Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
MikaelD skrev:Dum fråga kanske men vad har du för däckdimension? Själv har jag 215/45 r17 och får vid fulla rattutslag skrapljud när däcket skrapar mot innerskärmen, detta ljud uppkommer framförallt vid låga hastigheter. Men detta har du väl tänkt på antar jag:)
Det är 205:or på min S70 16" och detta låter mer som ett metall ljud. Dessutom måste alltid bromsen vara involverad för att det ska väsnas och det har blivit värre och värre. Ibland(väldigt sällan) kan det även höras när man bromsar med raka hjul, men då låter det inte alls så mycket.

Jag ska lyfta upp höger hjul(där jag tror det kommer ifrån) och se hur hjullagerna verkar vara. Men det verkar annars som att det är hjullagerna som ska bytas vilket inte värkar vara något större jobb(även om det kostar 1500 kr)?
Vänta lite nu..... nu får någon rätta mig om jag har fel. Om det är problem med hjullagret så om "problemet" uppstår när man svänger höger så är det VÄNSTER hjullager som är dåligt?
Om jag inte minns fel så hade jag oljud när jag svängde vänster och då var det höger hjullager som var dåligt.

För att byta hjullager så har pettson välddigt bra sida med bilder på hur man byter på en -99:a. Men jag råder dig att låta en volvo kunnig verkstads nisse testköra bilen och ge ett utlåtande om vad det kan vara för fel.
av snowman
Tack för alla svar!

Jag har nu kört upp och ner från Kristianstad till Göteborg. Problemt har helt klart blivit värre, nu kan det även höras när man bromsar och ändå har ratten rakt?

Jag tog en runda på 20 minuter igår och när jag kom fram så tickade det och osade bränt, det visade sig att bromsen hade legat emot en hel del på vänster hjul fram. Även efter att allt hade svalnat så var skivan röd och även delar av själva oket.

Jag fick iallafall montera av hjulet och låssa på bromsklåssarna med en skruvmejsel för att få bra rullning på det igen och sen var det bara till att köra hem med enbart handbroms användning.

Det blir till att ta ner oket i helgen och olja upp det, frågan är om detta kan ha något med ljudet att göra?
av snowman
Nu har jag bytat bromsok, bromsbelägg och bromskiva på vänster sida. Dessutom jag gått igenom samtliga ok för att kolla så att de fungerar som de ska, höger fram är det inga problem med.

Tyvärr glömde jag helt bort att försöka ricka på hjulen för att se om lagren var kassa.

EFter bytet så är problemet så klart kvar.

Det kan slå ganska rijält i pedalen samtidgt som det hörs som om metal går mot metal någonstans, men det är som sagt låga hastigheter och då när man trycker ner kompplingen och sen på bromsen både på raksträcka och på höger sväng(ej vänster sväng).

Det uppträder relativt sällan vilket gör det svårt att låta en verkstad ta en snabb titt på det. Men just nu låter det mest åt hjullagren. Men om hjullager e kassa, blir de inte då väldigt varma?
av snowman
Det är nu konstaterat att det är ABS:en som går in.

När bilen var på service kollade man vänster och höger ABS kuggar(som brukar spricka) men här fanns inga problem. Jag kontrollerade de bakre kuggarna i helgen och där var inte häller någgra problem(merän lite skit).

Troligen är det någon ABS givare som är kass, men enligt serviceverkstaden så är det bara till att vänta tills problemet inträffar oftare, nu är det helt enkelt för svårt att felsöka. Det ska dock inte vara några problem att köra med bilen, bromsarna kommer fungera även om ABS:en går in lite då och då.
Hej.

Jag har precis samma problem på min V70 99a.
Först var det endast problem vid vänstersväng men nu även vid högersväng och vid mindre och mindre styrutslag.

En annan sak som jag märkt är att när jag trycker kopplingspedalen riktigt hårt i botten så tänds bromsljuset. Dock utan bromsverkan.

Undrar om det kan ha något samband.

Skriver mest för att höra om du åtgärdat felet och vad kalaset isåfall kostade.

Ha de gott.
Hej!
Jag hade samma problem när jag svängde vä, hände precis när jag köpte bilen på en billfirma, fick vända och lämna in den igen. Jag sade till han att det var hjullagret, inte förrän 2 veckor senare trodde han på mig. Det tog knappt 40 min för honom och göra det. Jag hade då en S70 1998 2.5 GLT 20 V. Det kan vilken mekaniker som helst göra det, men köp inget dåligt kvalite, blir dyrare i längden, kan vara bra att smörja upp bromsen med när du ändå håller på. Du kan prova att rycka lite på hjulet, men i mitt fall kändes det inget, endast när man svängde darrade hela bilen. Men jag tror att du kan höra lite missljud eller ett lite högre oljud när du kör, prova med att stänga av radion, det ska nog gå att höra...lycka till
Lagret kan till sist gå sönder helt och förstöra mer än du tror, du kan köra ett tag med den så, men inte hur länge som helst, tror inte att det ska kosta mer än runt 1000kr med allt. Det gjorde inte det här nere iaf. Vet ej vad Volvo verkstaden tar, men det är nog mer än det....hör av dig så jag vet hur det har gått
mastermungo skrev:Hej.

Först var det endast problem vid vänstersväng men nu även vid högersväng och vid mindre och mindre styrutslag.

En annan sak som jag märkt är att när jag trycker kopplingspedalen riktigt hårt i botten så tänds bromsljuset. Dock utan bromsverkan.

Ha de gott.
Justera bromsljuskontaktens hållare så att kontakten ligger an närmare pedalen (jag har oxå haft det fenomenet).
kebabpizza skrev:
mastermungo skrev:Hej.

Ha de gott.
Justera bromsljuskontaktens hållare så att kontakten ligger an närmare pedalen (jag har oxå haft det fenomenet).
En snabbguide på hur man gör det?

Har ingen aning om var grejerna sitter eller nånting.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]