Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mer uppdatering: med ny ECU och startgas så går motyorn igång, men får inte bensin till spridarna. Spridaröppnarna får ström, men det finns inget tryck. Bensinpumpen går bara när man slår på tändningen, sedan reagerar den inte på att trycket sjunker. Man måste bryta strömmen innan den reagerar igen.
De två ECU verkar vara lite olika, märkta KK2 respektive GJ2. Skulle det kunna fungera om jag hittade en exakt likadan, eller är dessa helt individuella?
Jag ska kontakta en omprogrammeringsfirma och se vad det kan kosta med en omprogrammerad box (bilen är ju inte värd något särskilt). Jag vågar inte öppna den trasiga boxen och börja pilla, det har jag inte kunskaper till.
Eller skulle det kunna gå att koppla in en extra bensinpump?
Efter att ha seglat runt lite på nätet så hittar jag uppgifter om att Volvo ändrade sitt ECU-system 1999, och att det går att byta ECU utan omprogrammering på tidigare modeller. Min bil är ju en -99, men den har fortfarande fördelarlock, vilket vår andra -99a inte har. Kan det vara så att jag kan ha tur och det är en tidig -99 där det fortfarande går att byta utan en massa strul?
Fenix går att byta rakt av... Bara en liten del av startspärren som ligger i boxen. Själva nyckelkodsgrejset sköts av en separat modul.
Denso/ME7 går inte, hela startspärren ligger i styrboxen på dom.

Jag är imponerad över att bilen öht hostade igång med en box från en bil utan fördelare(denso, förmodar jag, om den bilen inte har turbo).
Hej igen
En uppdatering på vad som hänt. Eftersom jag konstaterat att det är databoxen det är fel på så har jag jagat runt och köpt två stycken. Båda dessa driver bränslepumpen men ger ingen tändning. Jag har bifogat en bild på alla inblandade ECU. Överst en från en 1997 som jag har stående, därefter två stycken köpta på skrot, och i botten den det är fel på. Märkningen på de inköpta verkar stämma med den trasigas, men ändå ger de ingen ström till tändspolen. Den gamla ECUn märkt GJ2 ger ström, och motorn går igång med startgas, men får ingen bensin.
Om man tittar på koden i nedre högra hörnet så verkar det vara en datumangivelse med ett serienummer. De två köpta boxarna ligger alltså förmodligen några månader tidigare i tillverkning än den trasiga.
Vad jag inte förstår är hur boxen från 1997 kan ge tändningsström, men att de senare inte gör det. Det verkar ju indikera att mjukvaran ändrades mellan -97 och -98, och sedan ändrades tillbaka igen. Eller?

Sedan har jag hört mig för med ett par företag angående omprogrammering (kloning) av en box, och ett av dem sa att det inte går, medan de andra bara gav ett pris utan kommentar. Är det någon som vet något om detta?
Lucif3r; jag känner tyvärr inte till hur man identifierar de olika systemen du nämnde.

Tack för kommentarer! Tyvärr måste jag nog snart ge upp det här, jag fattar inte riktigt varför det här inte fungerar, eller om det egentligen finns någon lösning.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]