Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nå jag tittar på en 850 från 93 nu. Bara 19,600 mil så där är det ganska sannolikt vajer då. Säljes av en affär, priset är så lågt att jag undrar om den har nåt fel. 1600€. Skulle va trevligt att kunna byta in mazdan rakt av.

Fint utrustad, gillar färgen fast den kunde va blåare. 2.4l 170hk och automat, AC, lädersäten, soltak.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nånting kändes fel med bakluckan först, men insåg den saknar emblem. Kan va den inte är original eller så omlackerad.
Tja det kan vara så att bilen är registrerad i sena 93 men är en 94ans modell. Tror det stod 94 då jag kollade VIN numret igår. Samma med mina föräldrars en tidigare bil, det var årsmodell 98 men registrerad som 97. Det finska systemet går enligt första registreringsdatumet.

Fick just höra den är reserverad så den glider nog genom fingrarna.... :-(
DennisCA skrev: mån 16 sep 2024, 06:26
S80_140HK skrev: fre 06 sep 2024, 09:37 Jag skulle hålla mig till årsmodell -98/tidigt -99 som nyast. Dessa (och äldre) har ett vanligt hederligt vajerstyrt gasspjäll och hederlig tändfördelare osv. Sista årsmodellen fick elektroniskt gasspjäll med mera och det är inte helt ovanligt att det strular.
Jo jag undrar, kan man se på VIN nummer eller nåt när bilen fick det elektroniska gasspjället?
Det syns direkt när man kollar under huven. Sitter där en vanlig gasvajer så är det ett vanligt gasspjäll, ingen vajer så är det elektroniskt. :-)
Svanis skrev: mån 16 sep 2024, 23:56 Vet själv inte varför det avråds från elektroniska gasspjället, är det just spjället eller kanske VVT och separata tändspolar som avskräcker?
Jag har själv det på 99:an, men då ett uppgraderat spjäll från Atech2.
(Uppgraderat genom att lägesgivaren är numera av kontaktlös avkänning)

Visst var Volvos original MagnetiMarelli-lägesgivare av typ reostat-lösning en mycket dålig konstruktion, men mitt höll i 20år & 16000 mil.
Alla bilar borde ha bytts ut på vid det här laget, förvisso kanske de bytts ut mot samma skräp-lösning?
Originalspjällen hade en etikett med en viss färg, utbytesspjällen hade etikett med annan kulör.
Färgerna gul och vit etikett vet jag, men kommer inte ihåg vilken som var vad.
För min del så är det ytterligare en sak som kan strula bara. Jag har själv råkat ut för trasiga elektroniska spjäll i flera av mina tidigare bilar. Vanligt hederligt spjäll med gasvajer är i det närmaste ofelbart. VVT är också en sak som gärna strular, iallafall om man jämför med icke VVT. ;-)
Daniel78 skrev: tis 17 sep 2024, 07:16 1993? Konstigt. Den här fronten fanns bara på modellår 94 export och och för den svenska marknaden från 1995.
Det verkar ju vara en USA-bil sett till instrumenthus och blinkerslampor, så dom fick väl den fronten tidigare.
DennisCA skrev:Tja det kan vara så att bilen är registrerad i sena 93 men är en 94ans modell. Tror det stod 94 då jag kollade VIN numret igår. Samma med mina föräldrars en tidigare bil, det var årsmodell 98 men registrerad som 97. Det finska systemet går enligt första registreringsdatumet.

Fick just höra den är reserverad så den glider nog genom fingrarna.... :-(
Tråkigt!! Såg riktigt riktigt fin ut.
Bjöd 2500€ för den där blåa Volvon och säljaren gick med på det, haft den ute i flera veckor till 4000€.

Den har alltså 2.5l 20V sugmotor på 170hk, krockskada under framlampan och begynnande rost på bakluckan. I överlag ser den fin ut. Manuell växel, 19,600 mil.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr ingen kassettspelare :)
Bild

Bild

Inte många mil för en Volvo 850 skulle jag säga.
Bild

Krockskadan, ser ut som det är en separat del, isåfall kanske det går att plocka ut, banka ut och lacka om.
Bild

Bakluckan är väl värst, men jag kan säkert lacka om den så småningom.
Bild

Se om det blir en helgtripp till Salo...
Tog och köpte en historiekoll på bilen...

-Samma ägare 1996 - 2019.
-Sen såldes den till en bilaffär.
-Sen hade den två ägare mellan 2019-2024.
-Sen dess fem ägare (inkl två bilaffärer)...
-Den som nu säljer verkar ha köpt bilen och avställt den samma dag. De senaste instanserna av ägande verkar väldigt korta, några dar eller bara en dag ibland. Vet inte riktigt vad som försigår där.

Den här senaste ägaren är privat, men han har inte ens kört bilen, ställde av typ samma dag den blev hans, undrar om det är nån som fipplar bilar privat. Vissa stod också delägare under och inte ägare så jag tänker det har nånting med bilen åkt mellan folk som säljer och inte kör.

Nu läser jag mätarinställningen också:
195156 km (30.08.2024)
195156 km (29.08.2024)
195158 km (17.11.2023)
195158 km (31.10.2023)
195158 km (26.10.2022)
195156 km (02.11.2021)

Nääää vad händer... Har den gått sönder? Hur mycket har den verkligen gått... Varningsflaggor...
Du kan läsa ut hur många km den har gått men jag vet bara hur det funkar med blinkboxen. Men det är säker också möjligt via OBD. Kugghjulen finns fortfarande att köpa. Konstigt att den gick genom besiktningen. Jag trodde att man får en anmärkning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 49

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]

Youtube-tråden

Om någon undrar hur däck tillverkas (ho[…]