av energin som en kallstart drar.. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Inget svar, bara ett tillägg. Frugans nya bil, en Subaru XV har 3 st batterier. Ett för kallstart, ett för start och stopp och ett för kökörning (eldrift). Säkert fler modeller som har det, men har faktiskt inte hört att någon annan har det.
Bytte batteri på min 745-a igår, c:a 4 år gammalt men ganska misshandlat av mig. Det har blivit "tvärtomt" på ström ett antal gånger under dessa år p.g.a att jag glömt mobilladdaren på. Har ju en mobiltelefon alltid i bilen för väg/tripp mätaren och bensinmätaren l bilen är kass, och det tömmer batteriet på 3 - 4 dagar om jag glömmer stänga av den. Har en växlande brytare till cigg.uttaget (batteriet eller tändning på) numera så det är lättare att "sköta laddningen" av telefonen. Kör så lite med bilen numera, hade jag kört någon mil varje dag hade det funkat. Det gamla batteriet går från att inte orka starta motorn (vi har 0 till 5 plusgrader här nu) till fulladdat på c:a en timme. Där är kanske garanti kvar på batteriet (Biltema 4 års garanti) men jag tror inte dom tar ett sulfaterat (misskött) batteri på garanti. "Ögat" i batteriet är svart..... :ninja:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: mån 14 feb 2022, 23:46 Start/stopp med driftsvarm motor drar förmodligen bara en yttepyttebråkdel av energin som en kallstart drar.. :-)
Om det inte är riktigt svinkallt så startar min D5a på någon sekund och det skiljer inte speciellt mycket mot start/stop.

Det är först om det är riktigt kallt den förvärmer några sekunder. Dagens syntetiska lågviskosoljor gör ju också att det snurrar igång direkt,

De nya keramiska glödstiften är hysterinskt snabba. det är inte som på stenåldern när det skulle glödas länge och sedan nöta startmotor i sirapsseg kall olja vilket så klart drog en del ström.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]