Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweetMama
men dom planade toppen å allt så packningen måste ju blitt bytt,, men om kylaren vart trasig borde de inte vart olja i de vattnet innan oxå?? de har ju kommit nu :S
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur konstaterades det att det behövdes en ny topplockspackning innan du lämnade in bilen på verkstad?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Marlboroman
SweetMama skrev:men dom planade toppen å allt så packningen måste ju blitt bytt,, men om kylaren vart trasig borde de inte vart olja i de vattnet innan oxå?? de har ju kommit nu :S
SweetMama skrev:olja i expansionskärlet,å de bekräftades av verkstan.
Jo, den borde blandat olja och vatten då med. Men om den hade olja i expansionskärlet innan den lämnades in så finns ju den teoretiska möjligheten att kylaren varit problemet hela tiden.
av SweetMama
ja de e ju sant... men om kylarn e trasig, läker bilen olja då oxå? de droppar ju om bilen när den går??

haha ursäkta alla frågor men ja e inte så motorkunnig :P
av *pettson*
Kan vi inte börja diskussionen med VILKEN BILTYP vi pratar om? Samt då årsmodell gärna motormodell.
På vissa årsmodeller återfinns en oljekylare på baksidan av oljetråget, den händer att den blir taskig och vips har man olja i vattnet..
Äldre modeller (turbo) har oljekylare sitter i höger vattentank på kylaren, den brukar spricka och vips har du olja i vattnet.
Naturligtvis är det ALLTID topplockspackningen som gått på alla 850s och alla 70 series. Iallafall om vi frågar verkstäderna verkar det som. Har man slutat felsöka bilar inför jobben eller är det så nu att KUNDEN ska vara den kunniga och beställa åtgärd av egenupptäckt fel? Nej fel och åtgärd SKA vara fastställt av verkstad, annars går man till en annan verkstad som är kapabel innan man lämnar bilen.
På nåt sätt känns det *poppis* att vitblockare alltid har *gången topplockspackning, skeva toppar med mera*... Och en slutnota på 20-25000 till kunden, samt en bil som inte mår bättre efter rep än om kunden satsat dom 3000kr som felet egentligen kostade. För det är ett antal ggr vi förklarat här efter topplocksjobb att oljekylaren är problemet. Nåt man borde upptäckt vid felsökning, om man velat.
Det är så att det hör INTE till vanligheterna att varesej ha en vriden topp, eller ha en läckande packning så fort olja är inblandat i vattnet. Alla som vet vart oljekanalen sitter och sett avståndet oljan ska ta sej för att hamna i vattnet förstår att det ska till ett helt löst topplock eller en riktigt söndertryckt packning med en komplett renovering av underdelen också för att få oljan ut i vattnet via packningen. Att få gaser i vattnet däremot är nog snart ganska vanligt för långmilade då blockpackningen sakta bränns sönder i metallfodringen runt cylindrarna. Det är det enda som gör att inte hettan ska äta upp packningen ut mot vattnet.
Men tydligen verkar verkstäder ha glömt hur man testar för att se om blockpackningen är körd. Man kemtestar tydligen inte, komptestar inte heller, inte ens nåt så enkelt som att sniffa med avgasmätaren vid expansionskärlet verkar vara bortglömt.
Och nåt kunnande om konstruktionen verkar inte finnas?

Och .. om man lämnat bilen på verkstad, vartsomhelst, brukar man inte få kvitto och garantier då? Varför ens bry sej som kund? Lämnar man en bil för en åtgärd, bilen återkommer värre än någonsin, då lämnar man tillbaka bilen, igen,,, igen.... igen... igen.. så många ggr det krävs. Eller så får man pengarna tillbaka och går till nån som vet att åtgärda felet.
Det är inte svårare det än det du skulle gjort med din mobil, eller din cykel, eller moped, eller vad du nu köpt för vara, eller fått för vara lagad. LAGAD är den först när den är felfri och varit felfri hela garantitiden ut.

*Reklamation
Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när han eller hon har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.
Är tjänsten felaktig kan du
•hålla inne betalningen som säkerhet för sitt krav
•kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren
•göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat
•häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.*
av SweetMama
tack så mkt för den informationen...

självklart skall bilen till verkstan igen men eftersom bilen vart inlämmnad för attbli lagad till semestern och nu har vi åkt på semester och är 100 mil från verkstan e de svårt att lämna in den , eftersom dom bara finns på hemma orten

de e för övrigt en v70 t5 97a har gått 26000mil. economi chippad
lämnade in bilen för å få den fixad dom konstatera att packning var sprucken samt att om behövde plana toppen, viket dom gjorde , kommer inte ihåg allt dom gjorde *står på kvittot, men har inte de här*..

hämtade bilen dagen före midsommar, går som en klocka inge oljedropp, inga miss ljud eller höjd temperatur,. drar på semester på onsdagen efter å 50 mil hemmifrån behöver man fylla på olja
ser sen att de blir oljespår efter bilen samt att de e kleggit på oljestickan, samma som de e i expansionskärlet.

Anledningen till min trådstart är att jag vill försöka komma underfund med VAD de kan vara så man kan laga provisoriskt så att jag kan ta mig hem och till verkstaden igen,

sen e ja okunnig inom motor och mek därför alla "kanske" klumpiga å tröga frågor..
av *pettson*
Nu ska jag berätta vad JAG hade gjort i ditt läge. Men det är ju jag det..
Jag hade ringt imorgonbitti och frågat verkstaden vad DOM tycker jag ska göra. Det är nämligen dom som ska stå för fiolerna oavsett vad som görs. Tycker dom att bilen ska bärgas 100 mil så gör så, men det är dom som ska beställa bärgaren så inte du behöver bry dej. Om dom tycker att du ska köra med bilen. Gör så, men spara kvitton på olja och annat som dom ska stå för, naturligtvis ska dom stå för resten av reparationen när du är tillbaka det då är deras önskan du utfört. Säger dom att du ska lämna in bilen där du är, gör så, men DOM ska leta efter en verkstad dom vill du ska lämna in bilen på så inte du får skit i efterhand. Kan tyckas att det är lamt att stå där med händerna i fickorna. Men att ta eget ansvar i din sits kan faktiskt göra så att du får stå för allt, en gång till..
av SweetMama
*pettson* skrev:Nu ska jag berätta vad JAG hade gjort i ditt läge. Men det är ju jag det..
Jag hade ringt imorgonbitti och frågat verkstaden vad DOM tycker jag ska göra. Det är nämligen dom som ska stå för fiolerna oavsett vad som görs. Tycker dom att bilen ska bärgas 100 mil så gör så, men det är dom som ska beställa bärgaren så inte du behöver bry dej. Om dom tycker att du ska köra med bilen. Gör så, men spara kvitton på olja och annat som dom ska stå för, naturligtvis ska dom stå för resten av reparationen när du är tillbaka det då är deras önskan du utfört. Säger dom att du ska lämna in bilen där du är, gör så, men DOM ska leta efter en verkstad dom vill du ska lämna in bilen på så inte du får skit i efterhand. Kan tyckas att det är lamt att stå där med händerna i fickorna. Men att ta eget ansvar i din sits kan faktiskt göra så att du får stå för allt, en gång till..

UPDATE

Ringde firman
dom saatt odm förmodligen glömt å skruva fast nå oljelednig, dom ville vi skulle lämna till mindre firma som skulle kolla va felet var, sedan ringa *vår* firma å höra så att de e derasfel..
sagt å gjort

packboxen, firman riger vår firma, och dom godkänner de som bör göras vi petalar emn ska fp pengar tibx när vi kommer hem å visar kvitto

sagt å gjort, nu på väg hem

bilen låter illa halvägs hem *35 mil kvar* å de finns inge vatten eller expansionskärl kvar, de har smält bort.
firmor stängda,

bilen kommer hamna i övik hos volvo i guess vet inte riktigt,, bergären säger motorhaveri, nån lekman som ville hjälpa påstår toppen *de som vi lämna in bilen för från första början*..

vafan gör man nu? fast 35mil hemifrån med jobba i morrn, å en bil som e helt paj?!?!?!

jag vet inte ens hur vi ska få bilen från övik å hem hit?!..

jag e helt rådlös vet inte hur vi ska kunna fixa detta..

nå råd till en förtvivlad en?!

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]