- tor 01 jul 2010, 10:24
#423414
timebandit skrev:Hej på er.
Jag har lite nya problem med min Volvo V70 GLT 1998, B5254S 20V.
När jag skall göra snabba accelerationer för omkörning osv så går allt kanon fram tills jag når 3000rpm. Då blir motorn slö och vill inte riktigt varva tillräckligt snabbt, känns som motorn motar bilen istället för att ge mer. Blir nästan stopp men fortsätter man gasa så går det långsamt upp.
GLT'n har ju sitt "extra" vid runt 3000rpm men detta har helt försvunnit nu. I övrigt om man inte behöver göra snabba accelerationer över 3000rpm så verkar bilen gå kanonbra.
Har bytt till en annan LMM för andra problem. Antar att jag får prova att montera tillbaks den defekta å se om det hjälper.
Men om det INTE hjälper, vad är det som kan ge mig sådana här symptom?
Samma här, inte alls samma tryck i motorn som förr, tyckte allt börja förra året efter min årliga service,allt som är bytt är ,tändstift,tändkablar,fördelare,rotor,bränslefilter,luftfilter,oljefällan enligt "pettsson", rengöring av spjällhus,lånade polaren LMM med samma art nr och ingen skillnad, vet fan inte vad jag mer kan göra men trött är den, S70 GLT 97;a 21400mil.......??????
Har ett små ryckande som känns vid gaspådrag samt ibland vid jämnfart, förr drog man den till ca 160 km/h på treans växel men nu orkar den inte riktig dit, taaaaar lång tid mot förr............ ?:-/
Fick en tanke nu om bränslefiltret som är köpt på biltema, kan det vara fel på ett sånt ???
Spjällägesgivaren har jag läst om att är den trasig så går ej motorn att starta så den kan det väl inte vara ???
Däremot har ecc börja krångla förra sommaren isamma veva som allt började med slöhet vid riktig varmt väder, lamporna blinkar rött på ecc knapparna i ca 20sek, kana det ha med slöheten att göra på motorn, blir tokig snart, haft bilen i 11år och är i mycket fint skick men börjar fundera att byta bort min gamla trotjänare.....snyf..........![]()
//Kensy