Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag råkade över en Volvo V70 T5 från 2000, 2.3l automat. Billig men säljaren säger den växlar konstigt då den blir varm. Problem med automater låter aldrig bra eller som nåt man kan åtgärda hemma så det avskräcker ganska mycket trots bilen är fin.
Har frågat, den är högmilad, 36,000 mil men relativt billig, enligt registerutdraget har den 184kw eller 246 hästar. Låter som en trevligt pigg bil.

Ser också en S70 annanstans, båda snygga exemplar, röd metallic är najs.
Oljan byttes vid 30,000 mil så det kanske är nåt värre? Kanske värt att chansa om jag kan få den för 10,000:- (begärt 15000:- för den)

Men fin såg den ut, förutom förarsätet och lite annat slitage. Men 25 år nästan... Fast min 900T16 är 35 och ser ny ut :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Nåjaa det kan man väl fixa själv, jag är ju intresserad av äldre bilar nog för att mecka själv med dom. Men just nu har jag lite mycket på G... Tror kanske det är för modernt också. En 850 vore nog bättre tror jag för mina preferenser. Jag har litet svårt att bestämma mig just nu, en Saab 9000 är också en av de bilar jag gärna skulle ha, men då måste de va 2.3 Turbo Manual 95-98.

Sjukt snygg 850 till salu men dom vill ha lite mycket för den , men det är nåt i den här stilen och skicket jag vill ha... Tror jag får fylla sparbössan några månader än...

Bild

Bild
S80_140HK skrev: fre 06 sep 2024, 09:37 Jag skulle hålla mig till årsmodell -98/tidigt -99 som nyast. Dessa (och äldre) har ett vanligt hederligt vajerstyrt gasspjäll och hederlig tändfördelare osv. Sista årsmodellen fick elektroniskt gasspjäll med mera och det är inte helt ovanligt att det strular.
Jo jag undrar, kan man se på VIN nummer eller nåt när bilen fick det elektroniska gasspjället?
Användarvisningsbild
av Svanis
Vet själv inte varför det avråds från elektroniska gasspjället, är det just spjället eller kanske VVT och separata tändspolar som avskräcker?
Jag har själv det på 99:an, men då ett uppgraderat spjäll från Atech2.
(Uppgraderat genom att lägesgivaren är numera av kontaktlös avkänning)

Visst var Volvos original MagnetiMarelli-lägesgivare av typ reostat-lösning en mycket dålig konstruktion, men mitt höll i 20år & 16000 mil.
Alla bilar borde ha bytts ut på vid det här laget, förvisso kanske de bytts ut mot samma skräp-lösning?
Originalspjällen hade en etikett med en viss färg, utbytesspjällen hade etikett med annan kulör.
Färgerna gul och vit etikett vet jag, men kommer inte ihåg vilken som var vad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 49
Sensorring bak Volvo V40

Stort tack Erik! För att förtydliga s&ar[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]