Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Var ute idag och kollade batterier, - 1°. I båten var var spänningen 12,4V resp. 12,0V. D.v.s ungefär ½, resp. ¼ laddat. I Volvon visade det 12,7V, d.v.s fullt. Körde några mil igår när jag fick igång den. Har en batterimätare som mäter SAE/CCA, EN, IEC eller DIN. Nu har jag inga värden på batterierna (Biltemas, några år gamla), men har en "tabell" där jag kan översätta. Där står 3xAh = DIN värdet, sedan kan man översätta det den enhet man vill ha.. Batteriet i Volvon (Biltemas 60Ah)sulle då vara på 325 CCA (verkar lågt) och 425 CCA på båtbatterierna (Biltema fritidsbatterier 86Ah. Alla batterier är "Good condition", trots olika "laddningsstatus". Både bilen och båten står nu på laddning, laddaren i Volvon gick över till "underhållsladdning" efter c:a 10 minuter, vilket borde vara normalt eftersom batteriet var fulladdat från början. Ska inte köra med båten på ett tag (Maj 2022), men bilen ska inte stå såå länge.
av vjohnj
Men om du misstänker att laddare inte fungerar vid kyla, så lägg den i en påsen i frysen nån timme och kolla att den laddar som tänkt
Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev:Men om du misstänker att laddare inte fungerar vid kyla, så lägg den i en påsen i frysen nån timme och kolla att den laddar som tänkt
En tanke så god som någon... :-D
Var ute och mätte på batteriet i Volvon någon timmae efter jag plockat i laddaren och då visade mätaren "Replace battery". Så det får bli det..... Men det dröjer till efter jul, så får jag tid att "provköra" laddaren några gånger till :-) :-) :crying:
Användarvisningsbild
av ThomasT
lennarte skrev:Kollade på denna, handlar mycket på AliExpress. Funkar bra och inga problem. Än så länge i alla fall
Man ska fundera både en och två gånger innan man köper elprylar ifrån Aliexpress ,Wish mm.
De håller i många fall väldigt låg nivå på elsäkerhet. Ett exempel är alla hoverboard som brinner, och jag har sett flertal tester där de hittar skrämmande felkonstruktioner. Tex i detta test: https://m3.idg.se/2.1022/1.535700/stort ... ratladdare
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
ThomasT skrev:
lennarte skrev:Kollade på denna, handlar mycket på AliExpress. Funkar bra och inga problem. Än så länge i alla fall
Man ska fundera både en och två gånger innan man köper elprylar ifrån Aliexpress ,Wish mm.
De håller i många fall väldigt låg nivå på elsäkerhet. Ett exempel är alla hoverboard som brinner, och jag har sett flertal tester där de hittar skrämmande felkonstruktioner. Tex i detta test: https://m3.idg.se/2.1022/1.535700/stort ... ratladdare
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Var tror ni dom elprylar ni nköper i affären tillverkas någonstans??? Kan inte tänka mig att Biltemas laddare är tillverkad i EU, möjligtvis plåtladdaren från OK som farsan köpte på -70-talet kan vara tillverkad i Sverige. Plåtlåda med ojordad kontakt..... :-o :-o
Användarvisningsbild
av Momentum
Dom är tillverkade i Kina oftast
Men då är dom också beställda för att uppfylla elsäkerheten
Eftersom det blir den som säljer dem som åker dit
Användarvisningsbild
av Erik Å
Momentum skrev: lör 11 dec 2021, 09:23 ..Men då är dom också beställda för att uppfylla elsäkerheten..
Vilket har visat sig vara väldigt tveksamt de gånger elsäkerhetsmyndigheter har shoppat elprodukter och undersökt om de verkligen uppfyller CE-kraven..
BT håller förhoppningsvis inte på med sånt men shoppar man på ebay eller Aliexpress får man räkna med att CE bara står för "Chinese Export" :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Verkar som inre ens CTEK laddare har jordad stickpropp, och jag har jordfelsbrytare även i garaget, så det ska nog fungera. Det skiljer 1000 kr mot en "riktig" laddare, och då får jag en 10A istället för typ CTEK 5A. Blir bra i båten med 2 st batterier
Har en CTEC 12V laddare i båten (alltså inte en 240V) och den funkar bra, kostade dock 2700 kr. Den är kopplad så den får ström från solceller (20 - 24V) när motorn inte går och från generatorn (14V) när motorn är igång. Där är sedan en utgång till startbatteriet som laddas fullt först och en utgång till batteriet för förbrukare som är helt skilda från varandra. Så man kan ha kylskåpet på hela tiden utan risk för tomt batteri när du ska starta motorn.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ska man tillverka en laddare utan jordad skyddspropp dvs med "förstärkt isolering" så ställs explicita (läs höga) krav på hur isolationsskikten i transformatorn är utformade.
Sannolikheten att "NoName made in China" har fuskat där ligger sannolikt nära 100%, bra isolering skapar nämligen konflikt med god effektöverföring och hög verkningsgrad..
Visst, vill man lägga sitt liv i jordfelsbrytarens händer så kan det gå ändå :oops:

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]