- ons 09 dec 2020, 14:38
Inget glapp vad väg vet i framvagnen och balanserade däck. Vad är problemet?
Moderator: Moderatorer
-> Garagetråd! <-PappaPer skrev: ↑ons 09 dec 2020, 18:59 men det knackar inte när jag svänger...Det gjorde inte mina heller men båda två var helslut! Tydligen nöts ytterknutarna på sånt sätt att kulorna börjar kila fast i ändlägena och då börjar axeln att vilja "vispa runt" när knuten inte längre rör sig följsamt. Och eftersom axeln sitter fast i innerknuten så wobblar hjulet i stället.. Hade faktiskt en dispyt med min PST som påstod att sådana problem inte existerade men nu har jag konkreta bevis i form av två utslitna knutar
Erik Å skrev: ↑ons 09 dec 2020, 19:05Har oxå varit med om just det..i detta fall var knuten torr på fett och ja kärva ganska rejält men inget knak..PappaPer skrev: ↑ons 09 dec 2020, 18:59 men det knackar inte när jag svänger...Det gjorde inte mina heller men båda två var helslut! Tydligen nöts ytterknutarna på sånt sätt att kulorna börjar kila fast i ändlägena och då börjar axeln att vilja "vispa runt" när knuten inte längre rör sig följsamt. Och eftersom axeln sitter fast i innerknuten så wobblar hjulet i stället.. Hade faktiskt en dispyt med min PST som påstod att sådana problem inte existerade men nu har jag konkreta bevis i form av två utslitna knutar
Värt att nämna, när man frikopplade eller motorbromsade så försvann wobbling och vibrationer, de märktes bara då motorn drog..