Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten sak jag märkt, då jag blinkar vänster ibland, ändras takten på blinkandet, det snabbar ofta upp. Vad konstigt, nånting med reläet eller en lampa sönder kanske. Har inte kollat så noga.
Användarvisningsbild
av tek
S80_140HK skrev: tor 19 sep 2024, 14:06
Svanis skrev: mån 16 sep 2024, 23:56 Vet själv inte varför det avråds från elektroniska gasspjället, är det just spjället eller kanske VVT och separata tändspolar som avskräcker?
Jag har själv det på 99:an, men då ett uppgraderat spjäll från Atech2.
(Uppgraderat genom att lägesgivaren är numera av kontaktlös avkänning)

Visst var Volvos original MagnetiMarelli-lägesgivare av typ reostat-lösning en mycket dålig konstruktion, men mitt höll i 20år & 16000 mil.
Alla bilar borde ha bytts ut på vid det här laget, förvisso kanske de bytts ut mot samma skräp-lösning?
Originalspjällen hade en etikett med en viss färg, utbytesspjällen hade etikett med annan kulör.
Färgerna gul och vit etikett vet jag, men kommer inte ihåg vilken som var vad.
För min del så är det ytterligare en sak som kan strula bara. Jag har själv råkat ut för trasiga elektroniska spjäll i flera av mina tidigare bilar. Vanligt hederligt spjäll med gasvajer är i det närmaste ofelbart. VVT är också en sak som gärna strular, iallafall om man jämför med icke VVT. ;-)

Har själv erfarenhet av detta och bytte sensorn i befintligt spjäll till magnetsensor och har sen dess fungerat klockrent.
Sen är väl urtrampningslagret en akilleshäl också när dom gått ett tag. Ska byta det på min snart (och lameller också).
DennisCA skrev: mån 16 dec 2024, 05:58 En liten sak jag märkt, då jag blinkar vänster ibland, ändras takten på blinkandet, det snabbar ofta upp. Vad konstigt, nånting med reläet eller en lampa sönder kanske. Har inte kollat så noga.
Eller kontaktytorna som är oxiderade och ska göras rent. Jag brukar använda elektronikrengöring, glasfaserpenna och sen kontaktskydd. Kanske även bra med nya ljuskällor. Akta med skärmblinkers. Det finns ett sett med an använda ett bladmått för att få ut dem oskadad. Kontakterna på mina gick nästan inte isär och det fanns mycket oxidation.

Varsågod :-D
IMG_1800.jpeg
IMG_1800.jpeg (281.91 KiB) Visad 572 gånger
IMG_1801.jpeg
IMG_1801.jpeg (96.98 KiB) Visad 572 gånger
Lucif3r skrev: ons 18 dec 2024, 16:15 The fuc... Vem tusan använder bladmått för att ta bort skärmblinkersen? :-D Det är ju bara att skjuta dom frammåt och haka ur bakdelen.
Precis så gjorde jag mina sönder när jag plockade ur dom. Men kanske jag gjorde fel på nått sätt. Nu använder jag bladmåttet och det funkar bra. :-D
Nästa problem då, verkar som jag inte har något backljus då jag lägger i backen. Drar jag i växelspaken så kan det lysa till. Så det ser ut som en dålig brytare eller kontakt. Ser ut som brytaren ligger i själva växellådan. Bara å byta eller brukar det finnas nån annan orsak?
Om du har manuell växellåda. Själva brytaren (3/10) matas av säkring 27 sen går ledningen direkt till baklyktorna. Brytaren sitter i närheten av batteriet på växellådan. Det är enkelt att komma åt men tror att batterikonsolen ska tas bort. När du tar bort kontakten kann du mäta genomgången på dom två kontakter 1 och 2 när du lägger in bakväxeln (kolla bild). Du kan även mäta på brytarens kontakt (BL-GR) om det kommer fram 12V. Men först skulle jag kolla om det finns spänning på backljuset och att lampan är hel.

Hälsning Danne
IMG_1829.jpeg
IMG_1829.jpeg (770.37 KiB) Visad 401 gånger
IMG_1828.jpeg
IMG_1828.jpeg (586.84 KiB) Visad 401 gånger
Jag bytte tändkablarna idag (till NGK) och under luftfilterlådan låg brytaren, jag ruckade lite på den, hade löst den och putsade och nu verkar det lysa då jag backar.

Jag provade annars göra handsktestet på bilen för att se om PCV systemet funkar bra. Jag tror kanske det kunde vara lite bättre.

• 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 49

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar